Virksomhetsplan og årsbudsjett forklarer hovedtrekkene i tjenesteproduksjonen som er planlagt på de forskjellige tjenesteområder i Elverum kommune i 2018. Virksomhetsplanen forklarer med ord og tabeller/figurer hva som skal gjøres, årsbudsjettet redegjør for de økonomiske rammene for denne virksomheten.
Virksomhetsplanen tar utgangspunkt i:
- tiltak som er beskrevet i Handlingsplanen (fireårs-perspektiv). Handlingsplanen i sin tur baserer seg på mål og strategier i det overordnede planverket (kommuneplanen og de strategiske planene).
- føringer for tjenesteproduksjon, myndighetsforvaltning og samfunnsutvikling som er nødvendig å håndtere i ettårs perspektiv, og som ikke er redegjort for i planverket – altså utfordringer som kommer på undervegs og ikke er tatt høyde for i planverket.
- føringer som er kommet fram gjennom arbeidsprosess og foreslåtte prioriteringer fra folkevalgte (kommunestyrekomitéene), administrasjonen (sektorer og staber), tillitsvalgte, verneombud m.fl., og som drøftes på kommunestyrets strategikonferanse medio juni og som oppsummeres i kommunestyrets vedtak i junimøtet (jfr. årshjulet for styring).
Virksomhetsplanen for kommunen er strukturert på tjenesteområder med tilhørende funksjoner og tjenester (15 tjenesteområder). Denne strukturen ble gjennomført fra og med 2017. Det er vårt håp at vi for 2018 har klart å utvikle virksomhetsplanen ytterligere slik at det er synlig hvilke tjenester kommunen produserer, innenfor hvilke rammer samt hva målene er for tjenesteproduksjonen, hvilke utviklingsambisjoner vi har m.v. Det er også vårt håp at presentasjon av virksomheten strukturert på tjenesteområder skal lette folkevalgtes styring av ressursbruken, og innbyggernes mulighet til innsyn i hvordan kommunens ressurser anvendes til tjenesteproduksjon, myndighetsforvaltning og samfunnsutvikling. Ressursbruken på tjenesteområdene er samtidig fordelt ut på rammer til sektorer og staber (økonomistyringen), slik at rådmannen har grunnlag for utformingen av lederkontraktene og oppfølging av rammestyringen. Kommunens virksomhet er organisert i seks sektorer som ivaretar kommunens rolle som tjenesteprodusent, forvaltningsmyndighet og samfunnsutvikler. I tillegg er virksomheten organisert med fem staber som primært ivaretar støttefunksjoner for sektorene. Dernest er enkelte funksjoner/tjenester ivaretatt i hel- eller deleide selskaper/virksomheter og interkommunale virksomheter (avfallshåndtering, brann og redning samt revisjon).
Kommunens overordnede planverk er i henhold til planstrategien fordelt på seks samfunnsområder (jfr. nærmere beskrivelse i Handlingsplan 2018-2021 foran). Virksomhetsplanen er det nivået i planverket som beskriver kommende års tjenesteproduksjon innenfor rammen av det vedtatte budsjett. Dette betyr at tiltak som er beskrevet i Handlingsplanen (se foran) er beskrevet mer detaljert på hvert tjenesteområde. Dette er i neste omgang grunnlaget for:
- rådmannens lederkontrakt med resultatavtale og arbeidsfordeling for driftsåret med sektor- og stabssjefer.
- sektor- og stabssjefenes tilsvarende lederkontrakt med sine enhetsledere.
- tjenesteproduksjonen den enkelte medarbeider utfører.
- oppfølging/rapportering gjennom året – jfr. i særlig grad månedlige økonomirapporter, tertialrapporter og årsmelding.
Redegjørelsen for neste års (2018) tjenesteproduksjon innenfor tjenesteområdene har følgende underkapitler:
- Funksjoner og tjenester innenfor tjenesteområdet – kort beskrivelse av hvilke type tjenester kommunen produserer og yter overfor innbyggerne/målgruppen på det aktuelle tjenesteområdet.
- Målgrupper for tjenestene – redegjørelse for hvilke målgrupper som er mottaker av de aktuelle tjenestene.
- Lovgrunnlag – Statistikk – Fakta – beskrivelse av hvilke lov- og forskriftshjemler som ligger til grunn for tjenestene på tjenesteområdet, eventuell statistikk og andre fakta som er relevant for å forstå tjenesteområdet og tjenesteproduksjonen.
- Planverk på tjenesteområdet – kort beskrivelse av kommunalt planverk som er grunnlag for tjenestene innenfor tjenesteområdet.
- Mål for tjenesteproduksjonen – målekort 2018 – målekort med indikatorer for tjenestene (jfr. mål og planhierarki). Indikatorene gjør det mulig å følge utvikling over tid og viser om målene nås.
- Organisering av tjenesteproduksjon – kort om hvem som har ansvar for at de aktuelle tjenestene på tjenesteområdet blir produsert og levert.
- Planlagt utviklingsarbeid i 2018 – utviklingsarbeidet som planlegges gjennomført for å forbedre eksisterende tjenester og eventuelt utvikle nye.