
Handlingsplan 2022 -2025
Handlingsplanen er det elementet i kommunens planhierarki som beskriver hovedtrekkene i kommunens virksomhet for de kommende fire år. Handlingsplanen baseres på:
- Mål og strategier som står i kommuneplanen, kommunedelplaner og tema-/sektorplanene (de strategiske planene).
- Føringer for tjenesteproduksjonen, myndighetsforvaltningen og samfunnsutviklingen som finnes i form av enkeltvedtak i kommunens styrende organer, i lover og forskrifter, og som ikke er omtalt i planverket.
Dette innebærer at kommunen skal arbeide planmessig og gjøre om politisk prioriterte og vedtatte, langsiktige mål og strategier til handling. Samtidig må kommunen være beredt på å håndtere muligheter og utfordringer undervegs, og som planverket ikke har forutsatt. Handlingsplanen er fordelt på seks samfunnsområder basert på planstrategien for Elverum kommune:
- Klima og energi
- By- og bygdeutvikling
- Samferdsel og infrastruktur
- Verdiskaping og næringsutvikling
- Natur, kulturmiljø og landskap
- Helse, livskvalitet og oppvekstmiljø
Kommunens planhierarki skaper en «rød tråd» fra kommuneplan via kommunedelplaner/tema-/sektorplaner til Handlings– og økonomiplan med Virksomhetsplan og årsbudsjett for 2022.
Figur: Illustrasjon av det samlede mål- og planhierarki i Elverum kommune.
Klima- og energiplanen – temaer og tiltak
Elverum kommune har strategisk plan: Klima og energi i Elverum – 2020 – 2024 – Utslipps-reduksjoner –Karbonbinding – klimatilpasning, godkjent i kommunestyret 27. mai 2020. Den beskriver ambisjonene i klima- og energiarbeidet i kommunen og ligger til grunn for arbeidet på dette samfunnsområdet i planperioden.
Fra 2009 har klima- og energiarbeidet i Elverum kommune i hovedsak dreid seg om å gjøre kommunens egne bygg mer energiøkonomiske. Dette har stort sett foregått i et samarbeid med kommunene i Sør-Østerdal, gjennom Regionrådet for Sør-Østerdal (nå Sør-Østerdal Interkommunale Politiske Råd – SØIPR).
Arbeidet i SØIPR holder fram i eget prosjekt «Energi- og klima i Sør-Østerdal». Målet er å videreutvikle nettverket og aktiviteter mellom kommunene i Sør-Østerdal, og kompetansen til ansatte, innbyggere og næringslivet. Klima- og energiarbeidet for perioden 2022-2025 legges i henhold til klima- og energiplanen opp med følgende tiltak på planens prioriterte arbeidsområder:
- Energiproduksjon og distribusjon
- Veilede for økt produksjon av fornybar energi – bioenergi, vannkraft, grunnvarme, vindkraft.
- Veilede for etablering av nærvarmeanlegg og gårdsvarmeanlegg.
- Veilede for etablering av mer klimavennlige kjøleløsninger på store bygg med kjølebehov.
- Fortsette utviklingen av Elverum fjernvarme basert på bioråstoff og om mulig bioolje.
- Tilrettelegging for fornybare løsninger for egenproduksjon av energi og/eller fjernvarmetilkopling skal legges til grunn i reguleringsplaner og byggesaker.
- Støtte konvertering til nye rentbrennende vedovner.
- Bærekraftige bygg, oppvarming og energiforbruk
- Videreutvikle arbeidet for å sikre energieffektiv energiforsyning og bruk i kommunale bygg.
- Legge til rette for nye løsninger og innovativ bruk av fornybar energi basert på biomasse, jordvarme, vind og solenergi i nyutbygginger, påbygginger og restaurering.
- Opprettholde og forsterke ordning for utskifting av ildsteder i private boliger.
- Utvikle Ydalir bydel i henhold til Masterplan og i henhold til ZEN-programmet.
- Bruke den nyutviklede Trestrategien for Elverum aktivt i veiledning i byggeprosesser.
- Veilede for bygging med fornybare og klimavennlige materialer, og spesielt bruk av tre i bygg og konstruksjoner.
- Transport, anlegg og arealplanlegging
- Kollektivtransport – arbeide for å styrke denne i-, og til- og fra Elverum.
- I by- og arealplanlegging og gjennomføring – gjøre det enklere for gående og syklende å komme seg fram.
- Praktisere et miljøvennlig og arealeffektivt utbyggingsmønster for å redusere transportarbeidet.
- Gjennomføre «sykkelkampanjer» jevnlig for å øke sykkelbruk i Elverum.
- Tilrettelegge for sykkelparkering i sentrum.
- Tilrettelegge for ladeinfrastruktur for biler.
- Fortsette arbeidet med å få kommunens biler over på lavutslippbiler.
- Utslipp av klimagasser vurderes innført som vurderingskriterium i reguleringsarbeidet.
- Utslipp og opptak av klimagasser fra skog og annen arealbruk
- Veilede skogeiere for en god og aktiv skogforvaltning.
- Arbeide for en aktiv skogpolitikk og påvirkning til dette gjennom næringspolitikk.
- Praktisere et strengt jordvern.
- Jordbruk og matproduksjon
- Veilede og inspirere jordbrukere i Elverum til å drive godt klimajordbruk.
- Veilede og inspirere landbruksnæringens utøvere til å øke bruken av biomasse til oppvarming og biodrivstoff til transport- og produksjonsformål.
- Næring
- Klimarelatert næringsutvikling omtales i den strategiske planen for Attraktivitet for Elverum – næring, bosted, besøk – 2021-2026.
- Forbruk, avfall og avløp
- Samarbeide med Sør-Østerdal Interkommunale Renovasjonsselskap (SØIR) for å få Elverums innbyggere til å redusere avfallsmengden ytterligere og forbedrer kildesortering og gjenvinning.
- Fortsette arbeidet i samsvar med vann og avløpsplan for å sikre god vannkvalitet, vannforsyning, avløpshåndtering, rensing og slambehandling.
- Følge opp inngått avtale om slambehandling med Romerike-kommuner.
- Kommunens egen virksomhet
- Anvende anskaffelsesspesifikasjoner som stiller krav som fremmer klima- og miljøeffektiveløsninger ved alle kommunale innkjøp.
- Vise klimaeffekt av vedtak og tiltak som eget kriterium i kommunens saksbehandling.
- Legge til rette for at det både i kommunens drift og ansatte kan bruke elbiler og ha tilgang til lademuligheter.
- Bruke teknologiens muligheter for å redusere arbeids- og møtereiser.
- Tilrettelegge for sykkelparkering og prøve ut sykkelordning for interntrafikk.
- Fortsette å vise vei ved å bruke tre i egne bygg.
- Utarbeide årlig statusrapport i årsberetningen for temaene klima-, energi og miljø.
9. Klimatilspasning
- Overvannshåndtering skal løses lokalt i alle nye utbyggingsområder.
- Grønnstruktur langs vassdrag sikres.
- Flomveger i eksisterende og nye boligområder kartlegges og sikres.
- Åpne overvannskanaler og bekker holdes åpne.
- Sidevassdrag kartlegges med tanke på flomrisiko, og områder det ikke bør bygges på identifiseres og tas hensyn til i alle byggesaker.
- Bygge kompetanse i organisasjonen for å ivareta klimatiltak i utbygginger og fysiske inngrep.
Som ett av flere underlag for å drive klimatilpasningsarbeid, både i planlegging, ordinær drift og med tanke på beredskapsarbeid; er det i 2021 gjennomført et kartleggingsarbeid i samarbeid med øvrige Sør-Østerdalskommuner gjennom prosjektet «Kartlegging av sårbarhet for klimaendringer i Sør-Østerdal».
Prosjektet ble gjennomført med Asplan Viak AS som prosjektleder, rapport foreligger.
Klimabudsjett Elverum kommune
Da Elverum kommunes Klima- og energiplan ble vedtatt 27.05.2020 vedtok kommunestyret samtidig at: «Klimabudsjett utarbeides fra og med 2021 som del av det årlige arbeidet med Handlings- og økonomiplan, virksomhetsplan og årsbudsjett. Det skal også utarbeides klimaregnskap som en del av kommunens årsmelding.»
Klimabudsjettet skal synliggjøre og konkretisere ytterligere innsatsen som skal gjøres i perioden for at målene for reduksjon av klimagassutslipp i kommunen skal nås. Klimabudsjettet inneholder også utvalgte tiltak som gir energibesparelser eller indirekte utslippskutt, og tiltak og virkemidler som ikke har latt seg kvantifisere – men som like fullt anses viktig. Klimabudsjettet skal oppdateres årlig for å finne nye, treffsikre tiltak slik at klimamålene nås.
Det er viktig at kommunen samhandler på tvers av egne virksomheter, med innbyggerne, organisasjoner, frivillige og lokalt næringsliv, samt regionale og statlige myndigheter i dette arbeidet. Alle tiltak som er vist under er avledet fra Klima- og energiplanen – jfr. de områder med aktuelle tiltak som er listet opp i kapitlet over – først etter vurdering av hvilke som synes mest realistisk å få gjennomført og dernest hva som gir størst effekt.
Elverums klimamål
I kommunens klima- og energiplan er følgende hovedmål vedtatt:
Elverum skal innen 2030:
- Redusere i kommunens årlige klimagassutslipp med 50 % tilsvarende 30 000 tonn CO2-ekvivalenter, jfr. 2017-nivå.
- Øke årlig langsiktig binding av CO2 i stående skog og i langsiktige tre baserte konstruksjoner tilsvarende 25.000 tonn CO2-ekvivalenter jfr. 2017 nivå.
Det er i hovedsak klimamål nummer 1 som Elverum kommune setter søkelys på i denne første utgaven av klimabudsjettet. Det er for det første fordi det er på dette målet vi mottar klimagassberegninger fra Miljødirektoratet, og som derved gjør det mulig for oss å etablere et klimaregnskap. Dessuten er konvensjonen at klimabudsjett er knyttet til utslippsreduksjon og ikke karbonbinding.
Status for klimagassutslipp i Elverum
Miljødirektoratet publiserer årlige beregninger for de direkte klimagassutslippene innenfor norske kommunersgrenser, det vil si eksklusive indirekte utslipp og brutto tall eksklusive karbonbinding. Dersom man legger indirekte utslipp til verdiene for de direkte utslipp får man klimafotavtrykket. Beregningene kommer med en forsinkelse på litt over et år. Figuren under viser utviklingen i Elverum for perioden 2009 til 2019. Tall for 2020 forventes mot slutten av 2021.
Framskrivninger
For å nå klimamålet om 50 % kutt innen 2030 i forhold til 2017-utslippene, må 33 000 tonn CO2- ekvivalenter reduseres frem til 2030, tilsvarende ca. 3.300 tonn CO2-ekvivalenter per år.
Noe av dette vil nås gjennom nasjonal iverksatt politikk. Det forventes drahjelp fra ny teknologi og statlige reguleringer i årene frem mot 2030. (Det foreslås for eksempel fra regjeringens innføring av krav til nullutslipp for biler i offentlig sektor (august 2021)). FNs nye klimarapport (2021) forventes å bidra til å akselerere både de nasjonale og internasjonale reguleringer på området i og med at klimaendringene går raskere og blir mer intense enn hva som tidligere er lagt til grunn, og at noen av trendene nå er irreversible.
Klimabudsjettet som er satt opp for Elverum peker på tiltak og aktiviteter som Elverum kommunes egen virksomhet skal bidra med for å nå disse reduksjonen. Men de alene er langt fra tilstrekkelig for å nå målet. Samfunnet ellers (næringsliv, private husholdninger o.a) må bidra for at målene skal nås. Kunnskaps- og informasjonsformidling i kombinasjon med uttalte og praktiserte holdninger til saken blir viktig.
I budsjettet er også inkludert tiltak som ikke er kvantifisert og understøttende tiltak som vil gi en effekt på sikt selv om størrelsen på kuttet er uviss. Dette tilsier større utslippsreduksjoner enn det som synliggjøres i dette klimabudsjettet.
Klimabudsjett 2022
Tiltakene i klimabudsjettet er delt inn i to ulike tabeller ut fra kategorisering og om de kan tallfestes eller ikke. Noen tiltak har vært mulig å beregne effekten av, men ikke alle. Det at tiltak ikke lar seg utslippsberegne, betyr ikke at tiltaket nødvendigvis har mindre påvirkning på klimagassutslippene enn de kvantifiserte utslippene. Klimabudsjettet vil forbedres over tid, i takt med kunnskapsutvikling og eventuell kapasitetsstyrking på saksområdet.
Tiltak med kvantifiserte utslippsreduksjoner
Tabell 1 gir oversikt over tiltak hvor det har vært mulig å beregne utslippsreduksjon. «Utslippssektor» henviser til hvilken sektor det er forventet at en effekt oppnås, samsvarende med Miljødirektoratets beregninger. I Elverums 2021-budsjett er det kun beregnet tiltak som gir utslippskutt i Veitrafikk-sektoren.
Tiltak i klimabudsjett 2022 |
Reduserte utslippifht. 2017 [tonnCO2e] |
Ansvar |
||
|
2022 |
2025 |
2030 |
|
(Jfr KEP Delmål 8.3 strategi 4): Utskifting av fossile tjenestebiler til elbiler, fra 22 enheter (18 %) i 2021 til 66 enheter (54 %) i 2025 og 100 % dekning i 2030. [2017: 13 stk] Finansieres over investeringsrammen |
76 |
94 |
240 |
Kultur og religiøseformål (Biladministrasjonen) |
Ref.: Egne beregninger sammenholdt med https://www.miljodirektoratet.no/tjenester/klimagassutslipp-kommuner/beregne-effekt-av-ulike-klimatiltak/ |
|
|
|
|
Sum utslippsreduksjoner (tonn CO2e) |
76 |
94 |
240 |
|
Andre tiltak som understøtter utslippsreduksjoner
Tabell under viser tiltak og virkemidler som det ikke er grunnlag for å beregne klimagasseffekten av per nå (direkte utslipp), men som forventes å gi utslippsreduksjoner i perioden. Dette kan være fordi vi er på utredningsstadiet, eller fordi arbeidet med å beregne utslippsreduksjoner blir for komplisert eller for kostnadskrevende for oss. Enkelte tiltak som reduserer indirekte utslipp og bidrar til karbonbinding er også inkludert her fordi at de er enkle å gjennomføre og er viktig for å bevisstgjøre og gjennomføre det grønne skiftet.
Tiltak / virkemidler og beskrivelse | Ansvar |
(Jfr. KEP delmål 2.2 strategi 4, samt delmål 8.3 strategi 5, delmål 3.4 strategi 10): Teste ut fossilfri og mest mulig utslippsfri bygge- og anleggsplass før 2025. | Administrasjon (eiendomsstaben),Teknisk drift |
(Jfr. KEP mål 3 strategi 2): Bygging av gang- og sykkelanlegg på nye strekninger.
Jfr. vedtatt Trafikksikkerhetsplan og investeringsplan. Også virkemiddel for å endre transportmiddelfordelingen fra bilbruk over til sykkel og gange. 7350 km redusert bilbruk gir i gjennomsnitt 1 tonn redusert CO2e utslipp. |
Teknisk drift |
Tiltak / virkemidler ogbeskrivelse | Ansvar |
(Jfr. KEP mål 3 strategi 4): Tilrettelegging for sykkel og gange.
Virkemiddel for å endre transportmiddelfordelingen fra bilbruk over til sykkel og gange. Dette tiltaket inkluderer ikke bygging av ny sykkelvei, men all annen fysisk tilrettelegging for å bedre tilgjengelighet og trafikksikkerhet for gående og syklende, herunder oppgradering av gatelys langs noen gang- og sykkelveger. Jf også vedtatt Trafikksikkerhetsplan. Finansieres over investeringsbudsjettet. |
Teknisk forvaltning |
(Jfr. KEP Delmål 8.1 strategi 1): I alle innkjøps- og anbudsprosesser skal det vurderes hvilke klima- og miljøkrav som er relevante å stille for den enkelte anskaffelsen. Nødvendige prosedyrer, instrukser, rutiner eller andre tiltak skal foreligge i internkontrollsystemet. | Administrasjon(Økonomistaben) |
(Jfr. KEP Delmål 3.1, 3.2 strategi 1-6): Utarbeide strategier og tiltak for godeklimaløsninger i private- og kommunale arealplanforslag i medhold av PBL §3-1.g),jf. §1-1.
I forbindelse med planprosesser skal kommunen være aktiv pådriver for å sikre klimagode løsninger, herunder søke å unngå arealbruksendringer som gir økte utslipp. |
Teknisk forvaltning |
(Jfr. KEP Delmål 8.3 strategi 6): Reglementfeste kollektivtransport eller bruk av tjeneste- biler (nullutslippskjøretøy) som foretrukket reisemiddel ved alle tjenestereiser. | Administrasjon(Personalstaben) |
(Jfr. KEP Delmål 8.3 strategi 6): Oppfordre til mest mulig bruk av digitale møter for åredusere reise-/transportvirksomheten. TEAMS til alle med behov før 2023. | Administrasjon(Service- og IKT-staben) |
(Jf KEP Mål 3 strategi 10): Utforme parkeringsbestemmelser som gir fordeler til null- og lavutslippskjøretøy.
Stimuleringstiltak for å påskynde overgang til fossilfri transport |
Teknisk drift |
(Jfr. KEP mål 3 strategi 6): Etablere god sykkelparkering ved alle offentlige bygg i sentrum.
Stimuleringstiltak for å påskynde overgang til fossilfri transport. |
Administrasjon(Eiendomsstaben) |
(Jfr. KEP mål 7 strategi 5): Innføre kildesortering av alt avfall fra kommunal drift innen 2023. | Administrasjon(Eiendomsstaben) |
(Jfr. KEP KEP mål 7 strategi 5): Innføre bærekraftig livssyklushåndtering av IT-produkter gjennom gjenbruk og resirkulering. | Administrasjon(Service- ogIKT-
staben) |
(Jfr. KEP delmål 8.2, strategi 3):
Forankre KEP i Elverum Vekst AS styringsdokumenter med oppfølgingssystemer. |
Administrasjon(Samfunnsutviklingsstaben) |
(Jfr. KEP delmål 8.2, strategi 3): Forankre KEP i KF Elverum Kommuneskoger styringsdokumenter med oppfølgingssystemer. | Administrasjon(Samfunnsutviklingsstaben) |
(Jfr. KEP delmål 8.2, strategi 3) Forankre KEP i SØIRs styringsdokumenter med oppfølgingssystemer. | Administrasjon(Samfunnsutviklingsstaben) |
(Jfr. KEP delmål 8.2, strategi 2):Etablere maler og rutiner som ivaretarklimaledelsesaspektet i alle saksfremlegg. | Administrasjon (Kommunedirektøren) |
(Jfr. KEP mål 4 strategi 1, mål 5 strategi 1,2,4): Landbruksforvaltningen – utarbeide strategier og tiltak som sikrer at en i det daglige arbeidet informerer og veileder om tiltak i landbruket som bidrar til utslippsreduksjon. Herunder:
• Forbedre driftskunnskapen om optimal bruk av gjødsel og nye spredeteknikker av husdyrgjødsel i jordbruket og bruke gjødslingsplanen aktivt. • Øke kunnskapen i næringa om effekten av redusert jordarbeiding, økt grøfting, kalking og tilførsel av organisk materiale, fangvekster. |
Teknisk forvaltning |
(Jfr. KEP Delmål 7 strategi 8): Endre eller forbedre dagens slambehandlingsmetode til en mer miljømessig måte, og slik at utnyttelsen av slamressursen optimaliseres ytterligere. |
Teknisk drift |
(Jfr. KEP Delmål 7 strategi 9): Gjennomføre utskifting av ledningsnett i henhold til vann- og avløpsplan. Jfr. VA-plan. | Teknisk drift |
Tiltak / virkemidler ogbeskrivelse | Ansvar |
(Jfr. KEP delmål 1.2 strategi 4): Ved fornyelse av avtalene om leveranse av fjernvarme til kommunale bygg stille krav om fossilfri energiproduksjon. | Administrasjon(Eiendomsstaben) |
(Jfr. KEP Delmål 8.4): Stille tidsriktige krav til energieffektive, klimaeffektive- og miljøvennlige bygg som oppdragsgiver i reguleringsplaner der arealformålet er offentlig tjenesteyting og kommunen er tjenesteprodusent. | Administrasjon(Eiendomsstaben) |
(Jfr. KEP mål 8): Utskifting gatelys (LED 216000 kWh/år = 1,75 tonn CO2e/år)
Ref.: https://www.nve.no/energi/energisystem/kraftproduksjon/hvor-kommer-strommen-fra/ |
Teknisk drift |
Elverum kommune har ved inngangen til planperioden 2022 – 2025 en nylig godkjent byplan for perioden fram mot 2030 – se egen side med dokumentasjon og omtale. Den ble godkjent av kommunestyret 28.08.2019, og vil være basis for den samlede byutviklingen mot 2030. I tillegg skal det i planstrategien som skal gjelde fram mot 2023 vurderes om det skal lages en egen plan for boligbyggingen. Deretter inngår det også som en mulig del av planstrategien å lage en plan for bygdeutviklingen i Elverum.
Samfunnsområdet er kalt by- og bygdeutvikling fordi Elverum både er en by- og landkommune. Cirka ¾ avbefolkningen bor i by- og bynært område, mens cirka ¼ av befolkningen bor i omkringliggende bygder.
Dette krever et planverk som tar hensyn til de muligheter og utfordringer dette gir for å tilby og vedlikeholde både urbane og landlige bo- og leveområder. Derfor er det vurdert som hensiktsmessig å ha både en byplan og en plan for bygdeutvikling.
Den kommunale tjenesteproduksjon og samfunnsutvikling baserer seg på følgende:
- Byplan 2030
- Kommuneplanens samfunnsdel og arealdel.
- Et omfattende lovverk og forskrifter, som Plan- og bygningsloven med tilhørende forskrifter.
- Vedtak gjort i kommunestyret og formannskapet i forbindelse med de årlige budsjetter og reguleringsarbeid.
Det legges opp til at særlig følgende arbeid gjennomføres innenfor samfunnsområdet i kommende periode:
- Arealplanlegging – Byplanlegging – Reguleringsplanlegging – i de kommende årene skal byplanens intensjoner gradvis realiseres og følges opp med det som kan realiseres gjennom reguleringsplaner og utbygginger. Takten i arbeidet vil være avhengig av befolkningsutvikling og arbeidsplassutvikling. I så måte vil den framtidige rollen til sykehuset i Elverum, forsvarets forventede økte aktivitet i Østerdal Garnison og Høgskolens utvikling være avgjørende faktorer, ved siden av utviklingen i handels- og servicenæringer og den industrielle produksjonen.
- Byggesaksbehandling – arbeidet pågår kontinuerlig som stabil gebyrfinansiert tjenesteproduksjon.Brukerdialog og kommunikasjon skal utvikles, og effektiviserings- og forbedringsarbeid pågår med
- Oppfølging av privat og offentlig utbygging – Det er alltid et antall private og offentlige prosjekter å følge i drøftinger, dialog, forhandlinger og så videre. Dette arbeidet gir grunnlag for de forskjellige formene for arealplanlegging og byggesaksbehandling. Det registreres at det ved inngangen til planperioden (høsten 2021) er regulert for relativt mange og relativt store utbyggingsprosjekter i sentrum av byen.
- Elverum Vekst er et kommunalt eid selskap med Elverum Tomteselskap som datterselskap. Selskapet inngår som en viktig del av den kommunale satsingen for å tilrettelegge for bygge- og boområder i byen – en viktig del av attraktivitetsarbeidet. Utbyggingsområdet Ydalir med klimanøytralitets ambisjonene (jfr. kommunens og selskapets deltakelse i forskningsprosjektet Zero Emission Neighbourhood) har hatt og vil ha et særskilt fokus i årene fram mot 2030, for å sikre utbygging i området hvor det er gjort betydelige investeringer i infrastruktur, samt tilrettelegging med ny skole og barnehage.
- Arbeide for å holde fast ved og utvikle Elverum som «skoghovedstad» og Trestrategi for Elverum er utviklet gjennom 2021 og godkjent av kommunestyret. Dette er en revisjon av det som tidligere var Treveilederen for Elverum, og vil være en styringsparameter for utbygginger de kommende år. Arbeidet med å utvikle næringsutviklingstiltak, konferanser og annet som er skog- og trerelatert fortsetter.
- Kommunikasjons- og omdømmearbeid. Arbeidet vil holde fram og forsterkes for å markedsføre Elverum som bosted, arbeidssted og et sted å besøke – Kommunens selskap Elverum Vekst har gjennom årene 2020 og 2021 kommet godt i gang med driften i henhold til selskapets vedtekter (jfr. stiftelsen i 2019) og egen utviklet strategi. Selskapet skal være kompetansebase og koordinere det samlede attraktivitetsarbeidet for Elverum.
Selskapet er også morselskap for Elverum Tomteselskap AS, Elverum Kommunale Industribygg AS og Elverum Kommunale Industribygg Utvikling AS. Dette miljøet er en viktig aktør i attraktivitetsarbeidet for kommunen de kommende år, og vil bidra til både by- og bygdeutviklingen i Elverum.
Både i privat og offentlig sektor har det fram til starten av planperioden 2022 – 2025 vært et høyt investeringsnivå i og rundt Elverum. Det er investert svært store summer i offentlig og privat regi innenfor bygg, anlegg/infrastruktur i Elverum. I så måte kan nevnes grunnlagsinvesteringene og investeringene i nyskole og barnehage i bydelen Ydalir, Elverum Helsehus (Elverum kommunes største enkeltinvestering noensinne, allaktivitetsarena ved Elverum Ungdomsskole, fylkeskommunens investering i full rehabilitering av Elverum videregående skole og investeringene i riksveg 3/25 inn mot Elverum.
Kommunens investeringer som kan henføres til samfunnsområdet by- og bygdeutvikling i den kommende planperioden vil være svært begrenset sammenlignet med de store løftene som er tatt fram til 2019. Investeringene kommende år vil begrense seg til en investering i Elverum kapell (kapellet ved hovedkirka) tilsvarende cirka 12 millioner kroner samt de årlige investeringene i gater, veger og parker tilsvarende cirka 11,5 millioner kroner årlig og gatelysinvesteringer tilsvarende cirka 4,3 millioner kroner årlig.
Det er nå tiden for å høste av gjennomførteinvesteringer i grunnleggende infrastruktur. Det må nå arbeides godt med Elverums attraktivitet og omdømme, profilering, markedsføring og salg, for å sikre videre private investeringer, og rekruttere nye innbyggere ved å fremme Elverum som et godt sted å bo og leve.
Samferdsel og infrastruktur er et eget samfunnsområde i kommunens planstrategi, med forslag til planverk som hører til. Dette er gjort fordi alle utfordringer og behov innen samferdsel og infrastruktur bør bli sett under ett. Det gjelder grunnleggende fysiske samfunnsstrukturer som veg, bane, vannforsyning, avløp, energiforsyning, datanettverk og så videre.
I 2015 ble «Hovedplan vann og avløp» oppdatert og videreutviklet for perioden 2015 – 2024. Planen legger grunnlaget for vedlikehold og utvikling av livsviktig infrastruktur. Den har en særstilling på grunn av gebyrfinansieringen som ligger til grunn for gjennomføringen. Den årlige aktiviteten er omtalt i egen tabell i Handlings- og økonomiplanen.
I planstrategien har det vært ambisjon om å utvikle en egen strategisk plan for samferdsel og infrastruktur, dette for å samle de mål og strategier som har vært fulgt på samfunnsområdet i ett plandokument. Denne ambisjonen vil måtte drøftes på nytt i den planstrategien som skal utarbeides for perioden fram mot 2023.
I løpet av vårhalvåret 2021 er Trafikksikkerhetsplan for Elverum for perioden fram mot 2025 utviklet samt godkjent i kommunestyret.
Planen vil ligge til grunn for trafikksikkerhetsarbeidet i kommunen for den kommende planperioden. Den kommunale tjenesteproduksjon og samfunnsutvikling på samfunnsområdet baseres på:
- Kommuneplanens samfunnsdel og arealdel.
- Byplan 2030.
- Hovedplan vann og avløp.
- Strategisk plan: Trafikksikkerhet i Elverum – 2021-2025.
- Et omfattende lovverk og forskrifter – i særlig grad Plan- og bygningsloven med forskrifter.
- Vedtak gjort i kommunestyret og formannskapet i forbindelse med de årlige budsjetter og reguleringsarbeid.
Følgende tiltak på samfunnsområdet prioriteres i 2022-2025:
- Nyutvikling og revidering av planer – se kommentar over.
- Vann og avløp – dette er en stabil, gebyrfinansiert tjenesteproduksjon på forvaltning, drift, vedlikehold og utbygging av vann- og avløpssystemer i kommunen. Enhet for vann og avløp i sektor for teknikk og miljø kan vise til veldig gode faglige resultater over flere år. Vannforsyning og avløpshåndtering i Elverum er av landets beste. Det planlegges for at dette fortsetter med utbygginger som koordineres med øvrige utbygginger. For kommende periode er det planlagt investeringer for i størrelsesorden 25 – 30 millioner kroner per år.
- Vegbygging og vegvedlikehold – bygdeveger og bygater. Dette er viktig og nødvendig infrastruktur for at lokalsamfunnet skal fungere. Det er i årene 2012 – 2016 gjort et betydelig løft for å oppgradere standarden på kommunale veger. Det er gjort delvis ved hjelp av omplassering av kapital fra skog til veg (økt hogst av hogstmoden skog). Investeringsnivået har vært økende fram til 2018, men må tas ned i den kommende planperioden for å betjene andre tunge investeringer for kommunen.
- Gater, veg og park – sektor for teknikk og miljø har ansvar for forvaltning, drift, vedlikehold og utbygging av gater, veger og parker. Vegbygging og vegvedlikehold får særskilt oppmerksomhet som grunnleggende infrastruktur (se omtale over). Det jobbes også for å holde parker og uteområder i beste mulige skikk. I 2018 og 2019 er det gjort betydelige investeringer i Elverum Aktivitetspark og i oppgradering rundt Sagtjernet, samt aktivitetsanlegg/uteområder ved nye Ydalir skole og barnehage. I 2020 er parken ved Gammelbrua på Vestad og Triangelparken oppgradert. Disse uteområdene og andre parker i kommunen vil inngå som gode tilbud til befolkningen og folkehelsen, og driftes av kommunen i de kommende år. Årlig investeringer er i størrelsesorden 12 millioner kroner for gater, veger og parker i perioden 2021 – 2024. Gatelys vil få oppgradering de neste årene – se egen omtale av investeringsprosjektene i økonomiplandelen.
- Bredbåndutbygging – «Bredbånd til alle», er et viktig mål for infrastrukturen i kommunen. Dekningen vil med de planer som foreligger være tett opp til 100 % innen 2025 for de 1750 husstandene på bygdene i Elverum som ikke får tilbud fra kommersielle aktører. Effekter av bredbåndsutbygging er mange, slik som økt bolyst, økt tilgjengelig til internett/netttilgang/hjemmeskole for skolebarn og studenter, forbedrede rammevilkår for næringsutøvelse, mulighet for hjemmekontor, forbedret grunnlag for alle typer digitale tjenester – blant annet velferdsteknologiske tjenester.
- I 2018 og 2019 foregikk et intensivt arbeid for å utvikle en felles areal- og transportstrategi for tikommuner rundt Mjøsa inkludert Elverum. Utgangspunktet er den felles bo- og arbeidsmarkedsregionen disse kommunene Elverum har deltatt aktivt i samarbeidet med kommunene, fylkeskommunene og transportetater. Dette arbeidet fortsetter i henhold til en egen kommunestyregodkjent samarbeidsavtale (juni 2021) i de kommende årene. Sammen med Elverums byplan forventes dette å være førende for arbeidet med samferdsel og infrastruktur de neste årene.
Samfunnsområdet har per høsten 2021 to strategiske planer som ligger til grunn for virksomheten:
- Strategisk plan: Attraktivitet for Elverum – næring, bosted, besøk – 2021 – 2026.
- Strategisk plan: Internasjonalt arbeid i Elverum 2018 – 2021.
Den strategiske planen: Attraktivitet for Elverum ble godkjent i kommunestyret i september 2021, og vil ligge til grunn for det arbeidet som skal gjøres i den kommende perioden for å ruste Elverum til et mest mulig konkurransedyktig lokalsamfunn for næringsutøvelse, som sted å bo og leve og som sted å besøke.
Den strategiske planen for det internasjonale arbeidet har også verdiskapings- og næringsutviklingsperspektiver i seg, og er derfor lagt til dette samfunnsområdet. Dette gjelder særlig for de mål og strategier som omhandler Elverum og europeisk samarbeid, noe som blant annet kommer til uttrykk ved at Elverum med virkning fra 2020 er medlem av OsloRegionens Europakontor.
Kommunens attraktivitetsarbeid, herunder næringsutviklingen er samlet med dedikerte roller og ansvar idet kommunalt eide selskapet Elverum Vekst.
Den kommunale tjenesteproduksjon og samfunnsutvikling på samfunnsområdet baseres på følgende:
- Kommuneplanens samfunnsdel og arealdel.
- Attraktivitetsplanen (se over).
- Byplan 2030.
- Strategisk plan for internasjonalt arbeid 2018 – 2021.
- Vedtak gjort i kommunestyret og formannskapet i forbindelse med de årlige budsjetter og enkeltsaker.
Arbeidet innenfor samfunnsområdet prioriteres på følgende tiltak for perioden 2022 – 2025:
- Kommunen skal være en god eier og samarbeidspartner for det kommunalt eide selskapet Elverum Vekst, slik at lokalsamfunnet driver godt og koordinert attraktivitetsarbeid for å rekruttere innbyggere og legge til rette for næringsutvikling og besøk til kommunen.
- Førstelinjetjeneste overfor bedrifter, gründere og nyskapere for å hjelpe med de første vurderinger, og videre inn i virkemiddelapparatet hos Innovasjon Norge og finansieringsinstitusjoner med flere.
- Saksforberedelse og utredningsarbeid for å sikre god bruk av næringsfondets ressurser.
- Forvalte og bidra til utvikling av større og mindre initiativer innen næringsutvikling.
- Forsterke og videreutvikle samarbeidet med Høgskolen i Innlandet. Elverum kommune samarbeider med høgskolen på flere prosjekter, deriblant gjennom HelseInn, samarbeidsfora med andre vertskommuner og praktiske fagsamarbeid. Dette samarbeidet kan videreutvikles i samarbeid med næringsliv og andre.
- Fortsette å samarbeide tett med Forsvaret. De er en stor aktør i Elverumregionen, og det gir mulighet for innbyggerrekruttering, næringsutvikling og besøk – jfr. det arbeid som gjøres gjennom forvarskoordinator og «Østerdalen – sivilt-militært samarbeid».
- Delta aktivt i arbeidet med utviklingen av sykehusstrukturen i Innlandet for å sikre sykehuset i Elverum og dets utviklingsmuligheter som en viktig aktør for sykehustjenestene i Innlandet.
- Bidra til å utvikle næringsfora i kommunen som møtested og talerør for næringslivet i kommunen.
Dette samfunnsområdet handler om ansvaret for å forvalte og utvikle natur og landskap (jord, skog og utmark) for bruk og vern, samt kulturvern. Det dreier seg om å legge rammer for kommunens bidrag tilforvaltning av landarealene og kulturvernet innenfor kommunens grenser. Forvaltningen skjer etter et omfattende lovverk, forskrifter og ordninger, særlig innenfor jord- og skogbruket. Sektor for teknikk og miljø – enhet for landbruk og miljø har ansvaret for dette. Sektor for kultur har ansvar for kulturvern.
Det har vært og er en ambisjon at kommunens kulturvernplan skal oppdateres (jfr. planstrategien) – det har gjennom de siste årene vært kapasitetsutfordringer for å ferdigstille påbegynt arbeid. Arbeidet gjøres på grunnlag av et registreringsarbeid som ble gjort i 2014, men som ikke er ferdig. Kommunestyret har vedtatt at det skal lages en samlet strategisk plan for forvaltning av natur, kulturmiljø og landskap. Den skal beskrive arbeidet som foregår innenfor området.
Den kommunale tjenesteproduksjon og samfunnsutvikling innenfor samfunnsområdet baseres på følgende:
- Kommuneplanens samfunnsdel.
- Lover og forskrifter som regulerer saksbehandling.
- Vedtak gjort i kommunestyre og formannskap under de årlige budsjetter og i enkeltsaker.
Arbeidet prioriteres på følgende tiltak for perioden 2022 – 2025:
- Nyutvikling og revidering av planer – kulturvernplan og strategisk plan for forvaltning av natur, kulturmiljø og landskap.
- Arbeide for å beholde og utvikle Elverums posisjon i skosektoren. Arbeidet synliggjøres ved å lage en samlet strategisk plan for hele forvaltningsområdet (se omtale over).
- Det jobbes for å få flere til å bygge i tre i Elverum. Fagkompetansen i kommunen bidrar til å løfte fram og holde fast i initiativ som har betydning for klimatiltak og byutvikling. Mye tyder på at langsiktig arbeid har ført til at flere og flere utbyggingsprosjekter har brukt eller planlegger å bruke klimariktige, trebaserte konsepter. I 2021 er arbeidet sluttført med hensyn til å fornye og utvikle treveilederen til både ei håndbok for trebyggeri og en oppdatert treveileder.
- All forvaltning av jord og skog i kommunen inngår i dette samfunnsområdet. Elverum har tradisjon som en storskogkommune, hvor vern og aktiv forvaltning av både virkesressurser og vilt inngår. Forvaltningsmyndigheter (deriblant kommunen) og private grunneiere samarbeider for å sikre forsvarlig ressursforvaltning. Det høstes årlig 300.000 m3 tømmer fra Elverums skoger. Kommunen er en stor skogeier med virksomheten organisert gjennom det kommunale foretaket, Elverum kommuneskoger KF. Se mer om skogbruk og skogforvaltningen i kommunen her.
Dette er et samfunnsområde hvor kommunen som tjenesteprodusent bidrar med den største andel avvirksomheten. Her finnes barnehage-, skole-, helse-, omsorg og sosialtjenester og kulturrelaterte tjenester. Dette omfatter 80 – 90 prosent av det årlige kommunale driftsbudsjettet.
Tjenesteproduksjonen foregår etter en betydelig mengde lover og forskrifter, samt kommunale sektor-/temaplaner med mål og strategier.
Kommunen har følgende godkjente planverk innenfor dette samfunnsområdet:
- Strategisk plan: Helse og omsorg i Elverum 2016 – 2020.
- Strategisk plan: Utdanning i Elverum 2017 – 2022.
- Strategisk plan: Folkehelsearbeid i Elverum – 2019-2023.
- Strategisk plan: Integrering i Elverum – 2015-2019 – oppdatering starter høsten 2021.
- Strategisk plan for NAV i Hedmark – 2015-2020.
- Strategisk plan/kommunedelplan: Idrett, fysisk aktivitet og friluftsliv – 2014-2018 – oppdateres våren.
- Strategisk plan: Veteraner i Elverum – 2019 – 2023.
Gjennom 2021 pågår arbeid for å oppdatere kommunens helse- og omsorgsplan, den forvenets ferdigstilt i løpet av første halvår 2022.
På dette samfunnsområdet har kommunen vært gjennom en intens investeringsperiode fram til 2019, i nytt helsehus, i skoler og barnehager. Ved inngangen til denne planperioden er denne investeringsperioden over, investeringene skal benyttes, og tilpasninger må gjøres, både innenfor pleie og omsorg og skole- og barnehagestruktur. De neste årene må det holdes fokus på god og effektiv drift, inkludert å ivareta de gode muligheter investeringene gir for tjenesteproduksjonen. Arbeidet prioriteres på følgende tiltak i 2022-2025:
- Utbygging av leiligheter for yngre funksjonshemmede – se investeringsoversikt.
- En rekke faglige utviklingsinitiativ som pågår i pleie og omsorg, helse, barnehage, skole og sosialfortsetter – se omtaler under «Virksomhetsplan 2022» på de aktuelle tjenesteområdene.
- Forbedrings- og effektiviseringsarbeid med LEAN fortsetter for å forbedre og utvikle tjenesteproduksjonen.
- Fortsette jevn og god drift i barnehagene og skolene støttet av utviklingsarbeid som foregår – se virksomhetsplanen for tjenesteområdene.
- Kulturproduksjon på kino, kulturhusarrangementer og bibliotek fortsetter. Elverum kommune bidrar økonomisk og praktisk i samarbeid med frivillige og øvrige organisasjoner på kulturarrangementer som blant annet Festspillene i Elverum, Grundsetmart’n, Elverumsdagene, De Nordiske Jakt- og fiskedager, filmfestivalen Movies on War, 17. mai, fotball- og håndballturneringer.
Innholdsfortegnelse
- Innledning
-
Handlingsplan – økonomiplan 2022 – 2025
- Innledning
- Handlingsplan 2022 -2025
-
Økonomiplan 2022 – 2025 med årsbudsjett 2022
- Innledning
- Innbyggertall og demografi
- Endringer i budsjettforutsetninger (grunnlagsendringer)
- Nye tiltak og aktivitet
- Salderingstiltak
- Tiltak som ikke er prioritert inn i Handlings- og økonomiplanen
- Bevilgningsoversikt - drift
- Bevilgning drift - netto
- Bevilgningsoversikt - investering
- Bevilgning til investeringer - prosjekter
- Økonomisk oversikt - Drift
- Oversikt over gjeld og andre vesentlige forpliktelser
-
Virksomhetsplan 2022
- Innledning
- Styring – ledelse – kontroll
- Delegering
- Lederkontrakter og ledelsesfora
- Egenkontroll
- Ekstern kontroll
- Årshjul
- Styringsplattformen
- Planverket
- Målhierarki og planhierarki
- Personaloversikt
- Organisering av virksomheten
- Overordnede styringsmål - indikatorer
- Virksomhetsplan per tjenesteområde
- Politisk styring - folkevalgte
- Administrasjon
- Barnehage
- Skole
- Barnevern
- Helse – forebygging og behandling
- Pleie og omsorg
- Sosial - tjenestebistand
- Sosial - økonomisk bistand
- Kultur og religiøse formål
- Teknisk forvaltning
- Teknisk drift
- Næringsutvikling
- Fellesfunksjoner
-
Gebyrregulativ 2022
- Leie av Elverumshallen
- Leie av skolelokaler
- Leie av lokaler Folkvang
- Leie Ungdommens hus
- Leie rom Rådhuset
- Leie Helsehuset
- Leie Kulturhuset
- Leie Rådhusplassen og Musikkpaviljongen
- Billettpriser Elverum kino
- Elverum Bibliotek
- Elverum Svømmehall
- Diverse tjenester
- Alkoholloven - salgs- og skjenkebevillinger
- Salg av tobakksvarer og tobakkssurrogater
- Skolefritidsordning
- Elverum Kulturskole
- Opphold i Barnehage
- Elverum Læringssenter - norskopplæring
- Utenlandsvaksinering
- Helse- og omsorgstjenester
- Landbruk - gebyr for behandling av saker
- Kart og oppmåling - gebyr for behandling av saker
- Plansaker - gebyr for behandling
- Byggesak - gebyr for behandling av bygge- og delingssaker
- Vann- og avløpsgebyrer
- Vei, park og anlegg
- Innfordring - gebyr for behandling
- Midt-Hedmark brann- og redningsvesen IKS
- Sør-Østerdal Interkommunale Renovasjonsselskap IKS (SØIR)
- Elverum Kirkelige Fellesråd
- Vedlegg