Gå til innhold

Demografi – begrenset handlingsrom

Utvikling i antall innbyggere og alderssammensetningen (demografi) har stor betydning for kommunens utgiftsbehov og inntekter. I perioden 2000 – 2016 var den årlige veksten i innbyggertall på cirka 1 prosent, men fra 2017 og frem til i dag har veksten vært på cirka 0,25 prosent. Det å ha korrekte prognoser på utviklingen på kort og lang sikt er helt avgjørende for å ha kontroll på kommunens økonomi.

Statistisk Sentralbyrå (SSB) sine prognoser for årene som kommer viser at det ikke kan forventes en vekst utover det som har vært de siste årene. Veksten vil komme som et resultat av netto innflytting og ikke fødselsoverskudd. Det innebærer at alderssammensetning i befolkningen vil endre seg, noe som igjen vil påvirke kommunens inntekter og utgiftsbehov.

Tabellen nedenfor viser utviklingen i prosent frem til 2021, og en prognose frem til 2031. Elverum har en lavere vekst enn landet, men bedre enn gjennomsnittet av alle kommuner i Innlandet.

Figuren viser utviklingen i prosent frem til 2021, og en prognose frem til 2031. Elverum har en lavere vekst enn landet, men bedre enn gjennomsnittet av alle kommuner i Innlandet. Figuren viser at for Elverum er prognosen en vekst på cirka 2 prosent fram til 2031, mens landet for øvrig har en vekst på cirka 5 prosent.
Figuren over viser utvikling i folketall fra 2013 til 2031.

 

 

Figuren nedenfor viser prosentvis endring i folketall i perioden 2013 – 2031. Antall eldre vil øke, mens antall unge vil gå ned.

Figuren viser prosentvis endring i folketall i perioden 2013 – 2031. Antall eldre vil øke mens antall unge vil gå ned. Fra 2021 og fram til 2031 viser prognosen en økning i antall innbyggere i alderen 67 år og eldre med 20 prosent. I samme periode vil det være en nedgang på cirka 10 prosent i unge i alderen 5 til 16 år.
Figur: Utvikling i aldersgruppene 0-5, 6-15 og 67 år + i perioden 2013 – 2031 (KS sin demografimodell).

 

Nedgangen i aldersgruppen 0 – 16 år tilsier et redusert utgiftsbehov innen tjenesteområder for barn og unge. Økningen i aldersgruppen 67 år og eldre tilsier et økt utgiftsbehov innen tjenesteområder for pleie og omsorg.

Figuren nedenfor viser at veksten ligger i hovedsak i aldersgruppen 80 – 89 år.

Figuren nedenfor viser at veksten ligger i hovedsak i aldersgruppen 80 – 89 år. Her vil veksten være på 60 prosent, mens for aldersgruppene 67 til 79 år og 90 pluss vil veksten ligge på cirka fem prosent i 2031.
Figur: Utvikling i folketall 67 år + perioden 2013 – 2031 (KS sin demografimodell).

 

Endringene i befolkningssammensetning vil medføre endringer i kommunens utgiftsbehov og inntekter. Uten økte inntekter må utgiftsbehovet innen pleie og omsorg finansieres med redusert utgiftsbehov innen grunnskole og barnehage.

Figuren nedenfor viser prosentvise endringer i kommunens utgiftsbehov innen pleie og omsorg, grunnskole og barnehage i perioden 2022 – 2032.

Figuren nedenfor viser prosentvise endringer i kommunens utgiftsbehov innen pleie og omsorg, grunnskole og barnehage i perioden 2022 – 2032. Tabellen viser at utgiftene til helse og omsorg vil øke, mens den går ned i skole og barnehage.
Figur: Endret utgiftsbehov i perioden 2022 – 2032 (KS sin demografimodell).

 

Samlet vekst i planperioden 2023-2026 er liten, men det vil være grunnlag for endringer i sammensetningen av kommunens tjenester dersom det økte utgiftsbehovet innen pleie og omsorg ikke kan finansieres med økte inntekter.

I tabellen nedenfor er prognosen for innbyggertall (demografi) lagt til grunn ved beregning av utgiftsbehov og inntekter i form av skatt og rammetilskudd fra Staten i økonomiplanperioden. Tabellen viser en nedgang på cirka 120 innbyggere i aldersgruppa 0 til 15 år, mens det er en økning i antall innbyggere på cirka 200 i aldersgruppa 67 til 89 år.

Innbyggertall/demografi per 1.7 2022 2023 2024 2025 2026
 Innbyggere 0-1 år 386 384 395 398 396
 Innbyggere 2-5 år 851 842 843 822 808
 Innbyggere 6-15 år 2 440 2 419 2 411 2 384 2 361
 Innbyggere 16-22 år 1 863 1 898 1 902 1 906 1 897
 Innbyggere 23-66 år 11 785 11 887 11 879 11 908 11 927
 Innbyggere 67-79 år 2 903 2 992 3 001 3 031 3 040
 Innbyggere 80-89 år 837 855 867 917 982
 Innbyggere 90 år og over 208 207 214 212 200

 

Innbyggertall/demografi per 1.7. 2022 2023 2024 2025 2026
Innbyggere i alt 1.7. før budsjettåret 21 273 21 484 21 511 21 577 21 610
 Folketall per 1.1. i budsjettåret 21 435 21 574 21 593 21 620 21 654

Tabell: Utviklingen i innbyggere og demografi, tallene viser hva som lagt til grunn ved beregning av kommunens inntekter i 2022 og resten av planperioden.

Framskriving av innbyggertall i perioden 2023 – 2026 er gjort med bakgrunn i befolkningsframskriving fra Statistisk Sentralbyrå (SSB). SSB beregner framtidens befolkning basert på fire kategorier av forutsetninger; fruktbarhet, dødelighet, flytting og nettoinnvandring. De forskjellige kategoriene baserer seg igjen på tre alternativer, det vil si høy, middel og lav. Det er MMMM-prognosen (middel på alle kategorier) som samsvarer mest med utviklingen de siste årene for Elverum kommune, og som er benyttet i tabellen over.

Kommunenes sentralforbund har en modell for beregning av forventede endringer i kommunens utgiftsbehov som følge av endringer i demografi. Modellen bruker samme metodikk som ligger til grunn for landsanslaget for demografikostnader fra Teknisk beregningsutvalg for kommunal og fylkeskommunal økonomi (TBU), men da brutt ned på den enkelte kommune.

Kommunens innbyggere påvirker kommunens utgifter på forskjellige områder gjennom livet.

Tabellen nedenfor viser hva som er lagt til grunn i KS sin demografimodell for beregning av forventet utgiftsbehov.

Aldersgruppe Grunnskole Pleie og omsorg Sosialhjelp Barnevern Helse Barnehager Sum
0-1 år 6 013 14 202 5 561 64 011 89 788
2-5 år 6 068 14 250 5 612 229 351 255 281
6-15 år 157 255 5 317 13 592 4 917 181 081
16-18 år 12 328 2 705 4 938 5 213 25 183
19-20 år 12 328 4 621 4 938 5 213 27 100
21-22 år 12 328 4 621 4 938 5 213 27 100
23-29 år 11 915 4 423 2 540 18 878
30-34 år 11 915 9 305 2 540 23 760
35-49 år 11 915 9 305 2 540 23 760
50-66 år 11 915 7 388 2 540 21 843
67-79 år 55 330 8 387 63 716
80-89 år 203 378 9 867 213 245
90 år og over 415 651 9 952 425 603

Tabell: Forventet utgiftsbehov i kroner per innbygger på de forskjellige tjenesteområdene (kilde KS).

Demografimodellen er primært laget for å vise forventede utviklingstrekk for brutto utgiftsbehov framover. Ved bruk av modellen må man være varsom med å legge for stor vekt på utviklingen i det enkelte år. Framskrivninger for enkeltår vil være usikre. Avvik mellom befolkningsframskrivingene og faktisk befolkningsutvikling kan gi store endringer.

 

Endring utgiftsbehov per 1.1 Pleie- og omsorg Grunnskole Barnehage Sosial Kommunehelse Barnevern Sum
2023 14 962 -5 661 -2 304 256 810 -571 7 492
2024 8 340 -2 831 -6 945 401 570 -637 -1 102
2025 10 266 -4 403 101 128 406 -533 5 964
2026 15 990 -6 447 2 229 -103 585 -508 11 746
2027 13 229 -5 818 549 333 298 -497 8 094
2028 18 602 -3 774 -789 50 492 -404 14 176
2029 17 726 -4 875 256 -30 609 -399 13 286
2030 15 390 -1 101 1 173 -123 576 -115 15 801
2031 14 399 -2 044 1 568 -43 545 -167 14 257
2032 13 623 -4 560 1 797 -290 761 -252 11 080
Sum 142 525 -41 515 -2 363 579 5 651 -4 082 100 795

Tabell: Forventet utviklingen i utgiftsbehov (1.000 kroner) per år i perioden 2023 – 2032 (kilde KS).

Selv om det er usikkerhet for de enkelte årene viser modellen at det på sikt vil være behov for betydelige omdisponeringer i kommunens budsjettrammer til de forskjellige tjenesteområdene. Den samlede forventede utgiftsveksten innen pleie- og omsorg vil delvis bli finansiert ved økte statlige overføringer, men mye må også finansieres med omdisponering av dagens rammer som går til barnehager og grunnskoler.

Utviklingen i demografi og et bevisst forhold til en forventet utvikling er viktig i kortsiktig og langsiktig planlegging av drift og investeringer. Gjeldssituasjonen for Elverum kommune er slik at gjelden er høy. Dette begrenser kommunens økonomiske handlingsrom. Kommunen har vært gjennom en periode med svært mange og til dels store investeringer, de fleste som følge av kommunens egne prioriteringer, men også noe som følge av myndighetskrav.

I kommunal sektor er det noe som heter generasjonsprinsippet. Dette prinsippet går ut på at den generasjonen som nyter godt av en investering er den som skal betale for den. Med dette prinsippet er det riktig med lånefinansiering av investeringer, men det er svært viktig at beslutningstakere tar hensyn til fremtidige generasjoners behov- og betalingsevne.

Fremtidig behov kan være vanskelig å fastsette. For eksempel vil overdimensjonerte investeringer ut fra det som er strengt tatt nødvendig bidra til å svekke kommunens handlingsrom i fremtiden.

Fremtidig betalingsevnen må sees i to perspektiver: For innbyggerne (brukerne) er det deres forutsetning til å betale nødvendige avgifter og/eller husleie. For kommunens betalingsevne handler det om økonomiske rammer som følge av befolkningsutvikling og demografi.

Innholdsfortegnelse