Gå til innhold

3 Barnehage

Tjenesteområdet barnehage omfatter tjenestene: Kommunal barnehagedrift; Privat barnehagedrift (dvs. kommunens økonomiske bidrag til private barnehager), samt den kommunale tilsynstjenesten overfor private barnehager; styrket spesialpedagogisk opplæring til førskolebarn med særskilte behov; tiltak for to-språklige; ekstra assistanse og tilsyn/omsorg; barnehagelokaler og uteanlegg; skyss av barn som har vedtak om dette.

I Elverum er det 7 private barnehager og 7 kommunale barnehager per 31.12.2021.

Målgrupper for tjenestene er alle barn i førskolealder i Elverum kommune.

Kommunens planverk som ligger til grunn for barnehagetjenestene er særlig strategisk plan for utdanning 2017 – 2022.

Målekort – Konkrete mål for tjenesteproduksjonen i 2021 er vist i virksomhetsplanen for 2021. Virksomhetsplanen inneholder et særskilt målekort med indikatorer. Oppfølging på indikatorene skal bidra til at de langsiktige målene nås i de strategiske planene på de punkter som er relevant for tjenesteområdet. Under vises indikatorene i dette målekortet og resultatene som ble oppnådd i 2021 og 2020.

Barnehage tjenestekvalitet 2021

 

Resultatkommentar

Tjenesteområdet barnehage har hatt merforbruk på 0,5 millioner kroner. Dette skyldes feil budsjettfordeling per konto mellom tjenesteområder knyttet til eiendomsdrift. For barnehage innebærer feilen at det er avsatt for lavt totalbudsjett til eiendomsdrift, hvor vesentlige økte energikostnader er hovedårsaken til resultatet.

Elverum har full barnehagedekning i henhold til loven, det betyr at det er de barn med rettigheter og som er født i perioden juni til ut november som er sikret barnehageplass. Elverum fyller retten til barnehageplass med et opptak med fastsatt dato 1.mars. Per 15.12.2021 hadde Elverum 26 barn under 3 år og 0 barn over 3 år påventeliste for oppstart våren 2021, disse hadde ikke rett til barnehageplass i hovedopptak pr. 1 mars 2021 ogeller søkt etter frist for opptak. I 2021 var det pr 15.12.21 plassert 1005 barn totalt (0-6år) i private og kommunale barnehager.

Alle barnehagene i Elverum har gjennomført en kartleggingsundersøkelse for barn 4 og 5 år, personal, foreldreog ledere i 2017, 2019 og 2021. Resultatene på de punkter som er gjengitt i målekortet viser at Elverum liggerpå og noe over snittet for de tre utvalgte indikatorene. Det betyr at gjennomgående er foreldre i Elverumsbarnehagene godt fornøyd med tjenesten de får, men det er forskjeller mellom barnehagene.

Det drives forbedringsarbeid i alle barnehagene på bakgrunn av funn i kartleggingen. 1.1.2021 ble barnehageloven endret med et nytt kapittel om psykososialt barnehagemiljø. Barnehagen har fått nytt regelverk for barnehagemiljø. Det nye kapittelet skal sørge for at alle barn får en trygg og god barnehagehverdag. Handlingsplan for trygt og godt barnehagemiljø er utarbeidet og implementert. I tillegg har barnehagene gjennom 2021 jobbet med kompetansepakke “inkluderende barnehagemiljø, fritt for krenkelser” iregi av SEPU.

I 2021 fikk 31 barn i alderen 0-6 år spesialpedagogisk hjelp etter barnehagelovens §31. 20 barn ble tildelt ekstra ressurser i forbindelse med tilrettelegging etter barnehagelovens §37.

Elverumsbarnehagene hadde i 2021,140 minoritetsspråklige barn i barnehagene. 99,3 % av disse hadde oppholdstid på 41 timer eller mer, det vil si full plass. Det er i et tidlig-innsats-perspektiv en god indikator med tanke på betydningen av god språkutvikling.

Pedagognorm – Alle barnehagene i Elverum oppfylte per 15.12.2021 pedagognormen med et snitt på 47,2% barnehagelærer, en økning med 1,6% fra 2020. Elverum må ha et fokus på økt antall pedagoger, det nasjonale fremtidige målet er 50% pedagogdekning (Barnehager mot 2030. Strategi for barnehagekvalitet 2021-2030).

Bemanningsnorm – Barn per ansatt viser til antall barn per årsverk til grunnbemanningen. Grunnbemanningen er de ansatte i barnehagen som jobber direkte med hele barnegruppen. Normen er 6 barn per voksen for barn over 3 år. I Elverum er antall barn 5,85 barn per voksen i gjennomsnitt per 15.12.2021.

I tråd med virksomhetsplanen for 2021 har det vært gjennomført særskilt utviklingsarbeid, resultatene fra dette er kommentert under:

Planlagt utvikling 2021 barnehage

Digitale arbeidsprosesser og samhandling: Vi vil fortsette å ha fokus på å kartlegge arbeidsprosesser innenfor tjenesteområdet for å identifisere muligheter for mer bruk av digitale verktøy som kan bidra til å frigjøre tid fra administrative oppgaver. I forbindelse med pilot 0-24 skal det implementeres digital handlingsveileder og stafettlogg som bedre samhandling mellom barnehage, andre tjenester og foreldre.

Utvikle en IKT-strategi for barnehage med fokus på rammeplanens mål: Det er viktig å se IKT- strategi forbarnehager i sammenheng med IKT-strategi for skole for å sikre progresjon i hele utdanningsløpet fra barnehage til skole. I tillegg må kompetansen heves for å være i stand til å nå rammeplanens mål.

Nasjonale føringer og strategier: Tilpasse og utvikle barnehagetjenesten i tråd med nasjonale føringer ogstrategier. Det er viktig at tjenesten klarer å integrere dette i en felles plan når strategisk plan for utdanningutløper i 2022. De viktigste føringer for videre arbeid:

  • Program for folkehelsearbeid 2017-2027.
  • Oppvekstreform og endringer i lovverk.
  • Barnehage mot 2030. Nasjonalstrategi for barnehagekvalitet.
  • Nasjonale faglige retningslinjer.
  • Bedre tverrfaglig innsats-BTI-modellen implementeres som ledd i 0-24-piloten.
  • Stortingsmelding 6 og omorganisering styrket tilbud førskole.

Sektor for barnehage må prioritere å videreføre arbeidet med å ruste ledere i å stå i endrings- og utviklingsarbeid samt få til effektiv ressursutnyttelse og god ledelse av tjenestene.

Endringer i barnehageloven: Med endringer av 1.1.21, ble det innført bestemmelse om at kommunen skal organisere oppgavene den har som barnehagemyndighet adskilt fra oppgavene den har som barnehageeier. Ved utgangen av 2021 ble det derfor opprettet en egen stilling som barnehagefaglig rådgiver. Det er behov for kontinuerlig fokus fra sektorledelsen på oppfølging, etterspørring, bistand, rådgiving, veiledning og støtte. Sektor for utdanning på administrativt nivå ble i 2019 redusert med totalt 3 årsverk, dette har konsekvenser for oppfølging innenfor barnehage og skole på den måten det har vært tradisjon for.

Innholdsfortegnelse

Last ned PDF