Utfordringer og resultat planer
- Hjemmebaserte tjenester har gjennom 2014 hatt lengre perioder med økt antall vedtakstimer som har ført til ekstra innleie av pleiepersonell. Årsaken er raskere utskrivning fra sykehuset av pasienter med komplekse og sammensatte behov. Flere hjemmeboende med diagnosen demens, krever tettere oppfølging fra hjemmetjenesten. Det har vært en økning i tjenestebehov til komplekse ressurskrevende brukere, og behov for økte ressurser og kompetanse for å sikre forsvarlige tjenester til brukere hjemme. Enheten har hatt fokus på kompetanseutvikling innen dokumentasjon, palliasjon, ernæring og demenssykdom.
- Kreftkoordinator/kreftsykepleier og kontaktsykepleier i kreftomsorg har i 2014 hatt en økning i antall henvisninger og pårørendesamtaler.
- Pasientene har mer komplekse sykdomsbilder som krever spisskompetanse og periodevis økt bemanning. Det er flere pasienter med demens enn tilrettelagte plasser for denne målgruppen, noe som skaper daglige utfordringer. Dagens pasienter ligger kortere tid på sykehuset i påvente av et tilbud i kommunen. Sektoren jobber for å få til en optimal gjennomstrømning på korttidsplasser. Moen sykehjem som utviklingssenter for sykehjem, deltar i pasientsikkerhetsprogrammet, og jobber videre med to nye områder; urinveisinfeksjon og trykksår. Alle de kommunale sykehjemmene har jobbet aktivt med å kvalitetssikre nødvendig dokumentasjon av helsehjelp og bruk av tvang/makt. Det jobbes også med tiltak for å redusere skader og øke pasientsikkerheten, spesielt fallforebygging og legemiddelhåndtering.
- Tjenester til personer med nedsatt funksjonsevne i og utenfor bofellesskap har mange brukere med omfattende og langvarig bistandsbehov. Beboerne i bofellesskapene blir eldre, sykere og trenger mer tilsyn på dagtid, noe som har medført økt behov for ressurser knyttet til enkelte bofellesskap. Det ble høsten 2014 etablert et bofellesskap for unge brukere med funksjonsnedsettelser i underetasjen på Søndre Nyborg omsorgsbolig. Dette ble gjort i påvente av ferdigstilling av nye omsorgsboliger for målgruppen. Enheten har jobbet med kompetanseutvikling spesielt på områdene dokumentasjon, ernæring, legemiddelhåndtering og bruk av tvang/makt.
- ROS analyse viser at sektoren er sårbar med tanke på tilstrekkelig og rett kompetanse for å sikre pålagte tjenester.
- Samhandlingsreformen har medført flere og nye komplekse oppgaver for sektoren, uten tilstrekkelige overføringer fra staten. Sektoren har ikke kapasitet til å ta ut alle utskrivningsklare pasienter fra sykehuset.
- Arbeidet med innføring av fritt brukervalg for BPA-ordningen (brukertyrt personlig assistanse) er gjennomført, noe som betyr at brukerne selv kan velge mellom 12 godkjente leverandører.
Resultater i 2014
Økonomi (1000 kr) | Budsjett | Regnskap | Avvik |
Driftsutgift | 445 417 | 463 240 | -17 824 |
Driftsinntekt | -119 653 | -130 601 | 10 948 |
Finansutgift (hovedsakelig fondsavsetning) | 0 | 1 031 | -1 031 |
Finansinntekt (hovedsakelig bruk av fond) | 0 | -562 | 532 |
Netto resultat | 325 764 | 333 108 | -7 344 |
- Totalt ble årsresultatet for sektor for PRO et netto merforbruk på 7,3 millioner kroner. PRO brukte 18,8 millioner for mye i drift i forhold til budsjett, men fikk en merinntekt på 11,5 millioner kroner i forhold til inntektsbudsjettet. Merinntekter refusjon ressurskrevende brukere må ses i sammenheng med tilsvarende mindreinntekter på sektor familie og helse.
- Ordningen BPA (brukerstyrt personlig assistanse) økte i tjenestevolum tilsvarende en netto kostnad på cirka fire mill kroner.
- Innsparingskrav på to millioner kroner ved nedtak av vedtaksvolum med cirka 10 prosent, har ikke vært mulig. Sektoren har hatt en netto vekst i vedtaksvolum.
- Høsten 2014 ble Søndre Nyborg bofellesskap for unge brukere etablert uten full budsjettdekning, merforbruk på to millioner kroner.
- Hjemmebaserte tjenester økte tjenestevolumet til enkelt brukere med store behov, en kostnadsøkning tilsvarende 4,9 millioner kroner.
- Kjøp av institusjonstjenester i Løten kommune og betaling for utskrivningsklare pasienter hadde et merforbruk på 2,3 millioner kroner.
- Vederlagsbetaling for langtidsopphold ble 1,3 millioner kroner lavere enn budsjettert.
Organisasjon | Resultat 2013 | Mål 2014 | Resultat 2014 |
Nærvær i % | 87,2 | 89 % | 91,1 % |
Faglig og personlig utvikling – (skala 1 – 6, der 6 er høyest) | 4,8 | 4,4 | 4,2 |
Stolthet over egen arbeidsplass – (skala 1 – 6, der 6 er høyest) | 4,9 | 4,8 | 4,9 |
Nærmeste leder – (skala 1 – 6, der 6 er høyest) | 5 | 4,5 | 4,6 |
Antall brudd på Arbeidsmiljøloven – dagregel (arbeid utover 13 t/døgn) | 85 | 0 | 80 |
Andel høgskoleutdannede i institusjonstjenesten | 42 % | 42 % | 42 % |
Andel høgskoleutdannede i hjemmebasert omsorg | 50 % | 50 % | 50 % |
Andel høgskoleutdannede i bofelleskap | 18,3 | 30 % | 19,9 % |
(Måles på en skala fra 1- 6. Der 6 er høyeste. Nærvær måles i prosent)
- Sykefraværet er målt eksklusive fravær på helg- og høytidsdager. Økt nærvær skyldes kontinuerlig fokus på oppfølging både av nærvær og fravær. Resultat for alle tre indikatorene er i henhold til målene for 2014. Noe lavere på faglig og personlig utvikling på grunn av innsparing og innkjøpsstopp store deler av året.
TJENESTEKVALITET | Resultat 2013 | MÅL 2014 | Resultat 2014 |
TJENESTEPROFIL | |||
Andel plasser i institusjon i prosent av innbyggere 80 år og over | 18,10 % | 18 % | 18,1 % |
Andel plasser i prosent avsatt til tidsbegrenset opphold | 14,10 % | 19,10 % | 13,2 % |
Andel plasser i skjermet enhet for personer med demens | 19,60 % | 23,00 % | 19,9 % |
Antall døgn med overbelegg på institusjon | 97 | 10 | 148 |
Antall UK(utskrivingsklare) betalingsdøgn/døgn | 1,3 | 2,6 | |
Andel innbyggere 80 år og over i bolig med helgdøgnsbemanning | 0,00 % | 2,9 % | 0 % |
Andel plasser i institusjon og heldøgnsbemannet bolig | 22,00 % | 27,00 % | 22,00 % |
- Elverum har en noe institusjonstung tjenesteprofil og har en dekningsgrad på 18,1 prosent institusjonsplasser for eldre 80 år og over, og ligger noe høyere enn sammenlignbare kommuner. Nedgang i andel korttidsplasser, skyldes nedgang i antall institusjonsplasser totalt. Manglende ressurser til å øke særlig nattbemanningen på Jotunhaugen sykehjem, er årsak til at andel plasser i skjermet enhet for personer med demens ikke er økt. Overbelegg på institusjon ble i hovedsak benyttet første halvdel av året, da presset på korttidsplasser (mange UK døgn) var stort. Det har ikke vært ressurser til å reetablere døgnbemanning i omsorgsbolig til gruppen 80 år og over, og mål om 2,9 prosent dekning er ikke nådd.
BRUKERUNDERSØKELSER SYKEHJEM (skala 1 – 6, der 6 er høyest)forenklet undersøkelse, etter ønske fra brukerne i 2014. Denne undersøkelsen har måleindikatorer 1-3, der 3 er best. | Resultat 2013 | MÅL 2014 | Resultat 2014 |
Resultat for brukerne | Ikke målt | 5,0 | 1,9 |
Respektfull behandling | Ikke målt | 5,6 | 2,0 |
Brukermedvirkning | Ikke målt | 4,9 | 1,9 |
Resultat for brukerne – pårørende | Ikke målt | 4,1 | 4,5 |
Respektfull behandling – pårørende | Ikke målt | 4,8 | 5,0 |
Brukermedvirkning – pårørende | Ikke målt | 3,8 | 4,1 |
INSTITUSJONSTJENESTEN | |||
Andel beboere i institusjon med aktive tiltaksplaner | 100 % | 100 % | 100 % |
Fallutredning er utført på alle pasienter i hht til prosedyre | 100% | 100 % | |
Ernæringsutredning er utført på alle pasienter i hht til prosedyre | 100% | 100 % | |
Andel pårørende som har fått tilbud om deltagelse på individuelle møter | 100 % | 100 % | 100 % |
HJEMMEBASERTE TJENESTER | |||
Ernæringsutredning er utført på alle brukere i hht til prosedyre | 100% | 10 % | |
Andel brukere i hjemmebasert omsorg med aktive tiltaksplaner | 75 % | 100 % | 100 % |
TJENESTER TIL FUNKSJONSHEMMEDE | |||
Individuell plan for beboere i bofellesskap | 100 % | 100% | 100 % |
Ernæringsutredning er utført på alle tjenestemottakere i bofelleskap | 100% | 40 % | |
Alle tjenestemottakere skal ha aktive tjenesteplaner i Gerica som journalføres daglig. | 100% | 100 % | |
Samsvar mellom bruk av tvang og makt/vedtak 4A, antall avvik | 0,00 % | 0,00 % | 0,00 % |
FYSIO- OG ERGOTERAPITJENESTEN | |||
Brukere skal vurderes og få behandling innenfor rammene som er satt i prioriteringsnøkkelen for ergo- og fysioterapitjenesten | |||
Rød sone, ant. saker hvor frist ikke overholdes | 0,00 % | 0,00 % | 0,00 % |
Gul sone, ant. saker hvor frist ikke overholdes | 5,00 % | 0,00 % | 0,00 % |
Grønn sone, ant. saker hvor frist ikke overholdes | 45,60 % | 0,00 % | 8,16 % |
SYSTEMKOORDINATOR INDIVIDUELL PLAN (SYSTEMARBEID FOR ALLE FAGAVD.) | |||
Fristoverskridelse for saksbehandling av søknader | Ikke målt 2) | 0,0 % | 0 % |
- For brukerundersøkelsen på institusjon er det i 2014 brukt forenklet undersøkelse, etter ønske fra brukerne. Denne undersøkelsen har skala fra 1 til 3, der 3 er best. Målene ble satt i forhold til tidligere undersøkelser og her var skalaen 1 – 6. Dette forklarer de store avvikene mellom mål og resultat.
- Mål for ernæringskartlegging i hjemmebaserte tjenester er ikke nådd på grunn av manglende kapasitet.
Utviklingsarbeid
- Elektronisk meldingsutveksling er innført mellom kommunen og sykehuset, og mellom kommunen og de fleste fastlegekontor i Elverum.
- Tjenestekontoret og enhet for hjemmebaserte tjenester har startet arbeid med å innføre LEAN som metode for kontinuerlig forbedring. Hensikten er å oppnå gode arbeidsprosesser, og flyt i daglig arbeid for å skape bedre og mer effektiv saksbehandling og tjenesteyting.
- Innføring av fritt brukervalg av brukerstyrt personlig assistanse (BPA). Anbudskonkurranse er gjennomført og avtale om tjenestekonsesjon er inngått med 12 godkjente leverandører. Dette betyr at brukere med ordningen BPA i større grad kan velge arbeidsgiver. Iverksettes 1.1.2015
- Det er utviklet planer for etablering av lovpålagt plikt til kommunal øyeblikkelig hjelp og døgnopphold, med tanke på å etablere interkommunal løsning innen 1. januar 2016.