Målekort – Konkrete mål for tjenesteproduksjonen i 2018 er vist i virksomhetsplanen for 2018. Virksomhetsplanen inneholder et særskilt målekort med indikatorer. Oppfølging på indikatorene skal bidra til at de langsiktige målene på barnehageområdet i strategisk plan «Utdanning i Elverum 2017 – 2022» nås. Under vises indikatorene i dette målekortet og resultatene som ble oppnådd i 2018 og 2017.
Skole: Indikator tjenestekvalitet |
Mål 2018 |
Resultat 2018 |
Resultat 2017 |
Nasjonale prøver 5. trinn: Leseferdighet – andel elever på nivå 1 |
<20 % |
21,8% |
24% |
Nasjonale prøver 5. trinn: Engelsk – andel elever på nivå 1 |
<20 % |
19,4% |
21,1% |
Nasjonale prøver 5. trinn: Regneferdighet – andel elever på nivå 1 |
<15 % |
21,5% |
20,4% |
Nasjonale prøver 8. trinn: Regneferdighet– andel elever på nivå 1 og 2 |
<20% |
31,2% |
26,3% |
Nasjonale prøver 8. trinn: Leseferdighet – andel elever på nivå 1 og 2 |
<20 % |
29,8% |
24,1% |
Nasjonale prøver 8. trinn: Engelsk – andel elever på nivå 1 og 2 |
<15 % |
36,1% |
26,5% |
Nasjonale prøver 9. trinn: Leseferdighet – andel elever på nivå 1 og 2 |
<15% |
17% |
15,8% |
Nasjonale prøver 9. trinn: Regneferdighet – andel elever på nivå 1 og 2 |
<15 % |
22% |
12,8% |
Gjennomsnittlig grunnskolepoeng |
43 |
42,5 |
40,2 |
Prosentvis andel av elevene som ligger under 35 grunnskolepoeng skal ikke overstige |
15% |
19% |
23,9% |
SFO brukerundersøkelse: Respektfull behandling (skala 1-6, 6 er høyest) |
5,5 |
Ikke utført* |
|
SFO brukerundersøkelse: Resultat for bruker (skala 1-6, 6 er høyest) |
5,2 |
Ikke utført* |
|
SFO brukerundersøkelse: Brukermedvirkning (skala 1-6, 6 er høyest) |
4,7 |
Ikke utført* |
|
Elevundersøkelse 7. trinn: Faglig utfordring (skala 1-5, 5 er høyest) |
4,0 |
4,1 |
3,9 |
Elevundersøkelse 7. trinn: Mobbing på skolen – (skala 1-5, 1 er best). |
1 |
5,4%* |
8% |
LUS-leseutvikling, % andel barn på nivå 3 i LUS-trappa ved skolestart – tidlig innsats |
95 % |
Måles nå gjennom kultur for læring |
Ikke målsatt |
Andelen elever som får spesialundervisning i henhold til § 5.1 |
8,6% |
8,8% |
8,6% |
Andel skolestartere som mestrer utvalgte ferdigheter innenfor rammeplanens fagområde kropp, bevegelse og helse – tidlig innsats. |
98 % |
Måles ikke |
|
PC – tetthet i grunnskolen – antall elever per PC/nettbrett |
2,6 |
1,6/2,1* |
1,8 |
Kulturskolen: Indikator tjenestekvalitet |
Mål 2018 |
Resultat 2018 |
Resultat 2017 |
Antall brukere som svarer på brukerundersøkelsen skal økes (nytt mål): |
50% |
Ikke målt* |
|
Andel foresatte som mener at elevene har godt utbytte av opplæringen de får |
90% |
Ikke målt* |
|
Elverum Læringssenter: Indikator tjenestekvalitet |
Mål 2018 |
Resultat 2018 |
Resultat 2017 |
Andel elever i grunnskolen som gjennomfører eksamen i løpet av to år. |
100% |
100% |
100% |
Andelen som består norskprøve A1 skriftlig og muntlig |
100% |
100% |
Ikke målsatt |
Andelen som består norskprøve A2 skriftlig og muntlig |
70% |
70% |
Ikke målsatt |
Økonomiske hovedtall for tjenesteområdet vises i tabellen under:
Tjenesteområde (Tall i hele tusen) |
Regnskap 2018 |
Opprinnelig budsjett 2018 |
Revidert budsjett 2018 |
Avvik |
Skole |
276 027 |
212 305 |
275 666 |
-361 |
Resultatkommentar
Tjenesteområdet Skole har totalt et merforbruk i forhold til budsjett på 0,4 millioner i 2018. Grunnskolen har et merforbruk på 5,8 millioner kroner. Merforbruket skyldes i hovedsak økte kostnader til gjesteelever i andre kommuner. Videre har 2018 medført økt ressursbruk overfor elever med spesielle behov som det ikke var budsjettert for. Det har også på en skole vært for høy bemanning gjennom året, deler av dette har senere har blitt fanget opp av ny lærenorm. Voksenopplæringen hadde et mindreforbruk på 2,1 millioner kroner i 2018. Dette skyldes en økning i statlige øremerkede tilskuddsmidler rettet mot elever med spesielle behov Skolefritidsordningen hadde et mindreforbruk på 0,5 millioner kroner i 2018. Dette skyldes i hovedsak mindreforbruk på lønn med bakgrunn i økte sykerefusjoner. Skoleskyss har et merforbruk på 0,3 millioner kroner. Dette skyldes økte skyssbehov for elever. Kulturskolen har et merforbruk på 0,2 millioner kroner. Årsaken til dette er mindre billettinntekter for kulturskolens 40 års jubileum enn budsjettert. Utgifter til skolelokaler hadde et merforbruk i forhold til budsjett på 3,4 millioner kroner.
Nasjonale prøver – Elverumsskolen har mål om at andelen av elever på nivå 1 på 5. trinn ikke skal overstige 20 %. Andelen på nivå 1 og 2 på 8. trinn skal ikke overstige 20 %. Resultatene for 2018 viser at vi på 5. klassetrinn er nær de målene som er satt. Resultatet i engelsk på 5. trinn viser et bedre resultat enn hva som er målsatt. På 8. og 9. trinn er det fortsatt en veg å gå, resultatene viser at vi har flere elever på nivå 1 og 2 i lesing, engelsk (8. trinn) og regning enn hva som er målsatt og resultatene er også svakere enn hva de var i 2017.
Grunnskolepoeng – Grunnskolepoengene er 42,5 for 2018. Dette er en forbedring både fra 2016 (41,1) og 2017 (40,2). Grunnskolepoengene er bedre enn snittet for Hedmark og landet. Elverumsskolen har mål om 43 poeng og vi er på riktig veg. Vi har fortsatt ikke måloppnåelse for elever som har 35 grunnsolepoeng eller lavere. Vi har en forbedring av resultatene fra 2017 tilsvarende 4,9 poeng, men er fortsatt 4 poeng over det som er målsatt.
Elevundersøkelsen – På området faglig utfordring scorer Elverum nå likt med Hedmark fylke og nasjonalt. Dette er også en positiv fremgang sett opp mot resultatet i 2017. Resultatet er også bedre enn hva som er målsatt.
Mobbing – resultatet for 2018 viser andelen elever som svarer at de blir mobbet av medelever, mobbet digitalt (på skolen) og/eller mobbet av voksne på skolen 2-3 ganger i måneden eller oftere. Resultatet viser at vi har 2,4%-poeng bedre resultat sammenliknet med Hedmark, og 1,6 %-poeng bedre enn landet. Dette er en positiv utvikling sett opp mot resultatet i 2017. Vi har nulltoleranse mot mobbing og alle skoler arbeider aktivt for å bekjempe enhver form for krenkende adferd. Nettmobbing er en stadig større utfordring for skolen, her kan mye av mobbingen foregå utenfor skoletid, men som igjen får store konsekvenser i skoletiden. Det er særdeles viktig at skole, lokalsamfunn og foresatte spiller sammen for å hindre denne utviklingen.
Objektive mål – I tilstandsrapporten for grunnskolen vil kommunestyret få en mer dyptgående presentasjon av resultatene i grunnskolen. Her vil også resultater fra Kultur for Læring inngå.
Elverum har flere elever (1%-poeng høyere) som mottar spesialundervisning sammenliknet med landet. Vi har målsatt at vi skal 2,6 elever per PC i 2018. Vi har nå klart å forbedre dette til at vi nå har 1,6 elever per PC/IPad i gjennomsnitt i klassene. Dette har kommet som følge av de årlige 2 millioner kroner i investeringsmidler som kommunestyret har tilført grunnskolen/ barnehagen over flere år. Vi ønsker en ytterligere forbedring av dette på ungdomsskoletrinnet og jobber mot en 1 til 1 dekning de neste 2 årene.
Kulturskolen – Elverum kulturskole markerte 40 års jubileum 22.- 23. september 2018 med Festforestillingen «Vidamute» i Elverumshallen. Ca. 450 elever gjennomførte 3 forestillinger som utøvere innen musikk, dans, teater, visuell kunst og animasjon. Musikken var original hentet fra Glomdalsmuseets musikkarkiv og komponert og arrangert av Olav Slagsvold og Christian Aftret Eriksen. Helge Væringsaasen ble spilt av Gotmar Rustad. Dirigent for orkesteret: Magne Baugerud.
Nedskjæringer i kulturskolens ramme, som en del av kommunens innsparing i 2018, førte til avvikling av musikkopplæring for 5 trinn i grunnskolen og reduksjon av slagverk, korpsdirigent, fløyte, horn. Kulturskolen gjennomførte ikke egen brukerundersøkelse i 2018.
Elverum Læringssenter – Elverum Læringssenter har måloppnåelse på de mål som er beskrevet i virksomhetsplanen. God kvalitet i opplæringen og tett oppfølging er viktige faktorer for den enkeltes måloppnåelse, dette i tillegg til utviklingsarbeid blant de ansatte med fokus på prøveområdene og nivåene gir seg utslag i gjennomgående gode resultater på norskprøvene.