
Økonomiplan 2023 – 2026 med årsbudsjett 2023
Kommuner skal utarbeide fireårige økonomiplaner og årlige budsjetter. Økonomiplanen og årsbudsjettet skal settes opp i balanse og være realistiske, fullstendige og oversiktlige. Kommuneloven stiller krav om at den løpende driften kun skal finansieres av løpende inntekter. Økonomiplanlegging skal bidra til at ressursene blir utnyttet på best mulig måte, og er grunnlaget for at tjenestetilbudet tilpasses utviklingen i innbyggernes behov og utviklingen i inntektsrammene.
God planlegging av økonomi og tjenestetilbud bidrar til å styrke det lokalpolitiske handlingsrommet. Kommunestyret skal selv vedta økonomiplan og årsbudsjett, herunder prioritere ressursbruken på de ulike tjenesteområder. Kommunestyret har ansvaret for at årsbudsjettet overholdes, og skal iverksette tiltak i løpet av året som er nødvendige for å opprettholde budsjettbalansen.
Arbeidet med økonomiplan 2023 – 2026 tar utgangspunkt i gjeldende økonomiplan (2022 – 2025). For å sikre realisme er det viktig at alle forutsetningene som ligger til grunn i gjeldende økonomiplan blir kvalitetssikret og gjennomgått før de blir videreført. Endringer som kommunestyret har vedtatt eller ikke selv kan påvirke blir innarbeidet som grunnlagsendringer. Eksempler på grunnlagsendringer er pris- og lønnsvekst, føringer fra statsbudsjettet, endringer i demografiske forhold (brukerbehov og sammensetning med videre) og andre budsjettforutsetninger som må korrigeres for å sikre et realistisk budsjett. Effekten av effektiviseringer som ikke endrer tjenestetilbudet til kommunens innbyggere innarbeides også som grunnlagsendringer.
Endringer i budsjettforutsetninger som påvirke tjenestetilbud (omfang og kvalitet) som kommunestyret selv kan påvirke legges frem for politisk behandling. Eksempler på dette er ny aktivitet eller tiltak som reduserer kommunens nettoutgifter (salderingstiltak).
Generelt
Økonomiplanen og årsbudsjettet skal vise kommunestyrets prioriteringer, bevilgninger, mål og premisser som økonomiplanen og årsbudsjettet bygger på. Innledningsvis er kommunens planprosesser beskrevet. I planprosesser blir sentrale myndigheters føringer gjennom lover og forskrifter ivaretatt. Det er i tillegg utarbeidet egne sektor- og fagplaner der det er krav eller behov om dette. Det er utarbeidet virksomhetsplaner for tjenesteområdene som viser mål og premisser for kommende år. Med premisser her menes betingelser og føringer som kommunen har gitt seg selv.
I tillegg til mål og premisser er det også en del forutsetninger som arbeidet med økonomiplan og årsbudsjett må ta hensyn til. Med forutsetninger her menes forhold som er gitt og som kommunen ikke selv kan påvirke. Nedenfor er noen overordnede forutsetninger beskrevet. Sektorspesifikke forutsetninger er beskrevet i virksomhetsplanene.
Statsbudsjett
Frie inntekter i form av rammetilskudd og skatt på inntekt og formue fastsettes gjennom Stortingets vedtak om statsbudsjettet. Rammetilskuddet består av innbyggertilskudd (likt beløp per innbygger), utgifts- og inntektsutjevning og andre ordninger som skjønnstilskudd, distriktstilskudd, overgangsordninger med videre. Nivået på inntektsutjevningen i rammetilskuddet må sees i sammenheng med skatt på inntekt og formue. Nivået på de frie inntektene kan ikke kommunene selv påvirke, og de fastsettes i all hovedsak av innbyggertall, demografi og andre kriteriedata som indikerer kommunens utgiftsbehov.
(beløp i 1000 kr) | Budsjett | Budsjett | Økonomiplanperiode | ||
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
Innbyggertilskudd | 555 938 | 603 204 | 607 474 | 614 812 | 619 702 |
Utgiftsutjevning | 20 096 | 9 640 | 14 408 | 10 711 | 8 110 |
Inntektsutjevning | 114 706 | 117 251 | 120 126 | 120 447 | 120 930 |
Andre ordninger | 4 069 | 13 732 | 12 702 | 9 421 | 9 229 |
Sum rammetilskudd | 694 789 | 743 826 | 754 709 | 755 391 | 757 971 |
Skatt på formue og inntekt | 596 245 | 629 334 | 628 066 | 629 975 | 632 777 |
Sum frie inntekter (avrundet beløp til nærmeste 100 000) | 1 291 000 | 1 373 200 | 1 382 800 | 1 385 400 | 1 390 700 |
Sum skatt og netto inntektsutjevning | 710 951 | 746 585 | 748 192 | 750 422 | 753 704 |
Rammetilskudd kr pr innb. (inkl. inntektsutjevning) | 32 661 | 34 622 | 35 085 | 35 010 | 35 076 |
Skatteinntekter kr pr innb. | 28 028 | 29 293 | 29 197 | 29 197 | 29 282 |
Kostnadsindeks (utgiftsutjevningen) | 1,0072 | 0,9979 | 1,0015 | 0,9987 | 0,9939 |
Tabell: Frie inntekter i form av rammetilskudd og skatt på formue og inntekt (prok 2204 – publisert 10.10.2022).
Rammetilskudd utgjør cirka 54 prosent og skatt 46 prosent av de frie inntektene. Skattøret for 2022 er i forslag til statsbudsjett satt til 10,95 prosent. Budsjettet forutsetter at kommunen anvender det skattøret som Stortinget vedtar. Endringer i frie inntekter i planperioden henger samme med de forventede endringene i innbyggertall og demografi som er beskrevet innledningsvis.
Lønns- og prisvekst
Økonomiplanen for 2023 – 2026 og årsbudsjettet 2023 er budsjettert med 2023-kroner. Budsjett for 2022 legges til grunn og blir prisfremskrevet med en forventet lønns- og prisvekst for 2023 (deflator). Resten av årene i økonomiplanperioden blir ikke endret og blir presentert i 2023-kroner.
Grunnlaget for lønns- og prisvekst fra 2022 til 2023 ligger på de nivået som Statsbudsjettet legger til grunn. For 2023 er kommunal deflator på 3,7 prosent.
Forventet lønnsvekst er på 4,2 prosent. Lønnsveksten består av et overheng fra året før budsjettåret og en forventet lønnsvekst i budsjettåret. Overhenget er budsjettert på sektorene og stabene, mens forventet lønnsvekst i budsjettåret er budsjettert på en sentral post. For 2023 er det budsjettert med 19,5 millioner kroner. Dette er midler som blir fordelt ut på sektorer og staber når lønnsoppgjøret våren 2023 er kjent.
Forventet prisvekst er på 3,1 prosent. Alle sektorer og staber har fått sine rammer justert for kjente prisendringer, det innebærer høyere prisvekst enn 3,1 prosent på en del varer og tjenester.
Ifølge KS er en deflator på 3,7 prosent ikke nok til å kompensere for den sterke prisveksten i 2022 som vil fortsette inn i 2023. KS sier at realverdien av kommunesektorens inntekter ser ut til å være svekket med om lag 12 milliarder kroner i 2023, sammenlignet med kommuneproposisjonen våren 2022.
Eiendomsskatt
Kommunestyret vedtar om det skal være eiendomsskatt, skattesats og bunnfradrag. Vedtak om eiendomsskatt kommende skatteår fremmes som en egen sak. Skatten kommunen får inn på eiendomsskatt kommer frem på en egen linje i bevilgningsoversikt – drift. Vedtak om eiendomsskatt og skattesatser er premisser som kommunen selv kan bestemme. Takstgrunnlaget for boliger er det samme som skatteetatens formues grunnlag, mens takstgrunnlaget for andre type eiendommer fastsettes av egen takstnemnd. Takstgrunnlag er en forutsetning som kommunen selv ikke kan påvirke.
Premissene for beregning av eiendomsskatt i 2023 og resten av planperioden er:
- Videreføring av skattesatser fra 2023:
- boligeiendom beskattes med 3,88 promille,
- næringseiendom beskattes med 5,35 promille
- ubebygd areal/tomter beskattes med 7 promille
Forutsetningene for beregning av eiendomsskatt i 2023 og resten av planperioden er:
- Samme takstgrunnlag for boligeiendommer som 2022, men korrigert for en forventet økning i antall skatteobjekter som følge av nybygg inneværende år. De siste årene har det vært behandlet byggesaker som i snitt har gitt cirka 100 flere skatteobjekter (boenheter) hvert år. Økningen som har vært de siste årene ser nå ut til å avta.
- Samme takstgrunnlag for andre typer eiendommer som 2022.
- Takstgrunnlag for kraftanlegg påvirkes av kraftprisene. Beregningsgrunnlaget for vannkraftanlegg består av en inntektsside og kostnadsside som beregnes over uendelig tid. Inntektene blir beregnet ut fra gjennomsnittet av de siste 5 års kraftinntekter. De relativt lave prisene i 2020 og 2021 vil derfor påvirke eiendomsskattegrunnlaget i de framtidige år hvor disse inngår i den 5-årige gjennomsnittsberegningen. At kraftprisene er høye per 2022 vil først gjenspeiles i eiendomsskatte-grunnlagene som skal brukes for utskriving av eiendomsskatt i 2024. Skattegrunnlaget for vannkraftverk som skal brukes for utskriving av eiendomsskatt neste år blir først distribuert fra Skatteetaten i slutten av november, men det antas å ikke bli særlig høyere enn i år.
Andre generelle driftsinntekter
Kommunen får utbetalt integreringstilskudd for flyktninger bosatt etter avtale mellom Integrerings- og Mangfolddirektoratet (IMDI) og kommunen, eller som bosetter seg i kommunen på egen hånd. Integreringstilskudd kommer i tillegg til innbyggertilskudd, og er et tilskudd som gis de fem første årene. Første året er tilskuddet for hver flyktning på 189 400 kroner (234 900 kroner for enslige voksne), andre året 243 100 kroner for deretter en gradvis reduksjon til 70 200 kroner i år fem. I tillegg til integreringstilskudd får kommunen også innbyggertilskudd per person.
Tabellen nedenfor viser antall flyktninger som er lagt til grunn i beregning av integreringstilskudd i 2022 og økonomiplanperioden.
(beløp i 1000 kr) | Budsjett | Budsjett | Økonomiplanperiode | ||
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
Antall flyktninger med integreringstilskudd | 118 | 217 | 214 | 222 | 230 |
Antall enslige mindreårige flyktninger tilskudd | 11 | 12 | 17 | 15 | 15 |
Integreringstilskudd
(gjelder også enslige mindreårige flyktninger) |
17 541 | 41 523 | 37 149 | 29 437 | 27 087 |
Tilskudd for enslige mindreårige flyktninger
(kommer i tillegg til integreringstilskuddet) |
7 699 | 9 280 | 11 985 | 13 218 | 11 926 |
Sum tilskudd | 25 240 | 51 393 | 49 137 | 42 656 | 39 013 |
Tabell: Beregningsforutsetninger Integreringstilskudd.
Kommunen får også konsesjonsavgifter på cirka kr 400 000 som inngår i andre generelle driftsinntekter. Dette er midler som disponeres til næringsutvikling gjennom avsetning til fond med egne vedtekter.
Avskrivninger i kommunale budsjetter og regnskap har ingen resultateffekt. Nivået på avskrivninger kommer frem på egen linje, og har en motpost før netto driftsresultat.
Renteinntekter
Kommunen får renteinntekter av innskudd i bank, formidlings lån, ansvarlige lån og andre utlån. Tabellen nedenfor viser nivået i kroner.
(beløp i 1000 kr) | Budsjett | Budsjett | Økonomiplanperiode | ||
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
Bankinnskudd | 1 930 | 7 267 | 7 267 | 7 267 | 7 267 |
Formidlings lån (husbank) | 8 114 | 12 681 | 12 681 | 12 681 | 12 681 |
Ansvarlige lån (lån til andre) | 2 140 | 2 900 | 2 900 | 2 900 | 2 900 |
Kundefordringer | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 |
Sum | 12 850 | 23 049 | 23 049 | 23 049 | 23 049 |
Rentebetingelser: | |||||
Bankinnskudd | 0,7 % | 3,8 % | 3,8 % | 3,8 % | 3,8 % |
Tabell: Renteinntekter og rentebetingelser.
Utbytte fra Elverum Energi AS
Utbytte fra aksjeselskaper utbetales med bakgrunn i selskapenes regnskapsresultater. En forutsetning er at selskapene går med overskudd og har nok egenkapital til dele ut utbytte. Det vil si at nivået på utbytte ikke er kjent før regnskapene til de forskjellige selskapene er kjent. Det å budsjettere med utbytte fra selskaper forutsetter forutsigbare inntekter og resultatet som gir rom for utbytte. Det er innarbeidet forventet utbytte fra Elverum Energi AS. Det forventes ikke utbytte fra de øvrige aksjeselskapene som kommunen eier aksjer i.
Elverum Energi AS mottar utbytter fra Eidsiva Holding AS og Østerdal Kraftproduksjon AS. Nivået på utbytte fra Elverum Energi AS har tidligere år vært på 8,6 millioner kroner, men for 2022 er det budsjettert med 13,0 millioner kroner. Strømprisene er for tiden vesentlig høyere og signaler fra selskapet tilsier at nivået fra 2022 kan videreføres. Forventet ordinært utbytte i 2023 og resten av økonomiplanperioden er på 13,0 millioner kroner.
For 2023 er det i tillegg til behov for å ta ut et ekstraordinært utbytte på 20 millioner kroner (se eget salderingstiltak).
Renteutgifter
Kommunen har renteutgifter på innlån for finansiering av kommunens investeringer, formidlingslån og andre lån. Tabellen nedenfor viser nivået i kroner og rentenivå.
(beløp i 1000 kr) | Budsjett | Budsjett | Økonomiplanperiode | ||
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
Renter på ordinære lån | 38 280 | 86 096 | 90 687 | 87 692 | 82 649 |
Formidlingslån | 5 614 | 22 257 | 23 532 | 26 012 | 28 420 |
Låneomkostninger | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Sum | 43 994 | 108 453 | 114 319 | 113 805 | 111 169 |
Rente på innlån med flytende rente | 1,82 % | 4,11 % | 4,34 % | 4,26 % | 4,12 % |
Rente på innlån med faste renter | 3,04 % | 2,99 % | 2,94 % | 2,87 % | 2,64 % |
Gjennomsnittsrente | 2,11 % | 3,88 % | 4,12 % | 4,06 % | 3,95 % |
Tabell: Renteutgifter og rentebetingelser.
Kommunen må nedbetale ordinære lån med et minimumsavdrag. Tabellen nedenfor viser kommunens gjeld og avdrag det budsjetteres med i budsjett 2022 og økonomiplanperioden.
(beløp i 1000 kr) | Budsjett | Budsjett | Økonomiplanperiode | ||
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
Avdrag på ordinære lån | 86 118 | 84 774 | 88 973 | 90 211 | 91 797 |
Minimumsavdrag i henhold til lovverk | 83 818 | 84 774 | 88 973 | 90 211 | 91 797 |
Tabell: Avdrag på lån og beregnet minimumsavdrag.
Ved budsjettering er det en del forhold som kommunestyret selv har vedtatt, forhold som kommunen selv ikke kan påvirke, men også forhold som kan endres uten at det får betydning for tjenesteproduksjonen. Budsjettskjemaet «Bevilgningsoversikt – drift» er en oppsummering av samtlige budsjettposter og kommenteres særskilt etter skjemaet. Linjen for «Sum bevilgninger drift, netto» viser hvor mye av budsjettet som disponeres til kommunens tjenesteproduksjon.
I skjemaet for «Bevilgning drift – netto» vises budsjettrammer for de forskjellige tjenesteområdene. Budsjettrammene er nettorammer, det vil si bruttoutgifter minus bruttoinntekter for hver sektor og stab. Endringer i forutsetninger gjør at rammene må justeres hvert år for at de skal være realistiske kommende år. Budsjettforutsetninger som kommunestyret eller kommunedirektøren ikke kan påvirke innarbeides som grunnlagsendringer.
Summen av alle grunnlagsendringer på sektorer og staber er på netto cirka 138 millioner kroner. De største endringene består av:
- Endringer vedtatt av kommunestyret i løpet av 2022:
I disse sakene er det gjort vedtak om endringer i aktivitet og budsjettforutsetninger for 2022, og endringer av varig karakter er innarbeidet i budsjett for 2023. Endringene fra 2022 til 2023 er fordelt på de sektor og staber dette gjelder. Økte utgifter som følge av økt bosetning av flyktninger er finansiert med økte inntekter i form av integreringstilskudd.
- Lønnsvekst fra 2022 til 2023 er beregnet til å være på cirka 41 millioner kroner. Hele lønnsoppgjøret for 2022 inkludert overheng er lagt ut på rammene til sektorer og staber. Midler til lønnsoppgjør 2023 er avsatt sentralt og utgjør cirka 19,5 millioner kroner.
- Endringer som følge av forslag til statsbudsjett 2023 er innarbeidet som grunnlagsendringer. De største endringene er:
- Gratis deltidsplass SFO – 1. trinn.
- Redusert foreldrebetaling i barnehage (helårseffekt fra 2022 og ytterligere ned 2023).
- Økt basistilskudd til fastleger.
- Kompensasjon for kostnader knyttet til forvaltning og drift av nasjonale e-helseløsninger i 2023.
- Endringer i sosialhjelp hvor kommunene ikke lenger skal ta hensyn til barnetrygd ved vurdering av stønadsbehov m.m.
- I statsbudsjettet er det innarbeidet en økning i frie inntekter til kommunene som skal dekke prisvekst fra 2022 til 2022 på 3,1 prosent. Regjeringen anslår at det er en innstramming på vel 7 milliarder kroner, men både Statistisk sentralbyrå og Norges Bank tror prisvekst blir høyere enn regjeringens anslag. Kommunenes Sentralforbund har beregnet at realverdien av kommunesektorens inntekter ser ut til å svekkes med om lag 12 milliarder kroner neste år, sammenlignet med kommuneproposisjonen våren 2022. For å ha så realistisk budsjett som mulig er alle budsjettrammer gjennomgått og justert ut fra kjent prisstiging med videre, noe som innebærer at veksten i rammene til sektorer og staber øker utover det som er lagt til grunn i statsbudsjettet. Eksempler på varer og tjenester hvor budsjettene er blitt justert utover 3,1 prosent:
- Økte strømpriser – 40 millioner kroner.
- Driftstilskudd private barnehager – 5,3 millioner kroner.
- Lisenser, drift og vedlikeholdsavtaler IKT-utstyr – 3,3 millioner kroner.
- Skoleskyss – 1,3 millioner kroner.
- MHBR og 110-sentral – 1,1 million kroner.
Kravet til budsjettbalanse er absolutt, dette gjelder også økonomiplanen. Kravet påvirker prioritering og gjennomføring av tiltak. Hvilke tiltak som skal gjennomføres til hvilket tidspunkt i planperioden er en politisk prioritering.
Nye tiltak og aktivitet | Budsjett | Økonomiplanperiode | ||
(beløp i 1000 kr) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
1. Hanstad skole – utbedring av avvik etter branntilsyn | 1 950 | |||
2. Utbedring av lekeplasser etter kontroll barnehager | 1 000 | 500 | 500 | 500 |
3. Utbedring av lekeplasser etter kontroll skoler | 1 000 | 500 | 500 | 500 |
4. Utskiftinger av pc til lærere | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 1 000 |
5. Utskiftinger av pc til elever | 2 920 | 2 350 | 1 800 | 1 300 |
6. Utgifter til GRIP | 420 | 1 020 | 1 020 | 1 020 |
7. RPH (Rask Psykisk Helsehjelp | 770 | 1 570 | 1 570 | 1 570 |
8. Tiltak Barn/unge, aktivitet i undommens hus | 500 | |||
9. Veivedlikehold | 500 | 500 | 500 | 500 |
Sum nye tiltak | 10 060 | 7 440 | 6 890 | 6 390 |
Tabell: Nye tiltak og aktivitet som er lagt inn i økonomiplanen 2023-2026.
Kommentarer
- Hanstad skole- utbedring av avvik etter branntilsyn
MHBR gjennomførte tilsyn i 2019 hvor kommunen fikk pålegg om å utarbeide en risikovurdering knyttet til brann. Risikoanalysen ble utarbeidet av WSP i 2020, noe som førte til at kommunen gjennomførte de mest kritiske tiltakene som rydding av rømningsveger og utskifting av 3 branndører. Gjenstående kritiske tiltak har så vidt stort omfang med tanke på gjeldende vedlikeholdsbudsjett at det må fremmes særskilt tiltak for å sikre finansiering. Dette omfatter blant annet helhetlig ledlys, sikre rømningsveger i trappehus/etablere brannskiller, ettermontering av selvlukkere på branndører.
- Utbedring av lekeplasser etter kontroll barnehager
Erstatning av lekeapparater som fjernes etter avdekket fare for liv og helse gjennom årlig lekeplasskontroll. Det er etablert rutine for pålagt kontroll med lekeplassene, men det er ikke avsatt midler til å erstatte lekeapparater som må fjernes som følge av alvorlige avvik.
- Utbedring av lekeplasser etter kontroll skoler
Erstatning av lekeapparater som fjernes etter avdekket fare for liv og helse gjennom årlig lekeplasskontroll. Det er etablert rutine for pålagt kontroll med lekeplassene, men det er ikke avsatt midler til å erstatte lekeapparater som må fjernes som følge av alvorlige avvik.
- Utskifting av pc til lærere
Mange lærere har i dag svært gammelt pc-utstyr. Siden skolen nå er heldigital og vi benytter digitale læringsstudioer trengs det pc`er som klarer å prosessere sidene vi benytter. Det klarer ikke de eldste pc`ene. Konsekvensen av å ikke bytte ut gamle pc`er vil være at lærerne ikke kan undervise i henhold til læreplanen, og medfølgende lovbrudd på opplæringen av en av de grunnleggende ferdighetene – IKT. Teams som læringsplattform og Visma som administrativt system vil ikke kunne benyttes da en del lærere ikke vil ha tilgang. - Utskifting av pc til elever
Bytte av pc `er til elever, samt digitale tavler i oddetallsår. Det må byttes ca. 600 enheter per år for at målet om å være digitale i Elverumsskolen skal nås. Med en kalkulert enhetspris på kr 5 833 er det behov for en årlig bevilgning på 3,5 millioner kroner. Midler til utskiftning av pc `er har tidligere vært budsjettert som investering, men utskiftning av digitalt utstyr er en driftsutgift og ikke investering. Renter og avdrag som er innarbeidet i gjeldene økonomiplan er lagt inn som en grunnlagsendring og økt tilgang på driftsmidler for utskiftning av utstyr. I 2023 er det lagt inn kr 580 000 med en gradvis økning gjennom planperioden til kr 2 200 000 i 2026. For å dekke det estimerte behovet og hyppigheten av utskiftning fra og med 2023 må skolesektoren driftsbudsjett økes med 2,9 millioner kroner, med en gradvis reduksjon til 2026. Konsekvensen av å ikke bevilge pengene vil være at skolene i Elverum ikke kan være digitale. Hvis vi ikke skal ha 1:1 dekning i skolen kan vi ikke ha digitalt skolestudie. Det må da kjøpes inn lærebøker i alle fag som er i henhold til læreplanen. Det vil bli en stor ekstra kostnad. Elevene skal være digitale, og ferdighet inne IKT er sidestilt med å lære å lese, skrive og regne. Ved å ikke ha godt nok utstyr kan det oppstå lovbrudd knyttet opplæringen av denne ferdigheten. - Prosjekt (rus) GRIP – egen drift fra 2024
GRIP er et lavterskel aktivitetstilbud til personer med rusutfordring hvor man kommer tidlig i kontakt med personer med rusutfordringer. Det er en økende bekymring for rusatferd, spesielt blant ungdommer. Det er mange brukere som er aktive og benytter tilbudet. GRIP er et prosjekt som har mottatt statlig tilskudd i perioden 2020 til 2022. 2023 er siste året med tilskudd. I denne perioden har tilskuddet blitt gradvis redusert.
- Prosjekt RPH (rask psykisk helsehjelp) – egen drift fra 2024
Rask psykisk helsetjeneste er et lavterskel-/korttidstilbud som har som mål å gi gode og tilpassede tjenester på en effektiv måte til personer med milde til moderate psykiske utfordringer/lidelser. Rask psykisk helsetjeneste er et prosjekt som har mottatt statlig tilskudd i perioden 2021 til 2022. 2023 er siste året med tilskudd. I denne perioden har tilskuddet blitt gradvis redusert. - Tiltak Barn/unge, aktivitet i undommens hus
Midler bevilget av kommunestyret ved behandling av budsjett
- Vegvedlikehold
Vedlikehold av veger, spesielt dekker(grus/asfalt) og forebyggende vedlikehold som salting, grøfting mm.
Kravet til budsjettbalanse er absolutt, dette gjelder også økonomiplanen. Kravet påvirker prioritering og gjennomføring av tiltak. Hvilke tiltak som skal gjennomføres til hvilket tidspunkt i planperioden er en politisk prioritering.
Tabellen under viser kommunedirektørens forslag til tiltak som har til hensikt å redusere kommunens utgifter i 2023 og for planperioden.
Tiltak for saldering av budsjett og økonomiplan | Budsjett | Økonomiplanperiode | ||
(beløp i 1000 kr) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
1. Nedleggelse Vestad barnehage | -2 675 | -6 400 | -8 900 | -12 800 |
2. NAV-Redusert sosialhjelp ved tett oppfølging | -400 | -800 | -800 | -800 |
3. NAV-reduserer med en stilling | -350 | -700 | -700 | -700 |
4. Sektor for kultur-vakant stilling | -800 | – | ||
5. Kjøp av strøm, salg av konsesjonskraft og ENØK-tiltak | -44 900 | -42 200 | -41 540 | -41 540 |
6. Utbytte fra Elverum Energi AS | -24 400 | -4 400 | -4 400 | -4 400 |
7. Strukturgjennomgang | -10 154 | -10 154 | -10 154 | |
8. Økt anslag , forventet skatteinngang | -2 000 | – 2 000 | -2 000 | -2 000 |
9. Økt anslag, forventet salg av konsesjonskraft | -1 000 | -1 000 | -1 000 | |
10. Forventet lavere strømkostnad | -1 000 | -1 000 | -1 000 | -1 000 |
11. Saldering mot fond | -1 580 | |||
Sum salderingstiltak | -77 525 | -70 234 | -70 494 | -73 394 |
Tabell: Salderingstiltak som er innarbeidet i Handlings- og økonomiplanen 2023 – 2026.
Kommentarer:
- Nedleggelse Vestad barnehage
Dimensjonere tjenesten tilpasset den demografiske utviklingen i aldersgruppen for tjenesten. Nedleggelse av Vestad barnehage gjennom samlokalisering med Terningen barnehage fra barnehageåret 2023/2024. Barnegruppen vil da bestå av 25 barn over 3 år og 5 barn under 3 år. - NAV – redusert sosialhjelp ved tett oppfølging
Øke med en veilederstilling som skal arbeide med brukere med mål om avklaring mot arbeid, selvfinansierte studier eller statlige ytelser. Tjenesten er i dag ivaretatt av to medarbeidere som viser innsparing i 2021 med 4,2 millioner kroner og 3,5 millioner kroner hittil i år. Vi ser et større potensiale for reduserte utgifter til økonomisk sosialhjelp ved økt innsats på området. Halvårsvirkning i 2023 og helårsvirkning fra 2024. - NAV – reduserer med en stilling
Stanse tjenesten frivillig og tvungen forvaltning og redusere med ett årsverk. Tjenesten er ikke lovpålagt. Halvårsvirkning i 2023 og deretter helårsvirkning. - Kultur – vakant stilling
Vakant rådgiverstilling lyses ikke ut som planlagt i oktober 2023, men utsettes for tilsetting til 2024. - Kjøp av strøm, salg av konsesjonskraft og ENØK-tiltak
Elverum kommune bruker årlig cirka 18 GWh (18 000 000 kWh) strøm i egenregi. Kommunen har, sammen med Innlandet fylkeskommune og flere andre kommuner, en felles rammeavtale med Fjordkraft AS. Tradisjonelt har kommunen kjøpt strøm i SPOT-markedet, og prisen har variert i takt med markedet. Prisen for strøm er for tiden ekstremt høye. Det kan se ut til at sentrale myndigheter ønsker å regulere markedet ved å innføre en svært høy beskatning av inntekter over 70 øre kWh. Dette vil på sikt kunne bidra til at produksjonsselskapene er villige til å inngå fastpriskontrakter på et nivå omkring 70 øre kWh.
Tiltaket går ut på å inngå en avtale med Østerdalen kraftproduksjon AS (ØKAS) om fastpris, men samtidig sikre at ØKAS selger tilsvarende mengde kraft til samme pris. På den måten er både kjøp og salg sikret til samme pris.
Elverum kommune har ikke tatt ut konsesjonskraft fra Østerdalen kraftproduksjon AS (ØKAS). Dette er nå meldt inn til ØKAS. Uttak av konsesjonskraft ligger på 2,2 GWh og det er inngått en finansiell avtale med ØKAS hvor de sørger for salget og sender avregningen til kommunen når salget er gjennomført. Alternativet til finansiell kontrakt er å bruke en megler, eller bruk av kraften i egenregi. - Utbytte fra Elverum Energi AS
Utbytte fra aksjeselskaper utbetales med bakgrunn i selskapenes regnskapsresultater. Det vil si at nivået på utbytte ikke er kjent før regnskapene til de forskjellige selskapene er kjent. Det å budsjettere med utbytte fra selskaper forutsetter forutsigbare inntekter og resultatet som gir rom for utbytte. Det er innarbeidet et forventet årlig utbytte fra Elverum Energi AS på 13 millioner kroner. Strømprisene i 2022 er vesentlig høyere og signaler fra selskapet tilsier at de kan utbetale et større utbytte i 2023.
I mangel på andre salderingstiltak, med virkning for 2023, er det innarbeidet et ekstraordinært utbytte på 20 millioner kroner i tillegg til de 13 millionene. - Strukturgjennomgang
Administrasjonen må se på struktur, organisering av tjenestetilbud og nivå på tjenestene som samlet sett gir økonomisk effekt og positivt netto driftsresultat. Arbeidet må ta utgangspunkt i metodikken som har blitt brukt i tjenestegjennomgangen de siste 4 år. - Økt anslag, forventet skattingang
Salderingstiltak som ble fremmet ved politisk behandling av budsjett. - Økt anslag, forventet salg av konsesjonskraft
Salderingstiltak som ble fremmet ved politisk behandling av budsjett. - Forventet lavere strømkostander
Salderingstiltak som ble fremmet ved politisk behandling av budsjett. - Saldering mot fond
Salderingstiltak som ble fremmet ved politisk behandling av budsjett.
Underveis i den årlige prosessen som fører fram til Handlings- og økonomiplanen for kommende periode, er en rekke tiltak og prosjekter oppe til drøfting og vurdering. Dette gjelder både investeringstiltak og driftstiltak som blir vurdert gjennom planverk, disponible økonomiske rammer, krav i lovverk og forskrifter med videre – må, bør –og kan-tiltak. Disse prosessene og vurderingene medfører at noe blir prioritert, andre tiltak ikke, og må settes på vent, eller henvises til andre arenaer for gjennomføring.
Dette medfører et knippe av investerings- og driftstiltak som ved framlegget av Handlings- og økonomiplanen ikke er prioritert. Disse framgår av tabellen under.
Ikke prioriterte tiltak i Handlings- og økonomiplan | Budsjett | Økonomiplanperiode | ||
(beløp i 1000 kr) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
1. Vedlikehold av skilt tilknyttet veg | 150 | 150 | 150 | |
2. Oppkapitalisering viltfondet | 100 | |||
3. Solskjerming øvre Sandbakken | 50 | |||
4. Moen sykehjem- rehabilitering to kjøkken avdeling 1 | 730 | |||
5. Rehabilitering tilfluktsrom kommunale formålsbygg | 800 | |||
6. Utskifting SD anlegg Frydenlund skole | 1 000 | |||
7. Utskifting SD anlegg Jotunhaugen sykehjem | 1 200 | |||
8. 3 nye lærlinger | 235 | 475 | 475 | 475 |
9. Oppgradering av Acos Websak | 750 | 750 | 750 | 750 |
10. Ny legestilling – helsestasjon og institusjon | 1 060 | 1 414 | 1 414 | 1 414 |
11. Avgiftsparkering | -1 998 | -3 933 | -3 936 | -3 940 |
Sum tiltak som ikke er prioritert | 5 767 | 1 946 | 1 943 | 1 789 |
Tabell: Driftstiltak som har vært oppe til drøfting som ikke er prioritert i Handlings- og økonomiplanen 2023-2026.
Kommentarer:
- Vedlikehold av skilt tilknyttet veg
Ta igjen etterslep på vedlikehold og utskiftning av skilt og annet materiell tilknyttet veg. Ressurser til registrering og innmåling av vegelementer.
- Oppkapitalisering viltfondet
Inntektene har over tid vært mindre enn utgiftene. Inntektene gjennom året og kapitalen i fondet dekker ikke lenger ett års drift.
- Solskjerming øvre Sandbakken
Medisinrommet blir uforsvarlig varmt på sommeren. Medisiner kan ikke stå for varmt. Det er derfor ønskelig med avdempede tiltak med solskjerming.
- Moen sykehjem- rehabilitering to kjøkken avdeling 1
Registrert avvik i kvalitetssystemet og oppført i handlingsplan 3 etter gjennomført vernerunde i 2022. Behovet er også registrert i tilstandsanalysen som ble utarbeidet i 2018, og innebærer avvik med tanke på hygiene, slitte og delvis råtne overflater.
- Rehabilitering tilfluktsrom kommunale formålsbygg
Sivilforsvaret har gjennomført tilsyn av tilfluktsrom i kommunens formålsbygg i 2019. Avvikene som er registrert i tilstandsanalysen har ikke gitt pålegg om utbedringer, men ut fra gjeldende beredskaps-situasjon har kommunen mottatt signaler om planlagt tilsyn i 2022, hvor det må påregnes pålegg om utbedring.
- Utskifting SD-anlegg Frydenlund skole
SD-anlegg fra 1996 med forventet levetid på 15-20 år. Anlegget overvåker og styrer alt av tekniske anlegg i bygget. Programvare og styringskomponenter er utdatert og lar seg ikke oppdatere med tanke på kommunikasjon med andre systemer.
- Utskifting SD anlegg Jotunhaugen sykehjem
SD-anlegg fra 1996 med forventet levetid på 15-20 år. Anlegget overvåker og styrer alt av tekniske anlegg i bygget. Programvare og styringskomponenter er utdatert og lar seg ikke oppdatere med tanke på kommunikasjon med andre systemer.
- 3 Nye lærlinger
Landstinget i KS satte i 2016 et mål om to lærlinger per 1000 innbyggere per år. KS er også en av partene som har signert på «Samfunnskontrakt for flere lærlinger». KS oppfordrer alle kommuner til å vurdere om det er mulig å gi plass til flere lærlinger. Kommune-Norge har behov for faglært arbeidskraft. Arbeidet med rekruttering av lærlinger har allerede gitt resultat. Antall godkjente lærekontrakter i kommunesektoren økte med 22 prosent fra 2011 til 2018 og en av tre kommuner hadde allerede i 2019 nådd målet om to lærlinger per 1000 innbyggere.
Per nå har Elverum et budsjett på 18 lærlinger og hele kvoten er fylt opp for skoleåret 2022/2023. Kommunestyret har tidligere gitt innspill på at vi bør ha 1 lærling pr 1000 innbygger noe som tilsier at vi skal ha 21 lærlinger. På bakgrunn av dette er det et behov for økt budsjettramme på lærlinger fra 2. halvår 2023, med mål om å besette 3 nye lærlingestillinger fra august 2023.
- Oppgradering av Acos Websak
Dagens versjon av kommunens sentrale dokumenthåndteringssystem WebSak begynner å bli utdatert, og det er behov for å oppgradere denne til en mer fremtidsrettet versjon, det vil si oppgradering av WebSak fra dagens versjon 7.16.29 til WebSak 9+ (skydrift) med WebSak levert som en tjeneste fra leverandørens sitt skysenter.
- Ny legestilling- helsestasjon og institusjon
Det er behov for å ansette en lege i klinisk stilling i kommunen med ¾ virkning i 2023, og helårsvirkning fra 2024. Pasientene har flere og mer sammensatte sykdommer enn tidligere. Det gjør at legene bruker mer tid til behandling av hver pasient enn de gjorde før. I tillegg er arbeidet med oppfølging av flykninger økt. Med dagens legeressurs rekker man ikke å gjennomføre legeundersøkelse av alle skolebarn ved skolestart eller i løpet av det første skoleåret. - Avgiftsparkering
Innføring av avgiftsparkering i sentrum vil gi økte parkeringsavgifter med en halvårsvirkning i 2023 på grunn av forberedende arbeider, bestilling/innkjøp/montering og innkjøring. Det er betydelig usikkerhet i kalkylene da vi ikke har lokalt referansegrunnlag. Dette kan til en viss grad kompenseres med en dynamisk pristilpasning. Merinntekter er angitt i forhold til dagens inntektsnivå. Ca 2/3 av disse er basert på ilegg av sanksjoner. Nødvendige investeringer er på 1,3 millioner kroner (se investeringsoversikten per prosjekt).
Bevilgningsoversikt – Drift (§ 5-4.1) | Regnskap | Budsjett | Budsjett | Økonomiplanperiode | ||
(beløp i 1000 kr) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Generelle driftsinntekter | ||||||
Rammetilskudd | -707 808 | -694 789 | -744 576 | -755 209 | -755 891 | -758 471 |
Inntekts- og formuesskatt | -615 242 | -596 245 | -631 701 | -630 798 | -633 069 | -635 871 |
Eiendomsskatt | -87 922 | -89 835 | -91 038 | -92 238 | -93 438 | -93 438 |
Andre generelle driftsinntekter | -47 443 | -26 081 | -53 141 | -50 679 | -44 202 | -40 561 |
Sum generelle driftsinntekter | -1 458 415 | -1 406 950 | -1 520 856 | -1 528 924 | -1 526 600 | -1 528 341 |
Netto driftsutgifter | ||||||
Sum bevilgninger drift, netto | 1 287 619 | 1 291 744 | 1 383 177 | 1 365 940 | 1 362 844 | 1 359 721 |
Avskrivninger | 121 260 | 121 900 | 126 560 | 127 392 | 128 431 | 129 862 |
Sum netto driftsutgifter | 1 408 879 | 1 413 644 | 1 509 737 | 1 493 332 | 1 491 275 | 1 489 583 |
Brutto driftsresultat | -49 537 | 6 694 | -11 119 | -35 592 | -35 325 | -38 758 |
Finansinntekter/Finansutgifter | ||||||
Renteinntekter | -15 897 | -12 850 | -23 049 | -23 048 | -23 047 | -23 046 |
Utbytter | -4 192 | -13 000 | -33 000 | -13 000 | -13 000 | -13 000 |
Gevinster og tap på finansielle omløpsmidler | – | – | – | – | – | – |
Renteutgifter | 41 459 | 51 583 | 107 179 | 111 768 | 108 774 | 103 732 |
Avdrag på lån | 88 856 | 86 118 | 84 774 | 88 973 | 90 291 | 91 797 |
Netto finansutgifter | 110 226 | 111 851 | 135 904 | 164 694 | 163 019 | 159 482 |
Motpost avskrivninger | -121 260 | -121 900 | -126 560 | -127 392 | -128 431 | -129 862 |
Netto driftsresultat | -60 570 | -3 355 | -1 775 | 1 709 | -738 | -9 137 |
Disponering eller dekning av netto driftsresultat | ||||||
Overføring til investering* | 8 992 | 4 249 | 9 839 | 4 839 | 4 839 | 4 839 |
Avsetninger til bundne driftsfond | 36 638 | 401 | 401 | 401 | 401 | 401 |
Bruk av bundne driftsfond | -22 080 | -417 | -2 627 | -2 627 | -2 627 | -2 627 |
Avsetninger til disposisjonsfond | 37 021 | 3 372 | – | – | – | 6 524 |
Bruk av disposisjonsfond | – | -4 249 | -5 838 | -4 322 | -1 875 | – |
Dekning av tidligere års merforbruk | – | |||||
Sum disponeringer eller dekning av netto driftsresultat | 60 570 | 3 356 | 1 775 | -1 709 | 738 | 9 137 |
Fremført til inndekning i senere år | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Tabell: Bevilgningsoversikt – drift.
* Overføring til investering er midler til finansiering av egenkapitalinnskudd i pensjonskasser (EKP og KLP). I 2021 og 2022 er dette finansiert med bruk av disposisjonsfond. Forventet mindreforbruk i 2025 og 2026 ligger i budsjettlinjen for «avsetning disposisjonsfond».
Netto driftsresultat
Netto driftsresultat | Regnskap | Budsjett | Budsjett | Økonomiplanperiode | ||
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
Netto driftsresultat – tall i hele tusen | -60 570 | -3 355 | -1 774 | 1 709 | -738 | -9137 |
Netto driftsresultat i % av brutto driftsinntekter | 3,11 % | 0,19 % | 0,09 % | -0,09 % | 0,04 % | 0,48 % |
Mål i økonomireglementet 2 % | -38 899 | -35 206 | -38 070 | -38 242 | -38 209 | -38 242 |
Avvik i forhold til økonomisk mål 2 % | 21 671 | -31 851 | -36 296 | -39 952 | -37473 | -29 105 |
Tabell: Netto driftsresultat.
Netto driftsresultat er ikke tilfredsstillende, og det er marginale reserver i budsjettet for 2023 og kommende planperiode.
Avsetninger til eller bruk av bundne fond
Avsetninger av øremerkede inntekter og bruk av bundne fondsmidler skal budsjetteres og regnskapsføres i skjemaet for «Bevilgningsoversikt – drift». Inntekter og utgifter knyttet til bundne midler budsjetteres/ regnskapsføres i skjemaet for «Bevilgning drift – netto». Det medfører at det vil bli avvik mellom budsjett og regnskap dersom det ikke gjøres budsjettjusteringer gjennom året. Bundne midler skal disponeres til bestemt formål. Av praktiske årsaker har kommunedirektøren fullmakt til å foreta budsjettjusteringer fortløpende for å sikre samsvar mellom budsjett og regnskap.
Avsetninger til eller bruk av disposisjonsfond
Tabellen nedenfor viser midler som er avsatt og brukt til forskjellige formål vedtatt av kommunestyret.
(beløp i 1000 kr) | Budsjett | Budsjett | Økonomiplanperiode | ||
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
Bruk av disposisjonsfond – EK-innskudd | – 4 249 | – | – | – | – |
Bruk av disposisjonsfond – Rådhusplassen | – | – 5 000 | – | – | – |
Bruk av disposisjonsfond – Revisjon av kommuneplanens
areal-/samfunnsdel |
– | – 650 | – 1 300 | – 550 | – |
Avsetning til disposisjonsfond | 3 372 | – | – | – | 6 524
|
Bruk av disposisjonsfond | -288 | – 3 022 | – 1 325 | – | |
Netto avsetning/bruk av disposisjonsfond | -877 | – 5 838 | – 4 322 | -1 875 | 6 524
|
Tabell: Netto avsetninger til eller bruk av disposisjonsfond.
Avsetninger av frie inntekter og bruk av disposisjonsfond skal budsjetteres/regnskapsføres i skjemaet for «Bevilgningsoversikt – drift». Inntekter og utgifter knyttet til disposisjonsfond budsjetteres/regnskapsføres i skjemaet for «Bevilgning drift – netto». Det medfører at det vil bli avvik mellom budsjett og regnskap dersom det ikke gjøres budsjettjusteringer gjennom året. Frie midler disponeres av kommunestyret. Bruk av disposisjonsfond hvor kommunestyret har gjort vedtak om bruk til bestemte formål kan av praktiske årsaker budsjettjusteres fortløpende for å sikre at det er samsvar mellom budsjett og regnskap. Kommunedirektøren har fullmakt til å foreta budsjettjusteringer når det brukes av fond hvor kommunestyret har avsatt midler til bestemte formål. Eksempel på et disposisjonsfond hvor kommunestyret har avsatt midler til et bestemt formål er bredbåndsutbygging i Elverum.
Dekning av tidligere års merforbruk
Ved regnskapsmessig merforbruk (underskudd) som ikke kan dekkes inn av disposisjonsfond må merforbruket dekkes inn i kommende budsjetter. Elverum kommune har ikke merforbruk fra tidligere år som skal dekkes inn i 2023 og økonomiplanperioden.
Budsjettforskriftenes bevilgninger drift – netto spesifiserer linjen «Sum bevilgninger drift, netto» fra budsjettskjema bevilgningsoversikt – drift på de enkelte tjenesteområdene. Tabellen nedenfor viser netto bevilgninger til sektorer og staber.
Bevilgningsoversikt – Drift netto (§ 5-4.2) | Regnskap | Budsjett | Budsjett | Økonomiplanperiode | ||
(beløp i 1000 kr) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Kommunedirektør | 28 769 | 21 965 | 24 226 | 24 226 | 24 226 | 24 226 |
Teknikk og miljø | 38 931 | 44 737 | 57 048 | 56 198 | 54 948 | 54 398 |
Eiendom | 86 312 | 74 658 | 110 168 | 106 693 | 105 825 | 106 825 |
Utdanning | 283 691 | 270 381 | 322 852 | 322 942 | 322 942 | 322 942 |
Barnehage | 169 671 | 161 592 | 176 076 | 172 251 | 169 751 | 165 851 |
Familie og helse | 117 990 | 100 911 | 119 563 | 119 203 | 119 203 | 119 203 |
NAV | 52 603 | 54 646 | 61 255 | 60 328 | 60 150 | 60 150 |
Kultur | 39 018 | 38 874 | 41 733 | 42 033 | 42 033 | 42 033 |
Pleie-, rehabilitering og omsorg | 409 859 | 405 595 | 440 619 | 440 443 | 440 537 | 440 542 |
Personal | 12 330 | 13 291 | 13 811 | 13 811 | 13 811 | 13 811 |
Service- og IKT | 21 490 | 26 310 | 29 003 | 28 196 | 29 003 | 28 196 |
Økonomi | 18 089 | 18 298 | 19 945 | 19 945 | 19 945 | 19 945 |
Felles/finans/vann og avløp | 8 865 | 60 483 | -33 122 | -40 329 | -39 530 | -38 401 |
SUM | 1 287 618 | 1 291 744 | 1 383 177 | 1 365 940 | 1 362 844 | 1 359 721 |
Tabell: Bevilgning drift – netto fordelt på sektor og stab.
Tabellen over viser økonomiske bevilgninger til sektorer og staber i årsbudsjett for 2023 og planperioden 2024-2026. Tidligere var bevilgninger fordelt på tjenesteområder som gikk på tvers av sektorer og staber. Årsaken til endringene ligger manglende rapporteringsverktøy for rapportering på tjenesteområder. Med tjenesteområder menes aktivitet og tilbud til forskjellige grupper i samfunnet. Noen sektorer har svært få tjenesteområder, og andre sektorer og staber bidrar med aktivitet og tjenester på mange forskjellige tjenesteområder. Det å bevilge økonomiske rammer til sektorer og staber vil bidra med å effektivisere og bedre kvaliteten på økonomirapporteringen. Det vil fortsatt være fokus på tjenesteområder (brukergrupper) og virksomhetsplanene vil fortsatt være på dette nivået.
I tabellen nedenfor viser tjenesteområder de enkelte sektorer og staber bidrar med aktivitet og tjenester på.
Sektor/stab | |||||||||||||
Tjenesteområde | Kommune-direktør | Teknikk og miljø- | Eiendom | Skole | Barnehage | Familie og
helse |
NAV | Kultur | Pleie- og omsorg | Personal | Service- og IKT | Økonomi | Felles/finans/ vann og avløp |
Politisk styring | x | x | x | ||||||||||
Administrasjon | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | |
Barnehage | x | x | x | x | x | ||||||||
Skole | x | x | x | x | x | x | |||||||
Barnevern | x | x | x | x | x | x | |||||||
Helse | x | x | x | x | x | x | x | ||||||
Pleie og omsorg | x | x | x | x | x | x | |||||||
Sosial – tjenestebistand | x | x | x | x | x | x | x | x | x | ||||
Sosial – økonomisk bistand | x | x | x | ||||||||||
Kultur- og religiøse formål | x | x | x | x | x | ||||||||
Teknisk forvaltning | x | x | x | x | |||||||||
Teknisk drift | x | x | x | x | x | x | |||||||
Næringsutvikling | x | x | |||||||||||
Fellesfunksjoner | x | x | x |
Tabell: Tjenesteområder hvor sektorer og staber bidrar med aktivitet og tjenester på.
Budsjettforskriftenes bevilgningsoversikt – investering viser summen av planlagte investeringer og utlån, og hvordan disse planlegges finansiert.
Bevilgningsoversikt – Investering (§ 5-5.1) | Regnskap | Budsjett | Budsjett | Økonomiplanperiode | ||
(beløp i 1000 kr) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Investeringsutgifter | ||||||
Investeringer i varige driftsmidler | 121 794 | 147 393 | 202 334 | 108 294 | 70 848 | 54 268 |
Tilskudd til andres investeringer | 3 790 | |||||
Investeringer i aksjer og andeler i selskaper | 21 473 | 4 249 | 4 839 | 4 839 | 4 839 | 4 839 |
Utlån av egne midler | ||||||
Avdrag på lån | ||||||
Sum investeringsutgifter | 147 057 | 151 642 | 207 173 | 113 133 | 75 687 | 59 107 |
Investeringsinntekter | ||||||
Kompensasjon for merverdiavgift | -14 078 | -19 990 | -32 027 | -13 369 | -7 980 | -4 704 |
Tilskudd fra andre | -38 656 | -13 254 | -6 294 | – | – | |
Salg av varige driftsmidler | -32 011 | -1 835 | -185 | -750 | -750 | -1 450 |
Salg av finansielle anleggsmidler | ||||||
Utdeling fra selskaper | -1 958 | |||||
Mottatte avdrag på utlån av egne midler | ||||||
Bruk av lån | -46 518 | -125 568 | -149 472 | -87 881 | -62 118 | -48 114 |
Sum investeringsinntekter | -133 222 | -147 393 | -194 938 | -108 294 | -70 848 | -54 268 |
Videreutlån | ||||||
Videreutlån | 78 917 | 85 000 | 35 000 | 35 000 | 35 000 | 35 000 |
Bruk av lån til videreutlån | -78 917 | -85 000 | – | – | – | – |
Avdrag på lån til videreutlån | 27 966 | 30 109 | 28 300 | 28 800 | 29 300 | 29 900 |
Mottatte avdrag på videreutlån | -52 687 | -30 109 | -43 300 000 | -43 800 | -44 300 | -44 900 |
Netto utgifter videreutlån | -24 721 | 0 | 20 000 |
20 000
|
20 000 | 20 000 |
Overføring fra drift og netto avsetninger | ||||||
Overføring fra drift | -8 992 | -4 249 | -9 839 | -4 839 | -4 839 | -4 839 |
Avsetninger til bundet investeringsfond | 24 721 | |||||
Bruk av bundet investeringsfond | -3 728 | – | -22 395 | -20 000 | -20 000 | -20 000 |
Bruk av ubundet investeringsfond | -10 000 | |||||
Dekning av tidligere års udekket beløp | ||||||
Dekning av tidligere års udekket beløp | 8 885 | |||||
Sum overføring fra drift og netto avsetninger | 10 886 | -4 249 | – 32 235 | -24 839 | -24 139 | -24 839 |
Fremført til inndekning i senere år (udekket beløp) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Tabell: Bevilgningsoversikt – investering
Investeringer i varige driftsmidler, aksjer og andeler er spesifisert og kommenter i bevilgning til investeringer.
Bevilgning til videreutlån (Startlån) er redusert fra 85 til 35 millioner kroner. Elverum kommune har en relativt stor utlånsportefølje sammenlignet med andre kommuner. Det er ikke lagt opp til nye låneopptak for finansiering av utlån. Rammen for utlån er satt til det som forventes innbetalt av ordinære og ekstraordinære avdrag fra låntakere. Hovedårsaken ligger i stor usikkerhet i hva som skjer i rentemarkedet og KPI (prisstigning). Høy prisstigning og økte renteutgifter vil påvirke betalingsevne til de som i dag har lån og fremtidige låntakere. Det er disponible inntekter hos låntakere som avgjør betalingsevnen. Det vil i løpet av 2023 legges frem en sak for politiske behandling om det er behov for å ta opp lån til videreutlån og hvilket beløp. I denne saken er det naturlig å se på effekten av kommunens praksis frem til i dag og hva som er ønskelig i årene som kommer.
I Handlings- og økonomiplanperioden 2023 – 2026 planlegges investeringer i varige driftsmidler som vist i tabellen under. De investeringsprosjekter som er vist nederst i tabellen under (se tekstforklaring i tabell), er investeringsprosjekter som kan realiseres uten å påføre kommunen økt belastning i form av kapitalkostnader (renter og avdrag) eller økte driftskostnader. Dette forklares med at dette er prosjekter som enten har gebyrfinansiering, har egen inntjening i form av leieinntekter, statlige tilskudd og/eller særskilte fond for formålet.
Investeringer (inkl. mva) i varige driftsmidler som medfører økt finanskostnad (lån) (beløp i 1000 kr) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
1. Eiendomsinngrep | 200 | 200 | 200 | 200 |
2. Gatelysinvesteringer | 5 600 | 1 000 | 1 000 | |
3. Gate, veg, park | 4 500 | 6 500 | 6 500 | 6 500 |
4. Rehabilitering av bruer | 200 | 100 | 100 | 100 |
5. Tyngre kjøretøy | 2700 | 2 200 | 2 500 | 2 700 |
6. Kjøp av kommunale boliger | 10 500 | 10 500 | ||
7. Oppgradering/tilbygg Elverum kapell – rebudsjettering | 10 481 | 1 137 | ||
8. Kjøp av driftsmaskiner for å realisere effektiviseringskrav | 200 | 200 | 200 | 200 |
9. Boliger til vanskeligstilte Vestsidevegen | 8 942 | 5 112 | 146 | |
10. Kjøp av biler – jevn utskifting | 3 000 | 3 000 | 3 000 | 1 100 |
11. IT investeringer | 2 850 | 2 850 | 2 850 | 2 850 |
12. IT investeringer – velferdsteknologi | 2 130 | 1 265 | 1 265 | 1 265 |
13. Lys og sceneteknisk utstyr | 350 | 3 775 | ||
14. Utskifting av kjøle- og fryseanlegg ved sentralkjøkkenet | 2 450 | |||
15. Ombygging av gamle helsestasjon til aktivitetssenter | 9 000 | 9 000 | ||
16. Barnevern fagsystem | 350 | |||
17. Signalanlegg Jotuntoppen | 2 000 | |||
18. Elverum kirke rehabilitering fasade | 15 087 | 15 087 | 3 353 | |
19. Utskifting signalanlegg Sætre og Jotunhaugen | 2 500 | 2 500 | ||
20. Gang- og sykkelveger | 6 000 | 6 000 | 6 000 | |
21. Utvikling rådhusplassen | 6 250 | |||
22. Etablering av nytt renholdsrom Moen sykehjem | 750 | |||
23. Helsehuset utbedring morsrom | 406 | |||
24. Tilbygg og ombygging EUS (rebudsjettering) | 28 164 | |||
SUM | 101 523 | 59 626 | 40 548 | 24 268 |
Investeringer i varige driftsmidler hvor finanskostnader er dekket av inntekter eller fond | ||||
25. Infrastruktur vann og avløp | 30 000 | 30 000 | 30 000 | 30 000 |
26. Ydalirtunet 12 boenheter for yngre med nedsatt funksjonsevne | 70 811 | 7 868 | ||
27. Egenkapitalinnskudd KLP | 2 123 | 2 123 | 2 123 | 2 123 |
28. Egenkapitalinnskudd EKP | 2 716 | 2 716 | 2 716 | 2 716 |
Sum | 105 650 | 42 707 | 34 839 | 34 839 |
Sum alle investeringer i varige driftsmidler brutto | 207 173 | 102 633 | 75 387 | 59 107 |
Tabell: Tabellen viser brutto investeringskostnader fordelt på prosjekter i Elverum kommune som er prioritert for perioden 2023 -2026. Det hefter varierende grad av usikkerhet ved tallene, da det er knyttet forutsetninger til disse, samt at prosjektene er i forskjellig fase; skisse-, forprosjekt- eller hovedprosjektnivå. Til fradrag på brutto investeringstall kommer MVA-kompensasjon og på enkelte av prosjektene statlige investeringstilskudd. Se forklaring i teksten i tabellen under.
Kommentarer til investeringstiltakene:
- Eiendomsinngrep
Årlig bevilgning på nivå med tidligere år. Midler som brukes til å løse løpende behov for innløsning av tomtegrunn for gjennomføring av mindre veganlegg og lignende. - Gatelysinvesteringer
Løpende investeringer 2023 – 26 på gatelysanlegg. Utskifting av gamle armaturer til nye med LED med formål å redusere strømforbruk og bringe anlegget i forskriftsmessig stand. Ca 800 armaturer i 2023 (5,6 millioner kroner) som gir en positiv kontantstrøm gitt dagens strømpriser. Deretter 2 millioner kroner årlig investering i 2024 og 2025 til å sluttføre arbeidene samt oppgradere ledningsanlegg og master slik at vi får forskriftsmessig standard. - Gate, veg, park
Årlig bevilgninger på nivå med tidligere år. Samlepost for oppgradering av gater/veger, nye bil/gang- og sykkelveger i byområdet, faste gate dekker, veg installasjoner/sideanlegg, investeringer tilknyttet park/grøntanlegg og trafikksikkerhetstiltak. - Rehabilitering av bruer
Nødvendige reparasjon- og oppgraderingsarbeider for å ivareta sikkerhet ved kommunale bruer. - Tyngre anleggsmaskiner
Utskifting av anleggsmaskiner som brukes både i drift og på investeringsprosjekter. Nødvendig for å opprettholde kapasitet, produktivitet og driftssikkerhet - Kjøp av kommunale boliger
Kommunen skal ta imot flyktninger og erfaringsmessig er det da behov for større eneboliger til storfamilier, som også vil dekke behovet knyttet til familiegjenforeninger. Det er vurdert behov for anskaffelse av anslagsvis 3 større boliger (4 – 5 roms) per år i perioden 2023 – 2024. - Oppgradering/tilbygg Elverum kapell – rebudsjettering
Prosjektet har blitt forsinket etter inngått kontrakt med totalentreprenør, hvor avklaringer med antikvariske myndigheter med tilhørende godkjenning fra Hamar bispedømme har tatt lang tid. Byggesøknaden er nå godkjent som grunnlag for oppstart og gjennomføring av tidligere beskrevne tiltak. - Kjøp av maskiner drift og vedlikehold eiendom
Årlig investering til hensiktsmessig anskaffelse av nye maskiner i forhold til større og nyere arealer, og for å opprettholde effekten av tidligere effektivitetstiltak med lavere bemanning. - Boliger til vanskeligstilte
Prosjektet innebærer bygging av 6 robuste boenheter til disposisjon for NAV sine tjenestemottakere som har krav på et midlertidig botilbud. Reguleringsplan er nå vedtatt med formålet Offentlig tjenesteyting i stedet for bolig. Prosjektet medfører at Grønlivegen 14 kan selges. - Kjøp av biler – jevn utskifting
På grunn av leveransesituasjonen i bilmarkedet må vi påregne å holde bilene i drift lengre enn planlagt, derfor beregner vi lavere investeringer i 2022 og 2023. Samtidig vil det bli vanskelig å nå målene i klimaplanen. Tallene, spesielt for 2025/2026, vil endre seg, men er en foreløpig plan ut fra nåsituasjonen. - IT investeringer
Årlige investeringer til nødvendig oppdatering av IKT-infrastruktur og driftssystemer for støtte i tjenesteproduksjonen og for å sikre en robust og pålitelig infrastruktur med hensyn på digital sikkerhet og beredskap. Investeringene vil også bli benyttet til løsninger som bidrar til økt og effektiv samhandling som igjen vil være et tiltak for reduksjon av klimagassutslipp. - IT investeringer – velferdsteknologi
Formålet med investeringen er å videreføre utnyttelse og bruk av velferdsteknologi de kommende år. Fokuset skal være å integrere ytterligere velferdsteknologiske løsninger som skal bidra til økt trygghet, sikkerhet, sosial deltakelse, mobilitet og fysisk og kulturell aktivitet for brukere av helse- og omsorgstjenester, samt bidra til å forbedre tilgjengelighet, ressursutnyttelse og kvalitet på tjenesten. Forventet mindreforbruk på grunn av ikke ferdigstilte aktiviteter i 2022 overført til 2023. - Lys og sceneteknisk utstyr
Lys og sceneteknisk utstyr må skiftes ut. Denne investeringen utsettes til 2024, men må gjennomføres da fordi alt nytt lysutstyr er led-basert og det betyr at kulturhuset ikke får vedlikeholdt eller kjøpt lyspærer til eksisterende utstyr. Det gjøres en investering på projektor og lerret som en har behov for i 2023, da en nå leier dette utstyret. - Utskifting kjøle- og fryseanlegg sentralkjøkken
Kjøle- og fryseanlegget ved Elverum kommunale sentralkjøkken ved Terningen Arena bærer preg av elde og slitasje etter cirka 11 års drift. De siste årene har det vært flere reparasjoner som gir høye vedlikeholdskostnader og stor risiko for stans i produksjonen og matsvinn. Anslått pris på investeringen bygger på tilbud fra leverandør våren 2020 og erfaringer fra rammeavtalepartnere, og estimeres til 2,45 millioner kroner. - Ombygging av gamle helsestasjonen til aktivitetssenter
PRO har i samarbeid med eiendomsstaben vurdert at gamle helsestasjonen kan benyttes til et samordnet aktivitetssenter, som innebærer at virksomheten ved Sundsvoll og Askeladden blir samlokalisert. Løsningen innebærer reduserte kostnader til eiendomsdrift og transport i størrelsesorden 0,7 millioner kroner. I tillegg får PRO sentrumsnære og universelt utformede lokaler for sin virksomhet. Før tiltaket iverksettes blir det fremmet en egen sak til kommunestyret som beskriver mer av de praktiske, faglige og økonomiske vurderinger som er lagt til grunn. - Barnevern fagsystem
Oppfyller krav i barnevernreformen, både med brukermedvirkning, sikkerhet, rapportering og oppfølging fra statsforvalter. Nåværende system vil ikke utvikles videre og fyller ikke krav i lovverk fremover. Det er heller ikke kompatibelt med KS-plattform som de nye fagsystemene. - Signalanlegg Jotuntoppen
Jotuntoppen bo- og omsorgssenter har heldøgnstjenester til personer med kognitiv svikt og demenssykdom. Beboere i omsorgsboligen har i dag trygghetsalarm, men det er få som er i stand til å benytte seg av denne. Ved å installere signalanlegg med moderne velferdsteknologi som muliggjør anonymisert digitalt tilsyn med automatisk alarmering i kritiske situasjoner, vil beboere kunne bo lengre i omsorgsboligen og utsette eller unngå behov for institusjonsplass. Signalanlegg vil bidra til økt pasientsikkerhet, for eksempel redusert risiko for fall. Signalanlegg vil også ivareta ansattes behov for et forsvarlig arbeidsmiljø ved å kunne tilkalle hjelp i krevende situasjoner. Installering av signalanlegg er estimert til å koste 2 millioner kroner, og vil innføres i 2025. - Elverum kirke rehabilitering fasade
Det foreligger en tilstandsanalyse som har avdekket store vedlikeholdsetterslep knyttet til hovedsakelig fasadene (råteskader). Tilstandsanalysen beskriver et behov hvor eksisterende utvendig panel og isolasjon må skiftes ut, og fasadene må gjenoppbygges. Cirka 1/10-del av vedlikeholdsbehovet er utbedret i 2021-2022, finansiert av ekstraordinære rehabiliterings-/ vedlikeholdsmidler mottatt via Statsforvalteren (Covid-19). - Utskifting signalanlegg Sætre og Jotunhaugen
Det er helt nødvendig med et sykesignalanlegg på sykehjemmene. Både for at pasientene skal kunne varsle når de trenger hjelp, men også for at ansatte skal kunne be om assistanse når de trenger å være flere, og ikke minst ha mulighet til å tilkalle hjelp i akutte situasjoner. Vi vet at de fleste av våre innbyggere ønsker å bo hjemme så lenge som mulig, og når de får sykehjemsplass er helsen meget redusert – det kan være fysisk, mentalt eller begge deler. 80-90% av våre pasienter har en form for demenssykdom som kan medføre utagerende atferd og det kan oppstå situasjoner hvor det er nødvendig å tilkalle flere ansatte. Moderne signalanlegg gir mulighet for velferdsteknologiske løsninger som for eksempel posisjonering, digitalt tilsyn og sporing. Dette kan gi pasienten større bevegelsesfrihet uten at ansatte er like tett på hele tiden, og det gir ansatte mulighet for å ha oversikt i avdelingen på en bedre måte enn i dag. All bruk av velferdsteknologi følger regler om personvern og samtykke.
- Gang- og sykkelveger
6 millioner kroner årlig i perioden 2024-2026. Knyttet til utbedring av trafikksikkerhet på Hanstad, jf trafikksikkerhetsplan. Reguleringskostnader inngår. Dette omfatter:
- 2023- G/S-veg langs Johan Falkbergetsveg pluss noe kryssutbedringer ved skole/barnehage.
- 2024- G/S-veg Langs Henrik Ibsensveg del en, fra Henrik Wergelandsveg til Bureiservegen.
- 2025- G/S-veg Langs Henrik Ibsensveg del to, fra Bureiservegen til enden av vegen.
- Utvikling rådhusplassen
Sak KS 069/22 hvor kommunestyret vedtok at det avsettes fem millioner kroner fra kommunens driftsresultat i 2021 til utvikling av en forbedret rådhusplass. Prosjekteringsarbeidet finansieres med kr 500 000 som ble bevilget til utviklingen av rådhusplassen i kommunestyrets budsjettmøte i desember 2021. - Etablering av nytt renholdsrom Moen sykehjem
Dagens renholdsrom ligger i den eldste delen av sykehjemmet. Rommet er uhygienisk, og utgjør en helsefare for renholderne som bruker rommet. Det er registrert forskjellige typer «mugg og sporer» på veggene som et resultat av høy fuktighet og begrenset med varme og ventilering av rommet. Dette har også sammenheng med at den eldste delen er vedtatt driftet på tomgang. - Helsehuset utbedring morsrom
Elverum helsehus har et bårerom med kjøleskap for døde med 6 plasser og eget seremonirom. Heisen som benyttes for å løfte døde inn og ut av kjøleskapet er manuell og svært tung å benytte, og medfører svært belastende arbeidssituasjon for ansatte. For å redusere risiko for ulykker og skade på ansatt, er det behov for ny elektrisk heis/truck for å sikre forsvarlig arbeidsmiljø. Kostnaden er estimert til 0,4 millioner kroner. - Tilbygg og ombygging EUS – rebudsjettering
Prosjektet ble vedtatt i KS-sak 34/22, Skolestruktur – løsning av EUS sitt arealbehov.
Jamfør tertialrapport nr. 2/2022 er det prognosert omsatt 4 millioner kroner av bevilgningen for 2022 knyttet til ombyggingen av eksisterende arealer ved skolen. Tilbygget ble kontraktsfestet med totalentreprenør i slutten av oktober 2022 med påfølgende prosjektering fram mot byggestart i januar 2023. - Infrastruktur vann og avløp
Løpende investeringer i tråd med vedtatt Hovedplan vann og avløp og handlingsplan for perioden 2023-26. - 12 boenheter for yngre med nedsatt funksjonsevne
I tillegg til 12 leiligheter inngår etablering av parkeringsplass for levering og henting av barn i Ydalir barnehage. Prosjektet ble i KS-sak 033/22 vedtatt tilbakeført fra Ydalirtunet AS med kommunen som byggherre, og innebærer at eiendommen knyttet til prosjektet får egen tomt. Den delen av tomteområdet som fradeles disponeres videre av Ydalirtunet AS med mål om å realisere resterende utbygging og salg av boliger som opprinnelig planlagt. Prosjektet har ikke vært prisregulert i løpet av de siste årene i påvente av avklaringer med blant annet skattemyndigheter og Husbanken. Prosjektet har nå vært ute på anbud, og gjeldende krav i masterplanen for Ydalir ligger blant annet til grunn for prosjektering og prising. Prosjektrammen må følgelig prisjusteres, og innebærer at administrasjonen redegjør for prosjektets status i en særskilt sak til kommunestyret, som grunnlag for endelig budsjettvedtak. - Egenkapitalinnskudd i Kommunal landspensjonskasse (KLP)
Eiere av pensjonskasser er ansvarlig for å ha nok egenkapital i selskapet. Elverum kommune har en eierandel i KLP, og bevilgningen dekker vår andel i utvidelse av egenkapitalen for 2023. - Egenkapitalinnskudd i Elverum kommunale pensjonskasse (EKP)
Eiere av pensjonskasser er ansvarlig for å ha nok egenkapital i selskapet. Elverum kommune har en egen pensjonskasse og bevilgningen dekker utvidelse av egenkapitalen for 2023.
Ikke prioriterte investeringstiltak i budsjett og økonomiplan | Budsjett | Økonomiplanperiode | ||
(beløp i 1000 kr) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Parkering kirkegården ved Svenskebyvegen 10
|
2 937 | 2 937 | ||
Nordskogbygda kapell – rehabilitering og ombygging
|
6 200 | |||
Inngangsparti i Elverum kulturhus
|
500 |
Tabell: Ikke prioriterte investeringstiltak i Handlings- og økonomiplan 2023 – 2026.
Kommentarer til ikke prioriterte investeringstiltak:
- Parkering kirkegården
Tiltaket innebærer rivning av Svenskebyvegen barnehage med tilhørende endring av reguleringsplan. Videre opparbeidelse av grunn for etablering av inntil 100 parkeringsplasser med asfaltdekke, hvor det er forutsatt parkeringsavgift i henhold til gjeldende betalingsregulativ. - Nordskogbygda kapell
Kapellet er vedtatt rehabilitert og ombygd slik at bygget kan benyttes til kirkestue. Tiltaket er forutsatt finansiert med bruk av lånemidler, samt inntekter fra salget av Kirkeby oppvekstsenter og merverdiavgift kompensasjon.
Inngangsparti i Elverum kulturhus
Elverum kulturhus tar imot over 40 000 innbyggere og gjester i løpet av året, inngangsdøren har blitt skiftet så den tilfredsstiller krav til universell utforming. En oppdatering av selve inngangspartiet utvendig er påkrevd da det er slitt etter mange års bruk. Tiltaket må prosjekteres så det samsvarer med uttrykk i gateløpet ellers.
Økonomisk oversikt etter art-drift (§ 5-6) | Regnskap | Budsjett | Budsjett | Økonomiplanperiode | ||
Tall i 1000 kroner | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Driftsinntekter | ||||||
Rammetilskudd | -707 808 | -694 788 | -744 576 | -755 209 | -755 891 | -758 471 |
Inntekts- og formuesskatt | -615 242 | -596 245 | -631 701 | -630 798 | -633 069 | -635 871 |
Eiendomsskatt | -87 922 | -89 838 | -91 038 | -92 238 | -93 438 | -93 438 |
Andre skatteinntekter | -3 470 | -401 | -401 | -401 | -401 | -401 |
Andre overføringer og tilskudd fra staten | -43 973 | -25 680 | -53 140 | -50 280 | -43 802 | -40 160 |
Overføringer og tilskudd fra andre | -283 804 | -143 493 | -153 805 | -153 606 | -153 466 | -153 336 |
Brukerbetalinger | -64 933 | -65 198 | -64 574 | -64 574 | -64 574 | -64 574 |
Salgs- og leieinntekter | -137 808 | -144 637 | -164 276 | -164 998 | -165 832 | -165 832 |
Sum driftsinntekter | -1 944 960 | -1 760 280 | -1 903 511 | -1 912 104 | -1 910 473 | -1 912 083 |
Driftsutgifter | ||||||
Lønnsutgifter | 942 385 | 886 991 | 942 365 | 930 584 | 929 920 | 929 468 |
Sosiale utgifter | 247 419 | 248 654 | 265 551 | 265 011 | 265 011 | 265 011 |
Kjøp av varer og tjenester | 465 140 | 409 675 | 447 192 | 443 551 | 441 812 | 439 010 |
Overføringer og tilskudd til andre | 119 220 | 99 753 | 110 724 | 109 974 | 109 974 | 109 974 |
Avskrivninger | 121 260 | 121 900 | 126 560 | 127 392 | 128 431 | 129 862 |
Sum driftsutgifter | 1 895 424 | 1 766 973 | 1 892 392 | 1 876 512 | 1 875 148 | 1 873 325 |
Brutto driftsresultat | -49 537 | 6 693 | -11 119 | -35 592 | -35 325 | -38 758 |
Finansinntekter/Finansutgifter | ||||||
Renteinntekter | -15 897 | -12 849 | -23 049 | -23 048 | -23 047 | -23 046 |
Utbytter | -4 192 | -13 000 | -33 000 | -13 000 | -13 000 | -13 000 |
Gevinster og tap på finansielle omløpsmidler | 0 | – | – | – | – | – |
Renteutgifter | 41 459 | 51 583 | 107 179 | 111 768 | 108 774 | 103 732 |
Avdrag på lån | 88 856 | 86 118 | 84 774 | 88 973 | 90 291 | 91 797 |
Netto finansutgifter | 110 226 | 111 852 | 135 904 | 164 693 | 163 018 | 159 483 |
Motpost avskrivninger | -121 260 | -121 900 | -126 560 | -127 392 | -128 431 | -129 862 |
Netto driftsresultat | -60 570 | -3 355 | -1 775 | 1 709 | -738 | -9 137 |
Disponering eller dekning av netto driftsresultat: | ||||||
Overføring til investering | 8 992 | 4 249 | 9 839 | 4 839 | 4 839 | 4 839 |
Avsetninger til bundne driftsfond | 36 638 | 401 | 401 | 401 | 401 | 401 |
Bruk av bundne driftsfond | -22 080 | -417 | -2 627 | -2 627 | -2 627 | -2 627 |
Avsetninger til disposisjonsfond | 37 021 | 3 372 | 0 | 0 | 0 | 6 524 |
Bruk av disposisjonsfond | 0 | -4 249 | -5 838 | -4 322 | -1 875 | 0 |
Dekning av tidligere års merforbruk | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Sum disponeringer eller dekning av netto driftsresultat | 60 570 | 3 355 | 1 775 | -1 709 | 738 | 9 137 |
Fremført til inndekning i senere år (merforbruk) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Tabell: Økonomisk oversikt drift etter KOSTRA arter.
Nivået og utviklingen i kommunens samlede gjeld påvirker kommunens økonomiske handlingsrom. Kommunen skal forvalte finansielle midler og gjeld på en måte som ikke innebærer vesentlig risiko, og for å sikre at betalingsforpliktelser kan innfris ved forfall.
I gjeldende økonomiplan er det innarbeidet konsekvensen av nye låneopptak som følge av alle planlagte investeringer. Avdrag på gjeld er innarbeidet i henhold til minumumsnivået som kommuneloven og forskrift setter til avdrag på lån. I praksis betyr dette at kommunen betaler ned gjelden i samme takt som den gjenstående økonomiske levetiden på kommunens eiendommer, anleggsmidler, transportmidler og utstyr tilsier.
Gjeld pr 31.12 Beløp i 1 000 kroner | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Lån til investeringer pr 31.12 | 2 174 383 | 2 266 595 | 2 266 465 | 2 226 378 | 2 174 048 |
Lån til videreformidling (Husbanken) pr 31.12 | 652 502 | 624 155 | 595 322 | 565 973 | 536 121 |
Sum gjeld 31.12 | 2 836 885 | 2 890 749 | 2 861 786 | 2 792 350 | 2 710 167 |
Tabell: Gjeld pr. 31.12 i de enkelte årene i planperioden.

Innholdsfortegnelse
- Innledning
-
Handlingsplan – økonomiplan 2023 – 2026
- Handlingsplan 2023 - 2026
-
Økonomiplan 2023 – 2026 med årsbudsjett 2023
- Innledning
- Mål, premisser og forutsetninger
- Endringer i budsjettforutsetninger (grunnlagsendringer)
- Nye tiltak og aktivitet
- Salderingstiltak
- Tiltak som ikke er prioritert
- Bevilgningsoversikt - drift
- Bevilgning drift - netto
- Bevilgningsoversikt - investering
- Bevilgning til investeringer - prosjekter
- Ikke prioriterte investeringstiltak
- Økonomisk oversikt - Drift
- Oversikt over gjeld og andre vesentlige forpliktelser
-
Virksomhetsplan 2023
- Innledning
- Styring – ledelse – kontroll
- Delegering
- Lederkontrakter og ledelsesfora
- Egenkontroll
- Ekstern kontroll
- Årshjul
- Styringsplattformen
- Planverket
- Målhierarki og planhierarki
- Personaloversikt
- Organisering av virksomheten
- Overordnede styringsmål - indikatorer
- Virksomhetsplan per tjenesteområde
- Politisk styring - folkevalgte
- Administrasjon
- Barnehage
- Skole
- Barnevern
- Helse – forebygging og behandling
- Pleie og omsorg
- Sosial - tjenestebistand
- Sosial - økonomisk bistand
- Kultur og religiøse formål
- Teknisk forvaltning
- Teknisk drift
- Næringsutvikling
- Felles/finans/vann og avløp
- Beredskap
-
Betalingsregulativet 2023
- Leie av Elverumshallen, Ydalir idrettshall og spesialrom
- Leie av skolelokaler
- Leie av lokaler Folkvang
- Leie Ungdommens hus
- Leie rom Rådhuset
- Leie Helsehuset
- Leie Kulturhuset
- Leie Rådhusplassen og Musikkpaviljongen
- Billettpriser Elverum kino
- Elverum Bibliotek
- Elverum Svømmehall
- Diverse tjenester
- Alkoholloven - salgs- og skjenkebevillinger
- Salg av tobakksvarer og tobakkssurrogater
- Skolefritidsordning
- Elverum Kulturskole
- Opphold i Barnehage
- Elverum Læringssenter - norskopplæring
- Utenlandsvaksinering
- Helse- og omsorgstjenester
- Landbruk - gebyr for behandling av saker
- Kart og oppmåling - gebyr for behandling av saker
- Plansaker - gebyr for behandling
- Byggesak - gebyr for behandling av bygge- og delingssaker
- Vann- og avløpsgebyrer
- Vei, park og anlegg
- Innfordring - gebyr for behandling
- Midt-Hedmark brann- og redningsvesen IKS
- Sør-Østerdal Interkommunale Renovasjonsselskap IKS (SØIR)
- Elverum Kirkelige Fellesråd
- Vedlegg