Vedlegg
Handlingsplanen legger opp til utvidelse av forsyningsområdet, i henhold til hovedplan vann og avløp Rehabilitering og oppgradering er økt noe som følge av generell prisstigning, samt kjente kostnadsøkninger. Fremover vil investeringene dreie mer over mot rehabiliteringsprosjekter, og mindre mot utvidelse av forsyningsområdet. Om noen år vil transporten av kloakkslammet fra renseanlegget bli lengre, og dette medfører at størrelsen på slamcontainerne må økes, for å utnytte lastekapasiteten på lastebil.
Tiltak/prosjekter |
Millioner kroner |
Kommentar | Kostnads-
anslag |
|||
Tiltak | Tiltak | Tiltak | Tiltak | |||
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | (revisjon pr. 26.06.2020) | ||
Ledningsnett | ||||||
Sanering av ledningsnett vann | 7,0 | 7,0 | 8,0 | 10,0 | Rehabilitering av gamle vannledninger | løpende |
Sanering av ledningsnett avløp |
7,0 |
7,0 | 8,0 |
10,0 |
Rehabilitering av gamle avløpsledninger | løpende |
Oppgradering overvannsnett | 2,0 | 2,0 | 2,0 | 3,0 | Behov for å løse overvannsproblemer. Problemene med styrtregn øker. Kan medføre skader på eiendom hvor kommunen blir erstatningspliktig. | løpende |
Renseanlegg avløp | ||||||
Utvidelse av garasjeanlegg ved Elverum Renseanlegg |
1,0 |
Eksisterende garasje bygges om/rehabiliteres for å etterkomme økt plassbehov til biler/utstyr/ containere. | 1,0 | |||
Ombygging av containerrom, samt nye containere |
4,0 |
Økt transportlengde på råslam fra renseanlegget, medfører at vi må kjøre større lass. Containerrommet utvides med plass til større containere. | 4,0 | |||
Vannbehandlingsanlegg | ||||||
Ny overføringsledning fra Uthuslia til Kirkekretsen vannverk inkl. trykkøkningsstasjon og kloakkpumpeledning |
4,0 |
Ny overføringsledning for å styrke forsyningssikkerheten i Sørskogbygda | 10,0 | |||
Utvidelse av forsyningsområdet | ||||||
Strandbygda (Sundsvoll/Voldmogrenda) | 5,0 | 7,0 | 2,0 | Utvidelse av forsyningsområdet jfr hovedplan. Oppstart etter ferdigstillelse av prosjekt Søstugrenda. | 22,0 | |
Nye utbyggingsområder | ||||||
B1-B41 (samlede kostnader) |
2,0 |
2,0 |
Gjelder kommunal klargjøring i forb. med bl.a. privat utbygging. Det er synergieffekter å hente, i forhold til å utføre tiltak sammen med andre. | løpende | ||
SUM | 25,0 | 25,0 | 25,0 | 25,0 |
Tabell: Investeringsprosjekter i henhold til hovedplan for vann og avløp Tall i millioner 2021-kr eksklusive MVA.
Elverum kommune beregner kommunale gebyrer i tråd med forskrift om beregning av selvkost. Selvkost innebærer at ekstrakostnadene som kommunen påføres ved å produsere en bestemt tjeneste skal dekkes av gebyrene som brukerne av tjenestene betaler. Kommunen har ikke anledning til å tjene penger på tjenestene. En annen sentral begrensning i kommunens handlingsrom er at overskudd fra det enkelte år skal tilbakeføres til abonnentene eller brukerne i form av lavere gebyrer innen de neste fem årene. Dette betyr at hvis kommunen har bokført et overskudd som er eldre enn fire år, må dette brukes til å redusere gebyrene i det kommende budsjettåret. Eksempelvis må et overskudd som stammer fra 2016 i sin helhet være disponert innen 2021.
Utfordringer med selvkostbudsjettet
Det er en rekke faktorer som påvirker selvkostresultatet og som ligger utenfor kommunens kontroll. De viktigste faktorene er budsjettårets forventede kalkylerente (5-årig SWAP-rente + 1/2 %-poeng), kapasitetsbegrensninger ved gjennomføring av planlagte prosjekter, samt usikre utgifter og inntekter. I sum fører dette til at det er utfordrende å treffe med budsjettet
Generelle forutsetninger
Kalkylerenten er anslått å bli 1,41 % i 2021. Budsjettet er utarbeidet den 16. september 2020. Tallene for 2019 viser endelig etterkalkyle, tallene for 2020 er prognostiserte verdier, mens tallene for 2021 til 2024 er budsjett-/økonomiplan. Ved behov for ytterligere grunnlagstall og beregningsmetoder henvises det til kommunens selvkostmodell Momentum Selvkost Kommune.
Gebyrutvikling for vann og avløp
Fra 2020 til 2021 foreslås en samlet gebyrøkning på rundt 5,0 %, hvor vann øker mest med 5,0 %. I perioden 2019 til 2024 øker samlet gebyr med kr 1 298, fra kr 4 976 i 2019 til kr 6 274 i 2024. Dette tilsvarer en gjennomsnittlig årlig gebyrøkning på 3,9 %. Gebyreksemplene for vann og avløp er basert på et årlig vannforbruk på 150 kubikkmeter. Gebyrsatsene er inkl. mva.
Gebyrendring fra året før | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Vann | 5,0 % | 5,0 % | 5,0 % | 7,1 % |
Avløp | 5,0 % | 3,0 % | 4,0 % | 3,0 % |
Vann – 2019 til 2025
Gebyrsatser – Vann 2019 til 2025
Årsgebyret for vann i Elverum kommune er bare basert på forbruk og foreslås i 2021 satt lik 15,18 kr/m³. Samlet årsgebyr blir da kr 2 276 for en normalabonnent med årlig vannforbruk lik 150 m³.
Gebyrsatser, Vann(inkl. mva.) | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Forbruksgebyr (kr/m3) | 13,15 | 14,45 | 15,18 | 15,94 | 16,74 | 17,93 | 15,93 |
Årsgebyr ved 150 m³ årlig forbruk | 1 973 | 2 168 | 2 276 | 2 391 | 2 511 | 2 689 | 2 389 |
Endring fra året før | 9,9 % | 5,0 % | 5,0 % | 5,0 % | 7,1 % | -11,2 % |
Driftsutgifter og kapitalkostnader Vann
Fra 2020 til 2021 forventes de totale kostnadene å øke med 6,9 %, hvorav utgifter til varer og tjenester endres mest med 16,8 %. Kapitalkostnadene utgjør 48,5 % av de totale kostnadene og forventes å øke med 2,0 millioner kr fra 2021 til 2025 som følge av planlagte investeringer. Hovedinntektskilden er art »164020 kommunale gebyr og avgifter (innenfor avgiftsområdet)» som utgjør 94,3 % av gebyrinntektene.
Selvkostoppstilling Vann
Selvkostregnskap(1.000 kr) | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | ||||||
10*** Lønn | 3 684 | 3 827 | 3 942 | 4 060 | 4 182 | 4 307 | 4 437 | ||||||
11*** Varer og tjenester | 4 098 | 3 441 | 3 510 | 3 580 | 3 652 | 3 725 | 3 799 | ||||||
12*** Varer og tjenester | 1 422 | 942 | 1 611 | 1 643 | 1 676 | 1 709 | 1 744 | ||||||
13*** Tjenester som erstatter kommunal egenp | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||
14*** Overføringsutgifter | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
15*** Finansutgifter mv. ekskl. 155 og 159 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
Direkte driftsutgifter | 9 206 | 8 213 | 9 066 | 9 286 | 9 513 | 9 745 | 9 983 | ||||||
Direkte kalkulatoriske rentekostnader | 3 631 | 2 260 | 2 343 | 2 694 | 3 006 | 3 273 | 3 359 | ||||||
Direkte kalkulatoriske avskrivninger | 6 552 | 6 656 | 6 900 | 7 176 | 7 378 | 7 605 | 7 885 | ||||||
Indirekte kostnader (drift og kapital) | 700 | 714 | 731 | 753 | 775 | 798 | 822 | ||||||
Øvrige inntekter | -333 | -462 | -352 | -352 | -352 | -352 | -352 | ||||||
Gebyrgrunnlag | 19 755 | 17 382 | 18 688 | 19 558 | 20 320 | 21 070 | 21 697 | ||||||
Gebyrinntekter | 17 547 | 18 507 | 19 424 | 20 397 | 21 417 | 22 911 | 20 526 | ||||||
Selvkostresultat | -2 208 | 1 126 | 737 | 839 | 1 097 | 1 841 | -1 171 | ||||||
Selvkost dekningsgrad i % | 88,8 % | 106,5 % | 103,9 % | 104,3 % | 105,4 % | 108,7 % | 94,6 % | ||||||
Selvkostfond/fremførbart underskudd (1.000 kr) | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | ||||||
Selvkostfond 01.01 | -2 045 | -4 325 | -3 252 | -2 556 | -1 750 | -674 | 1 171 | ||||||
-/+ Bruk av/avsetning til selvkostfond | -2 208 | 1 126 | 737 | 839 | 1 097 | 1 841 | -1 171 | ||||||
-/+ Kalkulert rentekostnad/-inntekt selvkostfond | -72 | -53 | -41 | -34 | -20 | 4 | 11 | ||||||
Selvkostfond 31.12 | -4 325 | -3 252 | -2 556 | -1 750 | -674 | 1 171 | 11 | ||||||
Selvkostgrad i % | 100,0 % | 100,0 % | 100,0 % | 100,0 % | 100,0 % | 100,0 % | 100,0 % |
Avløp – 2019 til 2025
Gebyrsatser – Avløp 2019 til 2025
Årsgebyret for avløp i Elverum kommune er bare basert på forbruk og foreslås i 2021 satt lik 21,66 kr/m³. Samlet årsgebyr blir da kr 3 249 for en normalabonnent med årlig vannforbruk lik 150 m³.
Gebyrsatser, Avløp(inkl. mva.) | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Forbruksgebyr (kr/m3) | 20,03 | 20,63 | 21,66 | 22,31 | 23,20 | 23,90 | 24,60 |
Årsgebyr ved 150 m³ årlig forbruk | 3 004 | 3 094 | 3 249 | 3 347 | 3 480 | 3 585 | 3 690 |
Endring fra året før | 3,0 % | 5,0 % | 3,0 % | 4,0 % | 3,0 % | 2,9 % |
Driftsutgifter og kapitalkostnader Avløp
Fra 2020 til 2021 forventes de totale kostnadene å reduseres med 2,2 %, hvorav utgifter til varer og tjenester endres mest med 13,8 %. Kapitalkostnadene utgjør 35,7 % av de totale kostnadene og forventes å øke med 1,7 millioner kr fra 2021 til 2025 som følge av planlagte investeringer. Hovedinntektskilden er art »164020 kommunale gebyr og avgifter (innenfor avgiftsområdet)» som utgjør 93,2 % av gebyrinntektene
Selvkostoppstilling Avløp
Selvkostregnskap(1.000 kr) | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
10*** Lønn | 4 625 | 4 721 | 4 863 | 5 009 | 5 159 | 5 314 | 5 473 |
11*** Varer og tjenester | 4 909 | 4 286 | 4 372 | 4 459 | 4 548 | 4 639 | 4 732 |
12*** Varer og tjenester | 3 199 | 2 451 | 3 800 | 3 876 | 3 954 | 4 033 | 4 113 |
13*** Tjenester som erstatter kommunal egenp | 3 987 | 4 275 | 4 361 | 4 448 | 4 537 | 4 628 | 4 720 |
14*** Overføringsutgifter | 71 | 100 | 102 | 104 | 106 | 108 | 110 |
Aktivitetsendring driftsutgifter (nominelt) | 0 | 2 600 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Direkte driftsutgifter | 16 790 | 18 433 | 17 497 | 17 896 | 18 304 | 18 722 | 19 149 |
Direkte kalkulatoriske rentekostnader | 3 390 | 2 171 | 2 268 | 2 596 | 2 883 | 3 127 | 3 197 |
Direkte kalkulatoriske avskrivninger | 7 517 | 7 658 | 7 887 | 8 087 | 8 370 | 8 456 | 8 686 |
Indirekte kostnader (drift og kapital) | 744 | 759 | 777 | 800 | 824 | 848 | 874 |
Øvrige inntekter | -104 | -187 | -117 | -117 | -117 | -117 | -117 |
Gebyrgrunnlag | 28 337 | 28 835 | 28 311 | 29 262 | 30 263 | 31 035 | 31 788 |
Gebyrinntekter | 27 068 | 26 854 | 28 107 | 28 896 | 29 969 | 30 810 | 31 651 |
Selvkostresultat | -1 269 | -1 981 | -204 | -365 | -294 | -225 | -137 |
Selvkost dekningsgrad i % | 95,5 % | 93,1 % | 99,3 % | 98,8 % | 99,0 % | 99,3 % | 99,6 % |
Selvkostfond/fremførbart underskudd (1.000 kr) | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Selvkostfond 01.01 | 4 320 | 3 136 | 1 185 | 996 | 644 | 358 | 137 |
-/+ Bruk av/avsetning til selvkostfond | -1 269 | -1 981 | -204 | -365 | -294 | -225 | -137 |
-/+ Kalkulert rentekostnad/-inntekt selvkostfond | 85 | 30 | 15 | 13 | 8 | 4 | 1 |
Selvkostfond 31.12 | 3 136 | 1 185 | 996 | 644 | 358 | 137 | 1 |
Selvkostgrad i % | 100,0 % | 100,0 % | 100,0 % | 100,0 % | 100,0 % | 100,0 % | 100,0 % |
Private planer – 2019 til 2025
Gebyrsatser – Private planer 2019 til 2025
Gebyrinntektene for kommunens myndighetsoppgaver svinger normalt en del, fordi de avhenger av hvor mange og hvilke typer saker kommunen får til behandling hvert år. Dekningsgraden viser hvor mye gebyrene dekker av kommunens kostnader på tjenesteområdet
Driftsinntekter, Private planer(ekskl. mva.) | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Driftsinntekter | 1 057 294 | 951 361 | 700 000 | 700 000 | 700 000 | 700 000 | 700 000 |
Endring fra året før | -10,0 % | -26,4 % | 0,0 % | 0,0 % | 0,0 % | 0,0 % |
Driftsutgifter og kapitalkostnader Private planer
Fra 2020 til 2021 forventes de totale kostnadene å reduseres med 18,2 %, hvorav indirekte kostnader endres mest med 1,8 %. Hovedinntektskilden er art »162040 gebyrinntekter for planbehandling» som utgjør 100,0 av gebyrinntektene.
Selvkostoppstilling Private planer
Selvkostregnskap(1.000 kr) | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
10*** Lønn | 1 108 | 1 344 | 1 086 | 1 118 | 1 152 | 1 186 | 1 222 |
11*** Varer og tjenester | 9 | 17 | 17 | 17 | 18 | 18 | 19 |
12*** Varer og tjenester | 38 | 59 | 60 | 61 | 62 | 64 | 65 |
Direkte driftsutgifter | 1 155 | 1 420 | 1 163 | 1 197 | 1 232 | 1 268 | 1 305 |
Direkte kalkulatoriske rentekostnader | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Direkte kalkulatoriske avskrivninger | 2 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Indirekte kostnader (drift og kapital) | 98 | 99 | 101 | 104 | 107 | 110 | 113 |
Øvrige inntekter | -136 | -51 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Gebyrgrunnlag | 1 119 | 1 469 | 1 264 | 1 301 | 1 339 | 1 378 | 1 419 |
Gebyrinntekter | 922 | 900 | 700 | 700 | 700 | 700 | 700 |
Selvkostresultat | -198 | -569 | -564 | -601 | -639 | -678 | -719 |
Selvkost dekningsgrad i % | 82,3 % | 61,3 % | 55,4 % | 53,8 % | 52,3 % | 50,8 % | 49,3 % |
Selvkostfond/fremførbart underskudd (1.000 kr) | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Selvkostfond 01.01 | -794 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
-/+ Bruk av/avsetning til selvkostfond | -198 | 0 | -564 | -601 | -639 | -678 | -719 |
-/+ Kalkulert rentekostnad/-inntekt selvkostfond | -21 | 0 | -4 | -5 | -5 | -6 | -6 |
Selvkostfond 31.12 | -1 013 | 0 | -568 | -605 | -644 | -684 | -725 |
Selvkostgrad i % | 100,0 % | 61,3 % | 100,0 % | 100,0 % | 100,0 % | 100,0 % | 100,0 % |
Byggesak – 2019 til 2025
Gebyrsatser – Byggesak 2019 til 2025
Gebyrinntektene for kommunens myndighetsoppgaver svinger normalt en del, fordi de avhenger av hvor mange og hvilke typer saker kommunen får til behandling hvert år. Dekningsgraden viser hvor mye gebyrene dekker av kommunens kostnader på tjenesteområdet
Driftsinntekter, Byggesak(ekskl. mva.) |
2019 |
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
2025 |
Driftsinntekter | 5 123 902 | 6 097 601 | 5 212 500 | 5 212 500 | 5 212 500 | 5 212 500 | 5 212 500 |
Endring fra året før | 19,0 % | -14,5 % | 0,0 % | 0,0 % | 0,0 % | 0,0 % |
Driftsutgifter og kapitalkostnader Byggesak
Fra 2020 til 2021 forventes de totale kostnadene å reduseres med 0,5 %, hvorav lønnsutgiftene endres mest med 3,0 %. Kapitalkostnadene utgjør 0,5 % av de totale kostnadene og forventes å reduseres med 30 071 kr fra 2021 til 2025.
Hovedinntektskilden er art »162070 gebyrinntekter for byggemeldinger/tils.» som utgjør 100,0 % av gebyrinntektene.
Selvkostoppstilling Byggesak
Selvkostregnskap(1.000 kr) | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
10*** Lønn | 4 037 | 4 131 | 4 255 | 4 383 | 4 514 | 4 650 | 4 789 |
11*** Varer og tjenester | 160 | 115 | 118 | 120 | 123 | 125 | 127 |
12*** Varer og tjenester | 105 | 109 | 111 | 113 | 116 | 118 | 120 |
14*** Overføringsutgifter | 8 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Direkte driftsutgifter | 4 310 | 4 356 | 4 484 | 4 617 | 4 753 | 4 893 | 5 037 |
Direkte kalkulatoriske rentekostnader | 7 | 2 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Direkte kalkulatoriske avskrivninger | 177 | 177 | 29 | 29 | 0 | 0 | 0 |
Indirekte kostnader (drift og kapital) | 1 215 | 1 243 | 1 275 | 1 313 | 1 352 | 1 392 | 1 433 |
Øvrige inntekter | -525 | -263 | -213 | -213 | -213 | -213 | -213 |
Gebyrgrunnlag | 5 184 | 5 515 | 5 577 | 5 747 | 5 892 | 6 073 | 6 258 |
Gebyrinntekter | 4 598 | 5 835 | 5 000 | 5 000 | 5 000 | 5 000 | 5 000 |
Selvkostresultat | -586 | 320 | -577 | -747 | -892 | -1 073 | -1 258 |
Selvkost dekningsgrad i % | 88,7 % | 105,8 % | 89,7 % | 87,0 % | 84,9 % | 82,3 % | 79,9 % |
Selvkostfond/fremførbart underskudd (1.000 kr) | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Selvkostfond 01.01 | 229 | 0 | 322 | 0 | 0 | 0 | 0 |
-/+ Bruk av/avsetning til selvkostfond | -586 | 320 | -577 | -747 | -892 | -1 073 | -1 258 |
-/+ Kalkulert rentekostnad/-inntekt selvkostfond | -1 | 2 | 0 | -6 | -8 | -10 | -11 |
Selvkostfond 31.12 | -359 | 322 | -254 | -753 | -900 | -1 082 | -1 269 |
Selvkostgrad i % | 100,0 % | 100,0 % | 100,0 % | 100,0 % | 100,0 % | 100,0 % | 100,0 % |
Oppmåling – 2019 til 2025
Gebyrsatser – Oppmåling 2019 til 2025
Gebyrinntektene for kommunens myndighetsoppgaver svinger normalt en del, fordi de avhenger av hvor mange og hvilke typer saker kommunen får til behandling hvert år. Dekningsgraden viser hvor mye gebyrene dekker av kommunens kostnader på tjenesteområdet.
Driftsinntekter, Oppmåling(ekskl. mva.) | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Driftsinntekter | 2 094 996 | 2 360 000 | 2 100 000 | 2 100 000 | 2 100 000 | 2 100 000 | 2 100 000 |
Endring fra året før | 12,6 % | -11,0 % | 0,0 % | 0,0 % | 0,0 % | 0,0 % |
Driftsutgifter og kapitalkostnader Oppmåling
Fra 2020 til 2021 forventes de totale kostnadene å øke med 2,3 %, hvorav lønnsutgiftene endres mest med 3,0 %. Hovedinntektskilden er art »162050 gebyrinntekter for kart og oppmåling» som utgjør 100,0 % av gebyrinntektene.
Selvkostoppstilling Oppmåling
Selvkostregnskap(1.000 kr) | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
10*** Lønn | 1 699 | 1 904 | 1 961 | 2 020 | 2 080 | 2 143 | 2 207 |
11*** Varer og tjenester | 46 | 34 | 34 | 35 | 36 | 37 | 37 |
12*** Varer og tjenester | 17 | 25 | 26 | 26 | 27 | 27 | 28 |
14*** Overføringsutgifter | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Direkte driftsutgifter | 1 767 | 1 963 | 2 021 | 2 081 | 2 143 | 2 206 | 2 272 |
Direkte kalkulatoriske rentekostnader | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Direkte kalkulatoriske avskrivninger | 12 | 12 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Indirekte kostnader (drift og kapital) | 315 | 320 | 327 | 337 | 347 | 357 | 367 |
Øvrige inntekter | -226 | -360 | -100 | -100 | -100 | -100 | -100 |
Gebyrgrunnlag | 1 868 | 1 935 | 2 248 | 2 318 | 2 389 | 2 463 | 2 539 |
Gebyrinntekter | 1 869 | 2 000 | 2 000 | 2 000 | 2 000 | 2 000 | 2 000 |
Selvkostresultat | 0 | 65 | -248 | -318 | -389 | -463 | -539 |
Selvkost dekningsgrad i % | 100,0 % | 103,4 % | 89,0 % | 86,3 % | 83,7 % | 81,2 % | 78,8 % |
Selvkostfond/fremførbart underskudd (1.000 kr) | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Selvkostfond 01.01 | -386 | 0 | 66 | 0 | 0 | 0 | 0 |
-/+ Bruk av/avsetning til selvkostfond | 0 | 65 | -248 | -318 | -389 | -463 | -539 |
-/+ Kalkulert rentekostnad/-inntekt selvkostfond | -9 | 0 | -1 | -2 | -3 | -4 | -5 |
Selvkostfond 31.12 | -395 | 66 | -183 | -320 | -393 | -467 | -544 |
Selvkostgrad i % | 100,0 % | 100,0 % | 100,0 % | 100,0 % | 100,0 % | 100,0 % | 100,0 % |
Eierseksjonering – 2019 til 2025
Gebyrsatser – Eierseksjonering 2019 til 2025
Gebyrinntektene for kommunens myndighetsoppgaver svinger normalt en del, fordi de avhenger av hvor mange og hvilke typer saker kommunen får til behandling hvert år. Dekningsgraden viser hvor mye gebyrene dekker av kommunens kostnader på tjenesteområdet.
Driftsinntekter, Eierseksjonering(ekskl. mva.) | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Driftsinntekter | 41 974 | 30 509 | 40 683 | 41 942 | 43 194 | 44 483 | 45 810 |
Endring fra året før | -27,3 % | 33,3 % | 3,1 % | 3,0 % | 3,0 % | 3,0 % |
Driftsutgifter og kapitalkostnader Eierseksjonering
Fra 2020 til 2021 forventes de totale kostnadene å øke med 3,0 %, hvorav lønnsutgiftene endres mest med 3,0 %. Hovedinntektskilden er art »162070 gebyrinntekter for byggemeldinger/tils.» som utgjør 100,0 % av gebyrinntektene.
Selvkostoppstilling Eierseksjonering
Selvkostregnskap(1.000 kr) | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
10*** Lønn | 30 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 |
11*** Varer og tjenester | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
12*** Varer og tjenester | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Direkte driftsutgifter | 34 | 37 | 38 | 40 | 41 | 42 | 43 |
Indirekte kostnader (drift og kapital) | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 |
Øvrige inntekter | -1 | -1 | -1 | -1 | -1 | -1 | -1 |
Gebyrgrunnlag | 35 | 39 | 40 | 41 | 43 | 44 | 45 |
Gebyrinntekter | 41 | 30 | 40 | 41 | 43 | 44 | 45 |
Selvkostresultat | 6 | -9 | -0 | -0 | -0 | -0 | 0 |
Selvkost dekningsgrad i % | 117,5 % | 76,8 % | 99,9 % | 100,0 % | 100,0 % | 100,0 % | 100,0 % |
Selvkostfond/fremførbart underskudd (1.000 kr) | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Selvkostfond 01.01 | 0 | 6 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
-/+ Bruk av/avsetning til selvkostfond | 6 | -6 | -0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
-/+ Kalkulert rentekostnad/-inntekt selvkostfond | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Selvkostfond 31.12 | 6 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Selvkostgrad i % | 100,0 % | 91,5 % | 100,0 % | 100,0 % | 100,0 % | 100,0 % | 100,0 % |
Tilskudd til organisasjoner, lag og foreninger |
2020 |
2021 |
Tilskudd til Festspillene i Elverum, reguleres i henhold til sum og føringer fra Kulturrådet |
941 000 |
941 000 |
Elverum håndball herrer |
30 000 |
0 |
Nysted – Elverum Kunstforening |
32 000 |
32 000 |
Hedmarken Symfoniorkester |
0 |
0 |
Møteplassen (indeksreguleres i henhold til avtale) fra kultur |
850 000 |
1 115 600 |
Møteplassen (indeksreguleres i henhold til avtale) fra familie/helse |
652 000 |
652 000 |
Tilskudd samfunnshus og grendehus – fellesutvalget |
206 000 |
206 000 |
Tilskudd lag og foreninger – driftsmidler musikkrådet |
300 000 |
300 000 |
Tilskudd lag og foreninger – Elverum Idrettsråd |
205 000 |
805 000 |
Tilskudd 17. mai |
125 000 |
125 000 |
Tilskudd Glomdalsmuseet (avhengig av antall innbyggere) |
105 000 |
105 000 |
Tilskudd Anno Museum |
50 000 |
200 000 |
Namibiaforeningen, internasjonalt infosenter |
33 000 |
33 000 |
Grundsetmart’n |
100 000 |
100 000 |
Tilskudd frivillighet kultur – prosjektmidler etter søknad 2 ganger i året |
100 000 |
100 000 |
Tilskudd til lokal musikk og kultur |
0 |
200 000 |
Movies on War |
150 000 |
150 000 |
Diverse tilskudd lag/foreninger innen helse |
30 000 |
30 000 |
SMISO senter mot incest og seksuelle overgrep. Skifter navn til Nok nov 20 |
165 000 |
182 000 |
Herneshallen (indeksreguleres i henhold til avtale) |
310 000 |
310 000 |
Elverum Frivilligsentral (pluss justering i henhold til leiekontrakt) |
880 000 |
468 000 |
Christianfjelds venner |
30 000 |
30 000 |
Søndre Elverum Idrettshall |
941 000 |
941 000 |
Regionrådet for Sør-Østerdal (indeksreguleres i henhold til avtale) |
318 000 |
618 000 |
Årets Elverumsing |
5 000 |
5 000 |
Kulturprisen |
10 000 |
10 000 |
Sum tilskudd |
6 568 000 |
7 658 600 |
Innholdsfortegnelse
- Kommunestyrets budsjettvedtak
- Innledning
-
Handlingsplan – økonomiplan 2021 – 2024
- Innledning
- Handlingsplan 2021 -2024
-
Økonomiplan 2021 – 2024 med årsbudsjett 2021
- Innledning
- Innbyggertall og demografi
- Endringer i budsjettforutsetninger (grunnlagsendringer)
- Salderingstiltak
- Tiltak som ikke er prioritert inn i Handlings- og økonomiplanen
- Tiltak (endringsforslag) – vedtatt av kommunestyret
- Bevilgningsoversikt - drift
- Bevilgning drift - netto
- Bevilgningsoversikt - investering
- Bevilgning til investeringer - prosjekter
- Økonomisk oversikt - Drift
- Oversikt over gjeld og andre vesentlige forpliktelser
-
Virksomhetsplan 2021
- Innledning
- Styring – ledelse – kontroll
- Delegering
- Lederkontrakter og ledelsesfora
- Egenkontroll
- Ekstern kontroll
- Årshjul
- Styringsplattformen
- Planverket
- Målhierarki og planhierarki
- Personaloversikt
- Organisering av virksomheten
- Overordnede styringsmål - indikatorer
- Virksomhetsplan per tjenesteområde
- Politisk styring - folkevalgte
- Administrasjon
- Barnehage
- Skole
- Barnevern
- Helse – forebygging og behandling
- Pleie og omsorg
- Sosial - tjenestebistand
- Sosial - økonomisk bistand
- Kultur og religiøse formål
- Teknisk forvaltning
- Teknisk drift
- Næringsutvikling
- Fellesfunksjoner
-
Gebyrregulativ 2021
- Leie av Elverumshallen
- Leie av skolelokaler
- Leie av lokaler Folkvang
- Leie Ungdommens hus
- Leie rom Rådhuset
- Leie Kulturhuset
- Leie Rådhusplassen og Musikkpaviljongen
- Billettpriser Elverum kino
- Elverum Bibliotek
- Elverum Svømmehall
- Diverse tjenester
- Salg av tobakksvarer og tobakkssurrogater
- Alkoholloven - salgs- og skjenkebevillinger
- Skolefritidsordning
- Elverum Kulturskole
- Elverum Læringssenter - norskopplæring
- Opphold i Barnehage
- Utenlandsvaksinering
- Helse- og omsorgstjenester
- Landbruk - gebyr for behandling av saker
- Kart og oppmåling - gebyr for behandling av saker
- Byggesak - gebyr for behandling av bygge- og delingssaker
- Plansaker - gebyr for behandling
- Vei, park og anlegg
- Vann- og avløpsgebyrer
- Innfordring - gebyr for behandling
- Midt-Hedmark brann- og redningsvesen IKS
- Sør-Østerdal Interkommunale Renovasjonsselskap IKS (SØIR)
- Elverum Kirkelige Fellesråd
- Vedlegg