Innledning
I Handlings- og økonomiplanperioden 2018-2021 planlegges investeringer som vist i tabellen under. De investeringsprosjekter som er vist øverst i tabellen under (se tekstforklaring i tabell), er investeringsprosjekter som kan realiseres uten å påføre kommunen økt belastning i form av kapitalkostnader (renter og avdrag) eller økte driftskostnader. Dette forklares med at dette er prosjekter som enten har gebyrfinansiering, har egen inntjening i form av leieinntekter, statlige tilskudd og/eller særskilte fond for formålet.
Investeringstiltak/-prosjekt |
Investeringsomfang – millioner kroner |
Merknad
(se tekst) |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
Investeringer hvor kapitalkostnadene finansieres av gebyrer/inntekter/fond: |
Egenkapitalinnskudd EKP |
2,0 |
2,0 |
2,0 |
2,0 |
|
Egenkapitalinnskudd KLP |
2,3 |
2,3 |
2,3 |
2,3 |
|
Startlån til videre utlån – boliger (fra Husbanken) |
65,0 |
65,0 |
65,0 |
65,0 |
|
Vann og avløp – infrastruktur (gebyrfinansiert) |
25,0 |
25,0 |
25,0 |
25,0 |
1 |
12 leiligheter – yngre funksjonshemmede – indeksregulering |
1,4 |
|
|
|
2 |
Svartholtet bofellesskap |
2,2 |
|
|
|
3 |
Biler og maskiner (sektor for teknikk og miljø) |
1,5 |
1,5 |
1,5 |
1,5 |
|
Sum – investeringer uten belastning på driftsbudsjett |
99,4 |
95,8 |
95,8 |
95,8 |
|
Investeringer hvor kapitalkostnadene belaster kommunens driftsbudsjett: |
Helsehuset inkludert inneklimatiltak og brannsikring Moen sykehjem |
189,8 |
20,0 |
5,0 |
|
4 |
Ydalir skole med gymsal |
101,2 |
126,5 |
|
|
5 |
Ydalir barmehage |
33,0 |
34,1 |
|
|
6 |
Hanstad skole – utbygging og rehabilitering |
1,0 |
23,0 |
70,0 |
83,0 |
7 |
Lillemoen skole – indeksregulering |
1,4 |
|
|
|
8 |
Utredning av Svenskebyvegen barnehage |
1,0 |
|
|
|
|
Badeanlegg – skisseprosjekt |
3,0 |
|
|
|
9 |
Ydalir – ny veg og kryssing av Rv 25 |
8,1 |
7,3 |
|
|
10 |
Infrastruktur Vestad |
|
22,5 |
5,0 |
|
11 |
Gater, veg, park |
11,6 |
11,6 |
11,6 |
11,6 |
12 |
Gatelysinvesteringer |
8,0 |
3,1 |
2,1 |
|
13 |
Eiendomsinngrep |
0,2 |
0,2 |
0,2 |
0,2 |
|
Rehabilitering bruer – kommunale veger |
1,5 |
2,1 |
1,6 |
1,1 |
14 |
Tyngre anleggsmaskiner |
1,5 |
1,5 |
1,5 |
|
|
Trafikksikkerhetstiltak Søbakken skole |
0,4 |
|
|
|
|
Drifts- og vedlikeholdsmaskiner – Eiendomsstaben |
0,2 |
0,2 |
0,2 |
0,2 |
|
Renholdsmatter – inngangspartier i bygg |
0,7 |
|
|
|
|
Utfasing av oljekjeler |
1,4 |
1,4 |
1,4 |
|
|
IKT-investeringer – hele kommunen |
2,9 |
2,9 |
2,9 |
1,8 |
|
IKT i skole |
2,2 |
2,2 |
2,2 |
2,2 |
|
Agresso økonomistyringssystem – oppgradering |
1,0 |
1,0 |
0,5 |
0,3 |
|
IKT i tjenesteproduksjon, velferdsteknologi |
1,3 |
1,3 |
1,3 |
1,3 |
|
Kjøp av biler – jevn utskifting |
6,0 |
3,9 |
3,9 |
3,9 |
|
Utstyr kantinene |
0,3 |
|
|
|
|
Sum investeringer som belaster -driftsbudsjettet |
377,7 |
264,6 |
109,3 |
105,6 |
|
Sum alle investeringer – brutto |
477,1 |
360,4 |
205,1 |
201,4 |
|
Tabell: Tabellen viser kalkulerte brutto investeringskostnader fordelt på prosjekter i Elverum kommune som er prioritert for perioden 2018-2021. Det hefter varierende grad av usikkerhet ved tallene, da det er knyttet forutsetninger til disse, samt at prosjektene er i forskjellig fase; skisse-, forprosjekt- eller hovedprosjektnivå. Til fradrag på brutto investeringstall kommer MVA-kompensasjon og på enkelte av prosjektene statlige investeringstilskudd. Se forøvrig forklaring i tekst relatert til merknadene i tabellen.
Vann og avløp – infrastruktur (tabellreferanse 1)
Investeringene i infrastruktur for vannforsyning og avløpshåndtering foregår på basis av gebyrfinansiering og i henhold til egen strategisk plan: Hovedplan vann og avløp 2015 – 2024.
12 leiligheter – yngre mennesker med nedsatt funksjonsevne (tabellreferanse 2 )
Bofellesskapet med 12 leiligheter til yngre funksjonshemmede er godkjent tidligere, hvor det er bevilget 52,4 millioner kroner til prosjektet. Investeringsbehovet som er vist for 2018 er indeksregulert. Inkludert indeksregulering for 2018 vil rammen utgjøre 53,7 millioner kroner, hvorav investeringstilskudd og momskompensasjon i sum utgjør 27,3 millioner kroner.
Prosjektet innebærer bygging av 1270 m2 bruttoareal fordelt på 675 m2 boareal, 135 m2 personalbase og 460 m2 fellesarealer.
Det ble i 2016 avdekket dårlige grunnforhold for fundamentering og justerte utomhusløsninger på tomta på Vestad. Dette medførte at siste del av detaljeringen ble stoppet i påvente av en endelig avklaring med tilhørende tilleggsbevilgning.
Reguleringsplan har vært på høring etter 1. gangs behandling, og både Statens vegvesen og Bane NOR har levert innsigelser. Dette har bidratt til ytterligere forsinkelse, som er nærmere omtalt under prosjektet Infrastruktur Vestad. Spesielt innsigelsene fra Bane NOR synes utfordrende å løse, og ligger an til å gå til mekling. Mekling må påregnes å ta minimum ett år, og vil forsinke prosjektet ytterligere. Innsigelsene innebærer krav om bygging av gangbro over jernbanetrasèen, og medfører i praksis byggeforbud for Vestad Eiendomsutvikling AS sitt boligprosjekt. Eiendomsstaben vurderer nå i samråd med Pleie- og omsorgssektoren å utrede realisering av prosjektet på alternativ tomt i Ydalir, hvor kommunen besitter regulert tomt til formålet. Dette vil i så fall bli framlagt for politisk behandling i en egen sak.
Eventuell byggestart på Vestad er avhengig av tidshorisont for behandling av planbestemmelsene, og etterfølgende sluttforhandling av utbyggingsavtale med Vestad Eiendomsutvikling AS for etablering av nødvendig infrastruktur i området. På grunn av momskompensasjonsordningen er det forutsatt at kommunen står for utbygging av infrastrukturtiltakene, som blir å fordele i nevnte utbyggingsavtale basert på refusjonsbestemmelsene i plan-og bygningsloven. Det vises i denne sammenheng til omtale under prosjektet Infrastruktur Vestad.
Svartholtet bofellesskap (tabellreferanse 3 )
Prosjektet innebærer bygging av et bofellesskap bestående av 5 leiligheter à 78 m2 med uteboder, samt tilhørende personalbase og fellesarealer til brukerne. Etter omprosjektering er samlet bruttoareal redusert fra 785 m2 til 691 m2. Generelt er det høyere byggekostnader for omsorgsboliger/bofellesskap enn ordinære boliger på grunn av at det er flere hensyn som må tas for å tilfredsstille krav om tilrettelegging for brukergruppen. Omprosjekteringen har også medført økte kostnader til rådgivere.
Det er tidligere bevilget 36,9 millioner kroner. Nye anbudspriser relatert til konjunkturene i markedet har avdekket behov for ytterligere 1,5 millioner kroner i 2018. Det har også kommet innspill om molok-løsning i forbindelse med avfallshåndtering som utgjør 0,25 millioner kroner. Dette er en avfallsløsning som er delvis nedgravd i bakken. Løsningen medfører færre tømminger i driftsfasen, og er mindre plasskrevende og rensligere for beboere og miljøet (unngår luktproblemer og risiko for flyt av avfall).
Denne avfallsløsningen ivaretar også eksisterende bofellesskap i Svartholtet. Tilknytningsgebyr for vann og avløp blir fakturert med høy sats og utgjør 0,26 millioner kroner. Dette var ikke tatt med i budsjettet tidligere, kun byggesaksgebyr. I tillegg er tidligere års ubrukte ramme indeksregulert med 0,182 millioner kroner. Totalt utgjør dette 2,2 millioner kroner i 2018, som innebærer en total kostnadsramme på 39,1 millioner kroner. Tilskudd fra Husbanken og momskompensasjon utgjør i sum 14,7 millioner kroner.
Prosjektet bidrar til at Sektor for pleie- og omsorg (PRO) får et nytt bofellesskap, som innebærer at Sektor for familie og helse overtar Sandbakken bofellesskap fra PRO. Hensikten er å lokalisere brukere med psykiske lidelser med geografisk nærhet til eksisterende personalbase på Øvre Sandbakken. Dette skal bidra til mer effektiv ressursutnyttelse samt et bedre tilbud til brukerne. Kommunen blir også i stand til å tilby plasser til øyeblikkelig hjelp og utskrivningsklare pasienter innenfor psykiatri, og vil bli i stand til å følge opp lovpålagte oppgaver gitt i Samhandlingsreformen innenfor helsesektoren.
Helsehuset inkludert inneklima og brannsikring Moen sykehjem (tabellreferanse 4 )
Prosjektet ble i 2016 vedtatt med en total kostnadsramme på 498,8 millioner kroner. Av dette beløpet utgjør 5 millioner kroner strakstiltak brann ved Moen sykehjem, som ble utført i 2014 for å sikre videre drift fram til at Helsehuset blir utbygd. Beløpene i gjeldende Handlings- og økonomiplan er indeksregulert til 2018-priser.
Som følge av dette øker totalrammen med cirka 7 millioner kroner til 505,8 millioner kroner. Tilskudd fra Husbanken og momskompensasjon utgjør i sum for prosjektet 222,3 millioner kroner.
Det nye helsehuset vil i korte trekk inneholde 72 korttidsplasser fordelt på 3 avdelinger, aktivitetssone (rehabilitering og frisklivssentral), legevakt, PPT, helsestasjon og utleielokaler til BUP.
Utbygging av helsehuset gir mulighet til å samlokalisere tjenester til barn og deres familier i ett hus, med synergier både i form av bruk av kompetanse tverrsektorielt i organisasjonen og èn dør inn for kommunens innbyggere. Kommunen vil i større grad kunne forebygge innleggelse og reinnleggelse gjennom økt andel korttidsplasser. Utbyggingen tilrettelegger også for mottak av utskrivningsklare pasienter fra sykehuset. Elverum tar sitt ansvar og sikrer døgnopphold for øyeblikkelig hjelp som er lovpålagt fra 2016, samt sørger for at kommunens innbyggere sikres et tilbud om heldøgns korttidsopphold med økt fokus på rehabilitering og lindrende behandling. Utbyggingen legger til rette for tett samarbeid mellom legevakt og sengepost, noe som vil styrke kvaliteten på tjenesten. Et helsehus med det innhold som er skissert vil kunne bety mye for framtidig rekruttering av kompetent arbeidskraft, noe som vil være avgjørende for å sikre god kvalitet på kommunens helse- og omsorgstjenester.
Byggeprosjektet innebærer 9.480 m2 nybygg samt ombygging og rehabilitering av det gamle skolebygget fra 1970-tallet, i størrelsesorden 2.910 m2. I tillegg skal det gjennomføres inneklimatiltak med ventilasjon og akustikk i de tre eldste bygningene fra 1950-tallet. Nybygget er fordelt på fire etasjer med underetasje, mens rehabiliteringen av eksisterende bygningsmasse innebærer full ombygging av de gamle skolelokalene. Ventilasjons- og akustiske tiltak innebærer at store deler av underetasjene i eksisterende bygningsmasse bygges om til tekniske rom.
Ved ferdigstillelse er det planlagt å rive gamle delen av Moen sykehjem, som bidrar til at Elverum kommune unngår en stor investering knyttet til brannavvik. Opprinnelig plan om etablering av omsorgsboliger på tomta synes ikke nødvendig i kommende 4-års periode, og er således tatt ut fra kalkylen (94,2 millioner kroner). Det er imidlertid behov for å rive gammel del, samt bygge om overgangen mellom ny og gammel del etter at Helsehuset står ferdig. Det er derfor lagt inn kostnader til utredning, prosjektering, riving og istandsetting av gjenstående bygningsmasse og utomhusarealet. Det er foreløpig satt av 25 millioner kroner til arbeidet i 2019 og 2020, men disse kostnadene er høyst usikre da det foreløpig ikke er gjort noen detaljerte vurderinger av arbeidet. Kostnadene vil bli utredet i løpet av 2018.
En økning i driftsutgifter på 6,5 millioner kroner, som knytter seg til organisatoriske endringer med etablering av interkommunale øyeblikkelig hjelp døgn på Moen sykehjem i 2015, samt bortfall av ordningen med kommunal medfinansiering. Det er også gjennomført nedbemanning ved de avdelingene som skal følge over til Helsehuset, slik at PRO ikke i samme grad klarer å øke antall institusjonsplasser med samme bemanning. I tillegg kommer økte FDVR (forvaltning, drift, vedlikehold og renhold) på 5,7 millioner kroner.
Byggestart for Helsehuset skjedde per februar 2017. Byggeprosjektet er per oktober 2017 i god produksjon og har framdrift i henhold til plan. Prosjektet er avtalt overlevert medio desember 2018 med påfølgende møblering og innflytting.
Ydalir skole med gymsal (tabellreferanse 5 )
Prosjektet er tidligere godkjent med bakgrunn i at det er behov for en ny 2-parallell barneskole i sentrum til skolestart 2019, og det er så langt bevilget 80,5 millioner kroner. Skolen skal ha kapasitet til inntil 350 elever, og vil bli tilrettelagt for en mulig utvidelse til 4-parallell skole på sikt.
Prosjektet er under utvikling gjennom kontrahert samspillsentreprise, hvor sektor for utdanning som bestiller har en sentral rolle i tett samhandling med Eiendomsstaben og valgt entreprenør. Skisseprosjektet ble framlagt og orientert om i formannskapet 23. juni 2017, hvor rammebehovet var estimert til cirka 300 millioner kroner. Tomtekjøpet utgjør forøvrig 40 millioner kroner av dette beløpet. Prosjektert skoleløsning med gymsal utgjør et arealbehov i størrelsesorden cirka 5.400 m2 bruttoareal.
Skisseprosjektet er under bearbeiding til et forprosjekt, hvor alternativ med både gymsal og idrettshall blir priset. Det faktum at byggetomta er dobbelt så stor for å kunne utvide til 4-parallell skole på sikt, og at ambisjonsnivået for uteområdet som det tredje klasserom og som bydelens hjerte og naturlige samlingssted er høyt, medfører økte kostnader til utomhusarbeider. Videre er det ønskelig å kunne ta valget mellom gymsal eller idrettshall i tilknytning til budsjettvedtaket for 2018-2021, uten at vi taper framdrift, men samtidig har det helhetlige økonomiske bildet som grunnlag. Forprosjektet skal være ferdig ultimo oktober 2017, og innebærer at utarbeidet kalkylebeløp kan bli lavere fram mot endelig vedtak av Handlings- og økonomiplanen i desember 2017. Forprosjektet danner grunnlaget for forhandling av målpris, som pågår frem til 8. november 2017. Eiendomsstaben vil på bakgrunn av dette måtte fremme saken til politisk behandling medio november, hvor forprosjektkostnaden med tilhørende målpris er mer realistisk som grunnlag for endelig vedtak i kommunestyret 14. desember 2017. Avhengig av vedtaket vil Eiendomsstaben kunne inngå byggekontrakt, som innebærer at vi kan opprettholde framdrift med påfølgende byggestart på nyåret 2018, og overlevering i forkant av sommerferie/skolestart 2019.
Ydalir – ny barnehage (tabellreferanse 6 )
Det er tilrettelagt tomt for etablering av en 8-avdelingers barnehage i forbindelse med kjøp av tomt til ny sentrumsskole i Ydalir. Kostnadene er i skisseprosjektet, jfr. ny skole i sentrum/Ydalir, estimert til 67,1 millioner kroner basert på bygging av cirka 2000 m2 bruttoareal. Barnehagetomta som er finansiert i skoleprosjektet utgjør for ordens skyld cirka 4 millioner kroner, og ble frigjort til andre offentlige formål som følge av at barnehage og skole nå er samlokalisert på skoletomta, jfr. framlagt skisseprosjekt.
Behovet for en 8-avdelingers barnehage tar utgangspunkt i at Fjeldmoravegen barnehage og Husmorlagets Hus barnehage legges ned, tilsammen 5 avdelinger, og en forventet vekst i tilknytning til boligutbyggingen i Ydalir. I den nye barnehagen er det også planlagt med arealer for en egen spesialpedagogisk enhet, og en avdeling som er tilpasset barn med spesielle behov. Dette er ikke tilfredsstillende ivaretatt i dagens barnehager. Spesialpedagogene er i dag lokalisert i Sorenskrivergården barnehage. Ydalir barnehage vil også gi muligheter for blant annet å redusere noe på antall småbarnsplasser i Sorenskrivergården barnehage, som har noe uhensiktsmessige lokaler.
I gjeldende Handlings- og økonomiplan er det planlagt bygging av barnehage og skole samtidig. Ny barnehage ble framskyndet som følge av at det var behov for å frigjøre tomta til Fjeldmoravegen barnehage til parkeringsarealer i tilknytning til nytt helsehus. Barnehagen inngår således i kontrakten med entreprenør, hvor løsninger og kostnader utredes i samspill fra skisseprosjekt fram til forprosjekt og forhandling av målpris.
Parkeringsbehovet er forøvrig løst midlertidig på Prestegårdsjordet, jfr. leieavtalen med Sykehus Innlandet (SI) som formelt sett er uoppsigelig fra kommunens side. SI har imidlertid signalisert i møter at de har ønske om å etablere parkeringsplasser på egen grunn, og dette innebærer at det er høyst usikkert hvorvidt det er nødvendig å etablere parkeringsplasser på tomta til Fjeldmora barnehage. Leieavtalen på Prestegårdsjordet løper i første omgang frem til 1. juli 2019, og er basert på midlertidig godkjenning fra gjeldende reguleringsplan. Her er det et mulig handlingsrom for å kunne utsette byggingen av ny barnehage i Ydalir.
Det er imidlertid et spørsmål om det er strategisk riktig å utsette byggingen av ny barnehage i Ydalir – jfr. den planlagte boligetableringen i Ydalir og de fortrinn en barnehage vil gi i markedsføringen. I en slik vurdering bør barnehagens bidrag i attraktivitetsarbeidet, samt dens betydning for bilbruk i området vektlegges.
Det antas at tilbud om barnehage i nabolaget er avgjørende ved valg av bosted for den målgruppen som det antas at Ydalir bydel appellerer sterkest til. Det antas videre at lang avstand til barnehage i stor grad vil påvirke bruk av bil mellom hjem og arbeidsplass. Et tredje element er at felles ferdigstilling av barnehage og skole vil bedre vilkårene for et tett og fruktbart samarbeid mellom barnehage og skole, og at dette vil redusere belastningen ved å drive virksomhet i en bydel der det ventes å være betydelig byggeaktivitet de neste 10-15 årene.
Barnehagebehovet i sentrum er dekket, men en ny barnehage med 8 avdelinger i Ydalir vil ifølge Sektor for utdannings vurderinger bidra til en mer robust og effektiv drift. Ut i fra dagens barnetall samt noe lavere befolkningsvekst enn hva som tidligere er lagt til grunn, kan det også være mulig å legge ned enda en barnehage i sentrum, dette i tillegg til de to som allerede er vedtatt nedlagt som følge av ny barnehage i Ydalir.
Et siste forhold er at det finansielt sett antas å bli dyrere for kommunen å utsette byggingen da det med stor sannsynlighet må gjennomføres ny anbudsprosess etter 2-4 år med tilhørende prisvekst. Kostnadsomfanget vil imidlertid være avhengig av hvor lang en eventuell utsettelse blir.
Hanstad skole – utbygging og rehabilitering (tabellreferanse 7 )
Det er i byggetrinn 1, jfr. utarbeidet generalplan, ferdigstilt 4 midlertidige klasserom i massivtre. I samarbeid med miljørettet helsevern og Treteknisk institutt skal det nå forskes på inneklima gjennom et helt driftsår for å kunne dokumentere om krav i teknisk forskrift er oppfylt. Dette gir grunnlag for å avklare om det må gjennomføres oppgraderingstiltak for å få bygget permanent godkjent.
I slutten av 2018 er det planlagt å gjennomføre anbudsprosess for ytterligere 4 nye klasserom i massivtre (byggetrinn 2). Her skal erfaringer fra forskningsprosjektet legges til grunn, og innebærer videreutvikling av funksjons- og ytelsesbeskrivelsen som lå til grunn for byggetrinn 1. Videre er det planlagt gjennomføring av grunnundersøkelser, forberedelse av grunnarbeider samt søknad om byggetillatelse.
Kostnadsestimatet er basert på at ventilasjons- og energiløsningene som er valgt for den midlertidige modulen på Hanstad skole blir godkjent som permanent løsning. Merkostnaden for eventuell oppgradering er estimert til 7,2 millioner kroner for begge modulene. Dette er ikke medtatt i prosjektkostnaden.
Gjennomføring av byggetrinn 2 er forøvrig en forutsetning for at rehabilitering av eksisterende skolearealer kan påbegynnes. Arealene som skal rehabiliteres i byggetrinn 3 kan således tidligst frigjøres i 2019/2020 med påfølgende kontrahering av riving og oppbygging av nye etasjer i massivtre. I tillegg er det behov for å bygge en ny gymsal i størrelsesorden cirka 950 m2 inkludert garderober, som er planlagt bygd i tilknytning til byggetrinn 3.
Kostnadestimatene angitt for 2020 og 2021 vil bli kvalitetssikret i prosjekteringsfasen som gjennomføres i 2019. Det understrekes forøvrig at det hefter stor usikkerhet til de kostnadsestimatene som er anslått i generalplanen, og som i øyeblikket er angitt i investeringstabellen.
Lillemoen skole – oppgradering og tilbygg (tabellreferanse 8 )
Gjennomført detaljering av prosjektet i 2016 bidro til at det ble vedtatt å øke prosjektrammen til 111,2 millioner kroner for å sikre en forsvarlig og framtidsrettet løsning for skolen. Bygging av 8 nye klasserom i massivtre samt utomhusarbeider med tilhørende omlegging av infrastruktur pågår. Etter planen skal overlevering av nybygget skje i februar 2018 med tilhørende avvikling av driften ved Melåsberget skole.
Rehabiliteringen sluttføres i juli 2018, og utomhusarbeidene ligger også i rute til å være ferdig til skolestart 2018. Grunnervervet skal også sikre tomt til nytt idrettsbygg med tilhørende parkering for hele prosjektet i henhold til ny reguleringsplan. I første omgang ble dette løst ved inngåelse av avtale om forhåndstiltrede til tomtearealet. Da det ikke har lyktes å komme til enighet om minnelig avtale, er det nå begjært skjønnsforretning for å sikre et oppgjør i samsvar med alminnelig rettspraksis.
Utover dette gjenstår det fortsatt å få avklart om det skal bygges gymsal eller flerbrukshall. Skolens behov for gymsal innebærer en hallflate på 240 m2, og et samlet areal på 435 m2 inkludert garderober og lagerplass. Kostnaden er i 2018 priser estimert til 17,5 millioner kroner (30 % usikkerhet), mens det i budsjettrammen opprinnelig er avsatt 12,8 millioner kroner til gymsal uten nye garderober. Bakgrunn for dette var at det opprinnelig ble bevilget kun 66,1 millioner kroner til prosjektet, og dette bidro til nøktern og etterhvert urealistisk tilnærming til løsningsforslaget.
Ubrukte lånemidler er for 2018 prisframskrevet med 2,8 %, og innebærer at beløpet til gymsal vil utgjøre 13,2 millioner kroner avhengig av vedtak. En prisframskrivning av opprinnelig kostnad for gymsal til dagens prisnivå utgjør forøvrig cirka 1,5 millioner kroner (14,3 millioner kroner). Garderober, dusjrom mv. er imidlertid vesentlig dyrere arealer å bygge sammenlignet med hallflate, og bidrar derfor til differansen mellom 17,5 og 14,3 millioner kroner.
Søndre Elverum Idrettshall AS har etter søknad fått 0,5 millioner kroner til ny prosjektering og anbudsforespørsel. Videre jobber administrasjonen med å utrede regelverk rundt EØS/offentlig støtte, merverdiavgift og driftsøkonomi, samt å klargjøre det reelle behovet for økt kapasitet i idrettshaller i Elverum. Behovet blant barn og unge i dag og i framtida skal så langt det er mulig anslås. Videre skal det avklares om Søndre Elverum idrettshall AS kan gå inn med mer egenkapital i prosjektet, eventuelt også vurdere andre former for finansiering.
Forsinkelsen med avklaring av flerbrukshall kontra gymsal bidrar til at skolen vil måtte leve med en overgangsløsning etter nedleggingen av Melåsberget skole, hvor eksisterende gymsal og garderobeanlegg er underdimensjonert i forhold til skolens behov.
Ny svømmehall (tabellreferanse 9 )
I forbindelse med mulighetsstudien som ble gjennomført i 2013 for utredning av OPS som mulig gjennomføringsmodell for anskaffelse av ny svømmehall, gjennomførte SINTEF en tilstandsvurdering av eksisterende svømmeanlegg i sentrum. SINTEF konkluderte i sin rapport med følgende; «Bygget har etter vår oppfatning (etter 36 år med drift) gjort jobben sin. En oppgradering av bygget vil på grunn av de tekniske utfordringene sannsynligvis bli like omfattende eller mer omfattende enn å rive bygget og bygge nytt». Videre gjennomførte Eiendomsstaben og Sektor for kultur en «grov»-programmering med tilhørende behovsvurdering, som blant annet bidrar til at urasjonell drift av to skolebasseng ved henholdsvis Lillemoen og Søbakken skole kan avvikles. Behovet er synliggjort i vedlagte investeringskalkyle til Handlings- og økonomiplanen.
I Handlings- og økonomiplan 2017-2020 ble det vedtatt å avsette 3 millioner kroner i 2018 til utarbeidelse av skisseprosjekt for nytt badeanlegg. Eiendomsstaben anbefaler at disse midlene benyttes til utredning av behovet med tilhørende programmering, samt valg av tomt og anskaffelsesstrategi. I utredningen må det tas hensyn til om dagens svømmehall må være i drift samtidig som bygging av ny hall gjennomføres. Utredningen med tilhørende anbefaling forutsettes fremlagt for politisk behandling, og bør samkjøres med pågående prosess vedrørende ny byplan.
Ydalir – ny veg og kryssing av riksveg 25 (tabellreferanse 10)
Dette prosjektet er en videreføring av vedtatte og igangsatte arbeider knyttet til Ydalir utbyggingen – i all hovedsak forpliktet – jfr. redegjørelser i tidligere Handlings- og økonomiplaner. Investeringsbeløpene gjelder kommunens anleggsbidrag til Elverum Tomteselskap AS som feltutbygger, og kommunens egne prosjekter knyttet til tilknytningsløsninger.
Infrastruktur Vestad (tabellreferanse 11 )
I forbindelse med reguleringen av området Vestad, vil det være behov for utbygging av infrastruktur (rekkefølgebestemmelser). Omfanget av dette blir beskrevet i reguleringsplanbestemmelsene, og ligger som forutsetning for utvikling av området, og derav også som forutsetning for utbygging av 12 boenheter for unge mennesker med nedsatt funksjonsevne.
Kvalitetssikring av arbeider i prosjektet har avdekket at kostnadene vil bli vesentlig høyere enn tidligere anslått. I tidligere utgave av kostnadsoverslag utarbeidet av Norconsult AS var en del elementer ikke medtatt. Eksempelvis kostnader til grunnerverv og snuplass for buss i Grundsetvegen nedenfor skolen. Det var heller ikke tatt med kostnader til forarbeid som avskoging , prosjektering, byggeledelse med mer. Den nylig gjennomførte gjennomgangen har konkludert med en totalkostnad for prosjektet på totalt 50,5 millioner kroner, hvorav 9 millioner kroner av dette er infrastrukturtiltak relatert til prosjektet Vestad skole/Kompetanseenheten.
Innsigelsene fra Bane NOR vil forøvrig fordyre infrastrukturprosjektet ytterligere forutsatt at de opprettholder kravet om bygging av gangbro over jernbanetrasèen. Vesentlig økte kostnader relatert til infrastruktur med tilhørende forsinket framdrift aktualiserer nå behovet for å revurdere kommunens byggeplaner i området, jfr. prosjektet 12 leiligheter for yngre mennesker med nedsatt funksjonsevne (se egen omtale).
Gater, veg park (tabellreferanse 12)
Tiltaket er de løpende investeringer på områdene gate, veg og park. Dette inkluderer både vegoppgradering, faste dekker og nye veger. Forslag til prioriterte områder/prosjekter innarbeides i en langtidsplan, som behandles i Vekst og utviklingskomitéen årlig, jfr. kommunestyrets vedtak i sak 072/16.
Gatelysinvesteringer (tabellreferanse 13)
Dette prosjektet er videreføring av vedtatt oppgraderingsplan bl.a. som følge av nasjonale krav om tilrettelegging for målermontering i henhold til energilovforskriften § 4-5 og måling- og avregningsforskriften § 3-3.
Rehabilitering bruer – kommunale veger (tabellreferanse 14)
Dette er nødvendige utbedringsarbeider på bruer på kommunale veger for å opprettholde sikkerhet og bæreevne. Tiltaket følger delvis som krav etter gjennomførte bruinspeksjoner og delvis som konsekvens av å utøve en ansvarlig kommunal vegeierrolle.