Bevilgningsoversikt – Drift (§ 5-4) |
Regnskap |
Budsjett |
Budsjett |
Økonomiplanperiode |
|
(beløp i 1000 kr) |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
Generelle driftsinntekter |
|
|
|
|
|
|
Rammetilskudd |
-691 155 |
-682 428 |
-694 789 |
-700 123 |
-702 078 |
-701458 |
Inntekts- og formuesskatt |
-533 066 |
-560 124 |
-596 245 |
-596 600 |
-596 953 |
-597304 |
Eiendomsskatt |
-84 658 |
-86 238 |
-89 835 |
-91 038 |
-92 238 |
-93 438 |
Andre generelle driftsinntekter |
-43 239 |
-32 655 |
-26 081 |
-26 181 |
-26 982 |
-26 983 |
Sum generelle driftsinntekter |
-1 352 117 |
-1 361445 |
-1 406950 |
-1 413 942 |
-1 418 251 |
-1 419 |
|
|
|
|
|
|
|
Netto driftsutgifter |
|
|
|
|
|
|
Sum bevilgninger drift, netto |
1 218 629 |
1 231 574 |
1 291 744 |
1 285 173 |
1 278 785 |
1 279 |
Avskrivninger |
118 181 |
121 900 |
121 900 |
121 900 |
121 900 |
121 900 |
Sum netto driftsutgifter |
1 336 810 |
1 353 474 |
1 413 644 |
1 407 073 |
1 400 685 |
1 400 |
|
|
|
|
|
|
|
Brutto driftsresultat |
-15 307 |
-7 971 |
6 694 |
-6 869 |
-17 566 |
-18 283 |
|
|
|
|
|
|
|
Finansinntekter/Finansutgifter |
|
|
|
|
|
|
Renteinntekter |
-17 653 |
-11 920 |
-12 850 |
-14 715 |
-21 710 |
-24 977 |
Utbytter |
-8 784 |
-4 100 |
-13 000 |
-8 600 |
-8 600 |
-8 600 |
Gevinster og tap på finansielle omløpsmidler |
|
|
|
|
|
|
Renteutgifter |
62 876 |
43 994 |
51 583 |
60 613 |
70 306 |
72 277 |
Avdrag på lån |
83 624 |
86 974 |
86 118 |
89 674 |
89 865 |
89 865 |
Netto finansutgifter |
120 064 |
114 948 |
111 851 |
126 972 |
129 861 |
128 565 |
Motpost avskrivninger |
-118 181 |
-121 900 |
-121 900 |
-121 900 |
-121 900 |
-121900 |
|
|
|
|
|
|
|
Netto driftsresultat |
-13 424 |
-14 923 |
-3 355 |
-1 797 |
-9 605 |
-11 618 |
|
|
|
|
|
|
|
Disponering eller dekning av netto |
|
|
|
|
|
|
Overføring til investering |
6 057 |
4 695 |
4 249 |
4 249 |
4 249 |
4 249 |
Netto avsetninger til eller bruk av bundne
driftsfond |
11 574 |
-93 |
-17 |
-17 |
-17 |
-17 |
Netto avsetninger* til eller bruk av |
-4 207 |
10 320 |
-877 |
-2 435 |
5 373 |
7 386 |
Dekning av tidligere års merforbruk |
0 |
|
|
|
|
|
Sum disponeringer eller dekning avnetto
driftsresultat |
13 424 |
14 923 |
3 355 |
1 797 |
9 605 |
11 618 |
Mindreforbruk (positivt fortegn)merforbruk |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Tabell: Bevilgningsoversikt – drift. * Overføring til investering er midler til finansiering av egenkapitalinnskudd i pensjonskasser (EKP og KLP). I 2022 og 2023 er dette finansiert med bruk av disposisjonsfond.
Budsjettert mindreforbruk ligger i budsjettlinjen for «netto avsetning til eller bruk av disposisjonsfond».
Nettodriftsresultat:
|
Regnskap |
Budsjett |
Budsjett |
Økonomiplanperiode |
Netto driftsresultat |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
Netto driftsresultat – tall i hele tusen |
-13 424 |
– 14 922 |
-3 355 |
– 1 797 |
-9 605 |
– 11 618 |
Netto resultatgrad |
0,74 % |
0,86 % |
0,19 % |
0,10 % |
0,54 % |
0,66 % |
Mål i økonomireglement 2 % |
– 36 256 |
– 34 523 |
– 35 206 |
– 35 274 |
– 35 379 |
– 35 398 |
Avvik i forhold til økonomiskmål på 2 % |
– 22 827 |
– 19 601 |
– 31 851 |
– 33 477 |
– 25 774 |
– 23 780 |
|
Tabell: Netto driftsresultat.
Netto driftsresultat er ikke tilfredsstillende, og det er marginale reserver i budsjettet for 2022 og kommende økonomiplanperiode.
Frie inntekter i form av rammetilskudd og skatt på inntekt og formue fastsettes gjennom Stortingetsvedtak om statsbudsjettet. Rammetilskuddet består av innbyggertilskudd (likt beløp per innbygger), utgifts-og inntektsutjevning og andre ordninger som skjønnstilskudd, distriktstilskudd, overgangsordninger med videre. Nivået på inntektsutjevningen i rammetilskuddet må sees i sammenheng med skatt på inntekt og formue. Nivået på de frie inntektene kan ikke kommunene selv påvirke, og de fastsettes i all hovedsak avinnbyggertall, demografi og andre kriteriedata som indikerer kommunens utgiftsbehov.
(beløp i 1000 kr) |
Budsjett |
Budsjett |
Økonomiplanperiode |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
Innbyggertilskudd |
523 529 |
555 938 |
559 481 |
560 614 |
564 388 |
Utgiftsutjevning |
20 433 |
20 096 |
20 070 |
20 865 |
18 530 |
Inntektsutjevning |
112 355 |
114 706 |
114 774 |
114 842 |
114 909 |
Andre ordninger |
9 111 |
4 049 |
5 559 |
5 278 |
2 913 |
Bevilgning knyttet til Covid 19 |
17 000 |
|
|
|
|
Sum rammetilskudd |
682 428 |
694 789 |
699 883 |
701 599 |
700 740 |
Skatt på formue og inntekt |
560 124 |
596 245 |
596 600 |
596 953 |
597 304 |
Sum frie inntekter |
1 242 552 |
1 291 000 |
1 296 500 |
1 298 600 |
1 298 000 |
Sum skatt og netto inntektsutjevning |
|
710 951 |
711 374 |
711 795 |
712 213 |
Rammetilskudd kr pr innb. (inkl. inntektsutjevning) |
32 277 |
32 661 |
32 808 |
32 802 |
32 678 |
Skatteinntekter kr pr innb. |
26 492 |
28 028 |
27 966 |
27 909 |
27 854 |
Kostnadsindeks (utgiftsutjevningen) |
1,0083 |
1,0072 |
1,0071 |
1,0078 |
1,0059 |
Tabell: Frie inntekter i form av rammetilskudd og skatt på formue og inntekt.
Rammetilskudd utgjør cirka 54 prosent og skatt 46 prosent av de frie inntektene. Skattøret for 2022 er iforslag til statsbudsjett satt til 10,95 prosent. Budsjettet forutsetter at kommunen anvender det skattøret somStortinget vedtar.
Eiendomsskatt
Kommunestyret vedtar om det skal være eiendomsskatt, skattesats, bunnfradrag med videre. Vedtak om eiendomsskatt kommende skatteår fremmes som en egen sak. Nivået på eiendomsskatt kommer frem påen egen linje i bevilgningsoversikt – drift.
Forutsetningen for beregning av eiendomsskatt i 2022 og resten av planperioden er:
- Videreføring av skattesatser fra 2021:
- boligeiendom beskattes med 3,88 promille,
- næringseiendom beskattes med 5,35 promille
- ubebygd areal/tomter beskattes med 7 promille
- Samme takstgrunnlag som 2021, men korrigert for en forventet økning i antall skatteobjekter som følge av nybygg inneværende år. De siste årene har det vært behandlet byggesaker som i snitt har gitt ca 100 flere skatteobjekter (boenheter) hvert år. Beregnet årlig økning i eiendomsskatt som følge av dette og økning i næringseiendommer er vurdert til 1,2 millioner.
Endringer i takstgrunnlag som følge av endringer i skatteetatens formues grunnlag er ikke hensyntatt. Hvor store utslag det vil gi er usikkert, ettersom kommunen ikke har noen erfaringstall på dette området.
Andre generelle driftsinntekter
Kommunen får utbetalt integreringstilskudd for flyktninger bosatt etter avtale mellom Integrerings- og Mangfoldsdirektoratet (IMDI) og kommunen, eller som bosetter seg i kommunen på egen hånd.
Integreringstilskudd kommer i tillegg til innbyggertilskudd, og er et tilskudd som gis de fem første årene. Første året er tilskuddet for hver flyktning på kr 189 400 (kr 234 900 for enslige voksne), andre året kr 242 100 for deretter en gradvis reduksjon til kr 70 200 i år fem. I tillegg til integreringstilskudd får kommunen også innbyggertilskudd per person.
Tabellen nedenfor viser antall flyktninger som er lagt til grunn i beregning av integreringstilskudd i 2022 ogøkonomiplanperioden.
(beløp i 1000 kr) |
Regnskap |
Budsjett |
Budsjett |
Økonomiplanperiode |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
Antall flyktninger med integreringstilskudd |
239 |
165 |
118 |
113 |
105 |
105 |
Antall enslige mindreårige flyktninger tilskudd |
14 |
13 |
11 |
13 |
15 |
15 |
Integreringstilskudd
(gjelder også enslige mindreårige flyktninger) |
21 192 |
22 260 |
17 541 |
16 606 |
15 950 |
15 950 |
Tilskudd for enslige mindreårige flyktninger
(kommer i tillegg til integreringstilskuddet) |
11 560 |
9 994 |
7 699 |
8 736 |
10 192 |
10 192 |
Sum tilskudd |
32 752 |
32 254 |
25 240 |
25 342 |
26 142 |
26 142 |
Tabell: Beregningsforutsetninger Integreringstilskudd.
Kommunen får også konsesjonsavgifter på kr 400 000 som inngår i andre generelle driftsinntekter. Dette er midler som disponeres til næringsutvikling gjennom avsetning til fond med egne vedtekter.
Avskrivninger i kommunale budsjetter og regnskap har ingen resultateffekt. Nivået på avskrivninger kommer frem på egen linje, og har en motpost før netto driftsresultat.
Renteinntekter
Kommunen får renteinntekter av innskudd i bank, formidlingslån, ansvarlige lån og andre utlån. Tabellen nedenfor viser nivået i kroner.
(beløp i 1000 kr) |
Regnskap |
Budsjett |
Budsjett |
Økonomiplanperiode |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
Bankinnskudd |
3 045 |
1 000 |
1 500 |
1 500 |
1 500 |
1 500 |
Formidlingslån (husbank) |
11 894 |
8 114 |
8 543 |
10 410 |
17 406 |
20 674 |
Ansvarlige lån (lån til andre) |
2 346 |
2 140 |
2 606 |
2 606 |
2 606 |
2 606 |
Kundefordringer |
105 |
200 |
200 |
200 |
200 |
200 |
Sum |
17 390 |
11 920 |
12 849 |
14 716 |
21 712 |
24 980 |
Rentebetingelser: |
|
|
|
|
|
|
Bankinnskudd |
2,0 % |
0,7 % |
1,0 % |
1,0 % |
1,0 % |
1,0 % |
Formidlingslån |
2,0 % |
1,3 % |
1,7 % |
1,8 % |
2,6 % |
2,9 % |
Tabell: Renteinntekter og rentebetingelser.
Utbytte fra aksjeselskaper
Utbytte fra aksjeselskaper utbetales med bakgrunn i selskapenes regnskapsresultater. Det vil si at nivået påutbytte ikke er kjent før regnskapene til de forskjellige selskapene er kjent. Det å budsjettere med utbytte fra selskaper forutsetter forutsigbare inntekter og resultatet som gir rom for utbytte.
Det er innarbeidet forventet utbytte fra Elverum Energi AS. Det forventes ikke utbytte fra de øvrige aksjeselskapene som kommunen eieraksjer i.
Elverum Energi AS mottar utbytter fra Eidsiva Holding AS og Nord Østerdal Kraftproduksjon AS. Nivået påutbytte fra Elverum Energi AS har tidligere år vært på 8,6 millioner, men ikke i 2021 ettersom det var lave strømpriser i 2020. Strømprisene i 2021 er vesentlig høyere og signaler fra selskapet tilsier at de kan utbetalen oe mer utbytte i 2022. Forventet utbytte i 2022 er 13,0 millioner kroner og 8,6 millioner kroner resten av økonomiplanperioden.
Renteutgifter
Kommunen har renteutgifter på innlån for finansiering av kommunens investeringer, formidlingslån og andre lån.Tabellen nedenfor viser nivået i kroner og rentenivå.
|
Regnskap |
Budsjett |
Budsjett |
Økonomiplanperiode |
|
|
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
(beløp i 1000 kr) |
2020 |
Renter på ordinære lån |
54 534 |
38 280 |
45 501 |
52 774 |
55 36 |
54 003 |
Formidlingslån |
8 211 |
5 614 |
5 982 |
7 739 |
14 841 |
18 174 |
Låneomkostninger |
103 |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
Sum |
62 848 |
43 994 |
51 583 |
60 613 |
70 306 |
72 777 |
Gjennomsnittsrente |
2,50 % |
1,70 % |
1,80 % |
2,07 % |
2,38 % |
2,44 % |
|
Tabell: Renteutgifter og rentebetingelser.
Kommunen må nedbetale ordinære lån med et minimumsavdrag. Tabellen nedenfor viser kommunens gjeld og avdrag det budsjetteres med i budsjett 2022 og økonomiplanperioden.
|
Regnskap |
Budsjett |
Budsjett |
Økonomiplanperiode |
(beløp i 1000 kr) |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
Avdrag på ordinære lån |
81 714 |
86 974 |
86 118 |
89 674 |
89 865 |
89 865 |
Sum |
81 714 |
86 974 |
86 118 |
89 674 |
89 865 |
89 865 |
Minimumsavdrag iht. lovverk |
81 458 |
86 974 |
86 118 |
89 674 |
89 865 |
89 865 |
Tabell: Avdrag på lån og beregnet minimumsavdrag.
Overføringer til investeringer
Midler overført til investeringer i 2021 og resten av planperioden er finansiering av egenkapitalinnskudd i Elverum pensjonskasse (EKP) og KLP.
Netto avsetninger til eller bruk av bundne fond
Avsetninger av øremerkede inntekter og bruk av bundne fondsmidler skal budsjetteres/regnskapsføres i skjemaet for «Bevilgningsoversikt – drift». Inntekter og utgifter knyttet til bundne midler budsjetteres/regnskapsføres i skjemaet for «Bevilgning drift – netto».
Det medfører at det vil bli avvik mellom budsjett og regnskap dersom det ikke gjøres budsjettjusteringer gjennom året. Bundne midler skal disponeres tilbestemt formål. Av praktiske årsaker har kommunedirektøren fullmakt til å foreta budsjettjusteringer fortløpende for å sikre samsvar mellom budsjett og regnskap.
Netto avsetninger til eller bruk av disposisjonsfond
Tabellen nedenfor viser midler som er avsatt og brukt til forskjellige formål vedtatt av kommunestyret.
(beløp i 1000 kr) |
Budsjett |
Budsjett |
Økonomiplanperiode |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
Bruk av disposisjonsfond – sektorer |
|
|
|
|
|
Bruk av fondsmidler fra Husbanken |
-2 000 |
|
|
|
|
Bruk av disposisjonsfond – Bredbånd |
|
|
|
|
|
Bruk av disposisjonsfond – EK-innskudd |
-4 695 |
-4 296 |
-4 176 |
|
|
Avsetning til disposisjonsfond |
17 015 |
3 419 |
1 741 |
5 373 |
7 386 |
Netto avsetning/bruk av disposisjonsfond |
10 320 |
– 877 |
2 435 |
5 373 |
7 386 |
Tabell: Netto avsetninger til eller bruk av disposisjonsfond.
Avsetninger av frie inntekter og bruk av disposisjonsfond skal budsjetteres/regnskapsføres i skjemaet for «Bevilgningsoversikt – drift». Inntekter og utgifter knyttet til disposisjonsfond budsjetteres/regnskapsføres iskjemaet for «Bevilgning drift – netto».
Det medfører at det vil bli avvik mellom budsjett og regnskapdersom det ikke gjøres budsjett justeringer gjennom året. Frie midler disponeres av kommunestyret. Bruk av disposisjonsfond hvor kommunestyret har gjort vedtak om bruk til bestemte formål kan av praktiske årsaker budsjett justeres fortløpende for å sikre at det er samsvar mellom budsjett og regnskap.
Kommunedirektøren har fullmakt til å foreta budsjettjusteringer når det brukes av fond hvor kommunestyret har avsatt midler til bestemte formål. Eksempel på et disposisjonsfond hvorkommunestyret har avsatt midler til et bestemt formål er bredbåndsutbygging i Elverum.
Dekning av tidligere års merforbruk
Ved regnskapsmessig merforbruk (underskudd) som ikke kan dekkes inn av disposisjonsfond må merforbruket dekkes inn i kommende budsjetter. Elverum kommune har ikke merforbruk fra tidligere år som skal dekkes i 2022 og økonomiplanperioden.