Bevilgningsoversikt – Drift |
Regnskap |
Budsjett |
Budsjett |
Økonomiplanperiode |
(beløp i 1000 kr) |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
Generelle driftsinntekter |
|
|
|
|
|
|
Rammetilskudd |
-645 035 |
-671 136 |
-682 428 |
-660 316 |
-655 234 |
-658 044 |
Inntekts- og formuesskatt |
-535 565 |
-533 181 |
-560 124 |
-560 775 |
-561 503 |
-562 293 |
Eiendomsskatt |
-81 914 |
-84 055 |
-86 238 |
-86 138 |
-86 138 |
-86 138 |
Andre generelle driftsinntekter |
-56 135 |
-46 180 |
-32 655 |
-25 641 |
-25 743 |
-26 543 |
Sum generelle driftsinntekter |
-1 318 649 |
-1 334 552 |
-1 361 445 |
-1 332 870 |
-1 328 618 |
-1 333 018 |
|
|
|
|
|
|
|
Netto driftsutgifter |
|
|
|
|
|
|
Sum bevilgninger drift, netto |
1 201 016 |
1 209 951 |
1 231 574 |
1 221 861 |
1 221 317 |
1 221 114 |
Avskrivninger |
92 085 |
115 500 |
121 900 |
124 900 |
124 100 |
121 400 |
Sum netto driftsutgifter |
1 293 101 |
1 325 451 |
1 353 474 |
1 346 761 |
1 345 417 |
1 342 514 |
|
|
|
|
|
|
|
Brutto driftsresultat |
-25 548 |
-9 101 |
-7 971 |
13 891 |
16 799 |
9 496 |
|
|
|
|
|
|
|
Finansinntekter/Finansutgifter |
|
|
|
|
|
|
Renteinntekter |
-17 952 |
-18 396 |
-11 920 |
-12 874 |
-15 036 |
-17 277 |
Utbytter |
-9 160 |
-8 605 |
-4 100 |
-8 600 |
-8 600 |
-8 600 |
Gevinster og tap på finansielle omløpsmidler |
|
|
|
|
|
|
Renteutgifter |
64 627 |
72 271 |
43 994 |
43 916 |
46 320 |
49 386 |
Avdrag på lån |
70 434 |
83 214 |
86 974 |
87 370 |
87 215 |
86 284 |
Netto finansutgifter |
107 949 |
128 484 |
114 948 |
109 812 |
109 899 |
109 793 |
Motpost avskrivninger |
-92 085 |
-115 500 |
-121 900 |
-124 900 |
-124 100 |
-121 400 |
|
|
|
|
|
|
|
Netto driftsresultat |
-9 684 |
3 883 |
-14 923 |
-1 197 |
2 598 |
-2 111 |
|
|
|
|
|
|
|
Disponering eller dekning av netto driftsresultat |
|
|
|
|
|
|
Overføring til investering |
72 |
6 057 |
4 695 |
4 695 |
4 695 |
4 695 |
Netto avsetninger til eller bruk av bundne driftsfond |
1580 |
-1 659 |
-93 |
-93 |
-93 |
-93 |
Netto avsetninger* til eller bruk av disposisjonsfond |
-3 078 |
-8 281 |
10 320 |
-3 406 |
-7 200 |
-2 492 |
Dekning av tidligere års merforbruk |
3 107 |
0 |
|
|
|
|
Sum disponeringer eller dekning av netto driftsresultat |
1 681 |
-3 883 |
14 923 |
1 197 |
-2 598 |
2 111 |
Tabell: Bevilgningsoversikt – drift. * Overføring til investering er midler til finansiering av egenkapitalinnskudd hos Elverum kommunale pensjonskasse og Kommunal Landspensjonskasse.
Bevilgningsoversikt – drift viser summen av alle budsjettposter hvor kommunens netto driftsresultat fremkommer. Sunn kommuneøkonomi og kommunens handlingsregel forutsetter et netto driftsresultat på 2 prosent av brutto driftsinntekter. Finansiering av egenkapitalinnskudd (overføringer til investeringer) bør hentes fra løpende driftsinntekter og ikke bruk av disposisjonsfond.
Netto driftsresultat
(beløp i 1000 kr) |
Regnskap |
Budsjett |
Budsjett |
Økonomiplanperiode |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
Netto driftsresultat |
-9 684 |
3 884 |
-14 923 |
-1 197 |
2 598 |
– 2 111 |
Netto driftsresultat i forhold brutto driftsinntekter |
0,55 % |
-0,23 % |
0,86 % |
0,07 % |
-0,15 % |
0,12 % |
Resultatmål (Handlingsregel nr 1) |
-35 468 |
-33 790 |
-34 523 |
-33 879 |
-33 750 |
-33 837 |
Avvik i forhold til resultatmål |
-25 784 |
-37 674 |
-19 600 |
-32 682 |
-36 348 |
-31 726 |
Tabell: Netto driftsresultat.
Netto driftsresultat er ikke tilfredsstillende og det er ingen reserver i budsjettet for 2021 og kommende økonomiplanperiode.
Frie inntekter i form av rammetilskudd og skatt på inntekt og formue fastsettes gjennom Stortingets vedtak om statsbudsjettet. Rammetilskuddet består av innbyggertilskudd (likt beløp per innbygger), utgifts- og inntektsutjevning og andre ordninger som skjønnstilskudd, distriktstilskudd, overgangsordninger med videre. Nivået på inntektsutjevningen i rammetilskuddet må sees i sammenheng med skatt på inntekt og formue. Nivået på de frie inntektene kan ikke kommunene selv påvirke, og de fastsettes i all hovedsak av innbyggertall, demografi og andre kriteriedata som indikerer kommunens utgiftsbehov.
(beløp i 1000 kr) |
Regnskap |
Budsjett |
Budsjett |
Økonomiplanperiode |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
Innbyggertilskudd |
-521 275 |
-530 716 |
-523 529 |
-529 772 |
-532 268 |
-534 934 |
Utgiftsutjevning |
-17 387 |
-18 932 |
-20 433 |
-13 649 |
-5 446 |
-5 701 |
Inntektsutjevning |
-102 001 |
-109 974 |
-112 355 |
-112 485 |
-112 631 |
-112 790 |
Andre ordninger |
-4 373 |
-11 514 |
-9 111 |
-4 410 |
-4 889 |
-4 619 |
Bevilgning knyttet til Covid 19 |
|
|
-17 000 |
|
|
|
Sum rammetilskudd |
-645 036 |
-671 136 |
-682 428 |
-660 316 |
-655 234 |
-658 044 |
Skatt på formue og inntekt |
-535 565 |
-533 181 |
-560 124 |
-560 775 |
-561 503 |
-562 293 |
Sum frie inntekter |
-1 180 601 |
-1 204 317 |
-1 242 552 |
-1 221 091 |
-1 216 737 |
-1 220 337 |
Rammetilskudd kr pr innb. (inkl. inntektsutjevning) |
30 576 |
32 655 |
32 277 |
31 087 |
30 780 |
30 830 |
Skatteinntekter kr pr innb. |
25 387 |
24 922 |
26 492 |
26 401 |
26 377 |
26 344 |
Kostnadsindeks (utgiftsutjevningen) |
1,0079 |
1,0080 |
1,0083 |
1,0026 |
0,9957 |
0,9960 |
Tabell: Frie inntekter i form av rammetilskudd og skatt på formue og inntekt.
Rammetilskudd utgjør cirka 55 prosent og skatt 45 prosent av de frie inntektene. Skattøret for 2021 er i forslag til statsbudsjett satt til 12,15 prosent. Budsjettet forutsetter at kommunen anvender det skattøret som Stortinget vedtar.
Eiendomsskatt
Kommunestyret vedtar om det skal være eiendomsskatt, skattesats, bunnfradrag med videre. Vedtak om eiendomsskatt kommende skatteår fremmes som en egen sak. Nivået på eiendomsskatt fremkommer på en egen linje i bevilgningsoversikt – drift.
Andre generelle driftsinntekter
Kommunen får utbetalt integreringstilskudd for flyktninger bosatt etter avtale mellom Integrerings- og Mangfoldsdirektoratet (IMDI) og kommunen, eller som bosetter seg i kommunen på egen hånd. Integreringstilskudd kommer i tillegg til innbyggertilskudd, og er et tilskudd som gis de fem første årene. Første året er tilskuddet for hver flyktning på kr 194 300 (kr 241 000 for enslige voksne), andre året kr 254 000 for deretter en gradvis reduksjon til kr 72 000 i år fem. I tillegg til integreringstilskudd får kommunen også innbyggertilskudd per person.
Tabellen nedenfor viser antall flyktninger som er lagt til grunn i beregning av integreringstilskudd i 2021 og økonomiplanperioden.
(beløp i 1000 kr) |
Regnskap |
Budsjett |
Budsjett |
Økonomiplanperiode |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
Antall flyktninger med integreringstilskudd |
273 |
245 |
165 |
118 |
113 |
105 |
Antall enslig mindreårlige flyktninger |
19 |
18 |
13 |
11 |
13 |
15 |
Sum flyktninger med tilskudd |
292 |
263 |
178 |
129 |
126 |
120 |
Integreringstilskudd – ordinære flyktninger |
-36 685 |
-31 560 |
-22 260 |
-17 541 |
-16 606 |
-15 950 |
Integreringstilskudd – enslig mindreårige flyktninger |
-14 555 |
-14 219 |
-9 994 |
-7 699 |
-8 736 |
-10 192 |
Sum integreringstilskudd |
-51 240 |
-45 779 |
-32 254 |
-25 240 |
-25 342 |
-26 142 |
Tabell: Beregningsforutsetninger Integreringstilskudd.
Kommunen får også konsesjonsavgifter på kr 400 000 som inngår i andre generelle driftsinntekter. Dette er midler som disponeres til næringsutvikling.
Avskrivninger i kommunale budsjetter og regnskap har ingen resultateffekt. Nivået på avskrivninger fremkommer på egen linje, men har en motpost før netto driftsresultat.
Renteinntekter
Kommunen får renteinntekter av innskudd i bank, formidlingslån, ansvarlige lån og andre utlån. Tabellen nedenfor viser nivået i kroner.
(beløp i 1000 kr) |
Regnskap |
Budsjett |
Budsjett |
Økonomiplanperiode |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
Bankinnskudd |
-3 745 |
-3 000 |
-1 000 |
-1 000 |
-1 000 |
-1 000 |
Formidlingslån |
-10 843 |
-12 649 |
-8 114 |
-9 068 |
-11 230 |
-13 471 |
Ansvarlige lån |
-3 080 |
-2 139 |
-2 140 |
-2 140 |
-2 140 |
-2 140 |
Andre utlån |
|
-454 |
-466 |
-466 |
-466 |
-466 |
Kundefordringer |
-184 |
-154 |
-200 |
-200 |
-200 |
-200 |
Sum |
-17 852 |
-18 396 |
-11 920 |
-12 874 |
-15 036 |
-17 277 |
Rentebetingelser: |
|
|
|
|
|
|
Bankinnskudd |
2,5 % |
2,0 % |
0,7 % |
0,7 % |
0,7 % |
0,7 % |
Formidlingslån |
2,5 % |
2,3 % |
1,3 % |
1,3 % |
1,3 % |
1,3 % |
Tabell: Renteinntekter og rentebetingelser.
Utbytte fra aksjeselskaper
Utbytte fra aksjeselskaper utbetales med bakgrunn i selskapenes regnskapsresultater. Det vil si nivået på utbytte ikke er kjent før regnskapene til de forskjellige selskapene er kjent. Det å budsjettere med utbytte fra selskaper forutsetter forutsigbare inntekter og resultatet som gir rom for utbytte. Det er innarbeidet forventet utbytte fra Elverum Energi AS. Det forventes ikke utbytte fra de øvrige aksjeselskapene som kommunen eier aksjer i.
Nivået på utbytte fra Elverum Energi AS ligger på samme nivå som tidligere år, med unntak av 2021. Signaler fra selskapet er at strømprisene i 2020 er så lave at det ikke er grunnlag for å forvente noe utbytte fra Østerdalen Kraftproduksjon AS. Nivået på utbytte er litt høyere enn det som selskapet har fått av utbytte fra Innlandet Energi Holding AS i 2020. Forventet utbytte i 2021 er 4 millioner kroner og 8,6 millioner kroner resten av økonomiplanperioden.
Renteutgifter
Kommunen har renteutgifter på innlån for finansiering av kommunens investeringer, formidlingslån og andre lån. Tabellen nedenfor viser nivået i kroner og rentenivå.
(beløp i 1000 kr) |
Regnskap |
Budsjett |
Budsjett |
Økonomiplanperiode |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
Renter på ordinære lån |
55 843 |
62 022 |
38 280 |
37 248 |
37 490 |
38315 |
Formidlingslån |
8 650 |
10 149 |
5 614 |
6 568 |
8 730 |
10 971 |
Låneomkostninger |
109 |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
Sum |
64 602 |
72 271 |
43 994 |
43 916 |
46 320 |
49 386 |
Gjennomsnittsrente |
2,50 % |
2,80 % |
1,70 % |
1,70 % |
1,70 % |
1,80 % |
Tabell: Renteutgifter og rentebetingelser.
Kommunen må nedbetale ordinære lån med et minimumsavdrag. Tabellen nedenfor viser kommunens gjeld og avdrag det budsjetteres med i budsjett 2021 og økonomiplanperioden.
(beløp i 1000 kr) |
Regnskap |
Budsjett |
Budsjett |
Økonomiplanperiode |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
Avdrag på ordinære lån |
70 434 |
83 214 |
86 974 |
87 370 |
87 215 |
86 284 |
Sum |
70 434 |
83 214 |
86 974 |
87 370 |
87 215 |
86 284 |
Minimumsavdrag iht. lovverk |
69 666 |
83 214 |
86 974 |
87 370 |
87 215 |
86 284 |
Tabell: Avdrag på lån og beregnet minimumsavdrag.
Overføringer til investeringer
Midler overført til investeringer i 2021 og resten av planperioden er finansiering av egenkapitalinnskudd i Elverum pensjonskasse (EKP) og Kommunal Landspensjonskasse (KLP).
Netto avsetninger til eller bruk av bundne fond
Avsetninger av øremerkede inntekter og bruk av bundne fondsmidler skal budsjetteres/regnskapsføres i skjemaet for «Bevilgningsoversikt – drift». Inntekter og utgifter knyttet til bundne midler budsjetteres/regnskapsføres i skjemaet for «Bevilgning drift – netto». Det medfører at det vil bli avvik mellom budsjett og regnskap dersom det ikke gjøres budsjettjusteringer gjennom året. Bundne midler skal disponeres til bestemt formål. Av praktiske årsaker har kommunedirektøren fullmakt til å foreta budsjettjusteringer fortløpende for å sikre samsvar mellom budsjett og regnskap.
Netto avsetninger til eller bruk av disposisjonsfond
Tabellen nedenfor viser midler som er avsatt og brukt til forskjellige formål vedtatt av kommunestyret.
(beløp i 1000 kr) |
Regnskap |
Budsjett |
Budsjett |
Økonomiplanperiode |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
Regnskap 2019 |
-3 078 |
|
|
|
|
|
Bruk av disposisjonsfond – maskinfond mv |
|
-1 424 |
|
|
|
|
Bruk av fondsmidler fra Husbanken |
|
-2 000 |
-2 000 |
|
|
|
Bruk av disposisjonsfond – EK-innskudd |
|
-4 857 |
-4 695 |
-4 695 |
-4 695 |
-4 695 |
Mer- eller mindreforbruk Økonomiplan |
|
|
17 015 |
1 289 |
-2 505 |
2 203 |
Netto avsetning/bruk av disposisjonsfond |
-3 078 |
-8 281 |
10 320 |
-3 406 |
-7 200 |
-2 492 |
Tabell: Netto avsetninger til eller bruk av disposisjonsfond.
Avsetninger av frie inntekter og bruk av disposisjonsfond skal budsjetteres/regnskapsføres i skjemaet for «Bevilgningsoversikt – drift». Inntekter og utgifter knyttet til disposisjonsfond budsjetteres/regnskapsføres i skjemaet for «Bevilgning drift – netto». Det medfører at det vil bli avvik mellom budsjett og regnskap dersom det ikke gjøres budsjettjusteringer gjennom året. Frie midler disponeres av kommunestyret. Bruk av disposisjonsfond hvor kommunestyret har gjort vedtak om bruk til bestemte formål kan av praktiske årsaker budsjett justeres fortløpende for å sikre at det er samsvar mellom budsjett og regnskap. Kommunedirektøren har fullmakt til å foreta budsjettjusteringer når det brukes av fond hvor kommunestyret har avsatt midler til bestemte formål. Eksempel på et disposisjonsfond hvor kommunestyret har avsatt midler til et bestemt formål er bredbåndsutbygging i Elverum.
Dekning av tidligere års merforbruk
Ved regnskapsmessig merforbruk (underskudd) som ikke kan dekkes inn av disposisjonsfond må merforbruket dekkes inn i kommende budsjetter. Elverum kommune har ikke merforbruk fra tidligere år som skal dekkes i 2021 og økonomiplanperioden.