Gå til innhold

Barnehage

Funksjon 201 – Barnehage – inneholder tjenestene:

  • kommunal barnehagedrift.
  • tilskudd til privat barnehagedrift.
  • lokal barnehagemyndighet.

Funksjon 211 – Styrket tilbud til førskolebarn – inneholder tjenestene:

  • styrket spesialpedagogisk opplæring til førskolebarn med særskilte behov.
  • tiltak for to-språklige barn.
  • ekstra assistanse og tilsyn/omsorg.

Funksjon 221 – Barnehagelokaler og skyss – inneholder tjenestene:

  • utgifter til drift og vedlikehold av barnehagelokaler og uteanlegg. Skyss av barn som har vedtak om dette.

Målgrupper for tjenestene

Målgruppe for tjenestene er alle barn i førskolealder i Elverum kommune.

Utvikling i nøkkeltall

Målgruppe/demografi Utvikling siste fire år Prognose for planperiode
2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025 2026
Innbyggere 0-1 år 397 358 386 384 395 398 396 395
Innbyggere 2-5 år 872 888 851 842 843 822 808 813
Sum barn i målgruppen 1 269 1 246 1 237 1 226 1 238 1 220 1 204 1 208

 

Nøkkeltall Utvikling siste fire år
2019 2020 2021 2022 (prog)
Aktivitet
Antall barn i barnehage (kommunale og private) 1 035 1 014  1 005 987
Antall barn i barnehage (private) 524 530 514 500
Antall barn i barnehage (kommunale) 511 484 491 487
Barn per barnehagelærer (i kommunale barnehager) 12,8 12,6 12,4 12,7
Barn per barnehagelærer (alle barnehager i Elverum) 12,9 12,7 12,3 12,5
Barn per ansatt (kommunale barnehager) 5,6 5,6 5,8 5,8
Barn per ansatt (alle barnehager i Elverum) 5,7 5,8 5,8 5,8
Pedagogandel (alle barnehager i Elverum) 43,8 % 44,7% 47 % 46 %
Andel barn med plass i barnehage av alle barn i Elverum 1-5 år 93,4 % 93,3% 94,9 % 96,3 %
Antall timer vedtak etter §31 Spesialpedagogisk hjelp** 21.658

Målgruppe for tjenestene er alle barn i førskolealder i Elverum kommune.

Målgruppe/demografi Utvikling siste fire år Prognose for planperiode
2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025 2026
Innbyggere 0-1 år 397 358 386 384 395 398 396 395
Innbyggere 2-5 år 872 888 851 842 843 822 808 813
Sum barn i målgruppen 1 269 1 246 1 237 1 226 1 238 1 220 1 204 1 208

 

Nøkkeltall Utvikling siste fire år
2019 2020 2021 2022 (prog)
Aktivitet
Antall barn i barnehage (kommunale og private) 1 035 1 014  1 005 987
Antall barn i barnehage (private) 524 530 514 500
Antall barn i barnehage (kommunale) 511 484 491 487
Barn per barnehagelærer (i kommunale barnehager) 12,8 12,6 12,4 12,7
Barn per barnehagelærer (alle barnehager i Elverum) 12,9 12,7 12,3 12,5
Barn per ansatt (kommunale barnehager) 5,6 5,6 5,8 5,8
Barn per ansatt (alle barnehager i Elverum) 5,7 5,8 5,8 5,8
Pedagogandel (alle barnehager i Elverum) 43,8 % 44,7% 47 % 46 %
Andel barn med plass i barnehage av alle barn i Elverum 1-5 år 93,4 % 93,3% 94,9 % 96,3 %
Antall timer vedtak etter §31 Spesialpedagogisk hjelp** 21.658

På tjenesteområdet barnehage skilles det mellom strukturkvalitet, prosesskvalitet og resultatkvalitet. Strukturkvalitet beskriver ytre forutsetninger. Prosesskvalitet beskriver kvaliteter i det pedagogiske arbeidet. Resultatkvalitet beskriver det vi ønsker å oppnå med det pedagogiske arbeidet i barnehagen.

Det er etablert samarbeid med universitet- og høyskolesektor for å utvikle indikatorer for prosesskvalitet og resultatkvalitet som kan følges over tid. Samtidig vil vi på tjenesteområdet benytte utdanningsdirektoratets årlige nasjonale brukerundersøkelse for å sammenlikne opplevd kvalitet i våre barnehager med andre.

 

Indikatorer på tjenestekvalitet (Strukturkvalitet) Resultat 2022 Mål 2023 Mål 2024
Antall barn pr. pedagog skal være i henhold til norm 12,8 >14 >14
Antall barn pr. ansatt skal være i henhold til norm. 5,8 >6 >6
Indikator på tjenestekvalitet (Prosesskvalitet)* Resultat 2022

 

Mål 2023

 

Mål 2024

 

Antall gjennomførte systemarbeid i samarbeid med PPT (pedagogisk utviklingsarbeid gruppenivå) 7 14
Ute- og innemiljø Ikke klart 4.2 Justeres
Relasjon mellom barn og voksen Ikke klart 4.5 Justeres
Barns trivsel Ikke klart 4.7 Justeres
Informasjon Ikke klart 4.3 Justeres
Barnets utvikling Ikke klart 4.6 Justeres
Medvirkning Ikke klart 4.3 Justeres
Henting og levering Ikke klart 4.4 Justeres
Tilvenning og skolestart Ikke klart 4.5 Justeres
Tilfredshet Ikke klart 4.5 Justeres
Indikator på tjenestekvalitet (Resultatkvalitet)* Resultat 2022 Mål 2023 Mål 2024
Andel barnehagebarn som snakker norsk før skolestart Ikke klart
Andel elever som har vedtak om spesialundervisning 1.klasse

* Utdanningsdirektoratets landsomfattende brukerundersøkelse

**Resultat 2022 vedtak fattet pr. 1.10.2022. Resultat totalt antall vedtak rapporteres 1.tertial Det samme gjelder andre resultater for 2022 som ikke er klare.

Barnehagetilbudet i Elverum kommune er organisert gjennom sju kommunale barnehager, samt sju private barnehager. De kommunale tjenestene innen tjenesteområdet produseres av Sektor for barnehage med sine organisatoriske enheter. Se mer om barnehagene her.

Barnehage Antall

avdelinger

Areal i m2 Kapasitet: Antall plasser relatert til areal (barn under 3 år teller 2 plasser) Benyttet kapasitet: Antall barn omregnet til over 3 år  – per januar  2023
Terningen 8 600 168 142
Sorenskrivergården 4 600 150 101
Solkroken 3 292 55 54
Søbakken 3 262 54 54
Stavåsbakken 4 316 90 84
Vestad 3 247 54 53
Ydalir 8 862 168 166
Sum 34 3 179 737 654

 

Utviklingsarbeid i 2023 innenfor tjenesteområdet Barnehage vil i særlig grad være:

  • Arbeid med plan for å forebygge omsorgssvikt og atferdsproblemer.
  • Strategisk plan for Utdanning i Elverum skal rulleres. Ny nasjonal strategi for barnehager innarbeides i denne.
  • Fortsette arbeidet med tidlig innsats og tverrfaglig samhandling. Hensikt å styrke tverrfaglig samarbeid og samhandling for å bedre kommunens samlede tjenestetilbud til barn og unge i aldersgruppen 0 – 24 år. Utvikle og implementere en felles samhandlingsmodell for tidlig identifisering og oppfølging av utsatte barn i Elverum. Arbeidet skal bidra til å realisere nullvisjon mot vold og seksuelle overgrep og innfri forventninger til tverrfaglig samarbeid.
  • Digitalisering i barnehage. Økt digital kompetanse og bedre effektivitet ved bruk av digitale løsninger og ulike digitaliseringstiltak ønsker vi skal føre til effektivisering og gevinst, spesielt innenfor det administrative arbeidet. Utvikle felles IKT-strategi med skole hvor det er fokus på rammeplanens mål og progresjon fra barnehage til skole.
  • Arbeidet med Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkludering fortsetter. Vi gjennomfører kompetansetiltak internt i Elverumsbarnehagene og gjennom samarbeid i Sør-Østerdalsregionen. Vi jobber videre med organisering av det spesialpedagogiske tilbudet i våre barnehager. Dette er en oppfølging av Meld. St. 6. Satsingen på kompetanse omfatter hele laget rundt barna, og skal bidra til at den spesialpedagogiske hjelpen er tett på de barna som har behov for det.
  • Søke deltakelse og erfaringsdeling gjennom etablerte internasjonale utviklingsprosjekter.

Innholdsfortegnelse