KS-157/18 Vedtak:
- Økonomiplan for 2019 – 2022 med budsjett for og virksomhetsplaner 2019 vedtas i samsvar med det fremlagte dokument (datert 31.10.2018) og vedtatte endringer som fremkommer av fremlagte forslag fra Høyre, Senterpartiet, FrP, Venstre og Team Elverum, Ap, SV og MDG.
- Driftsbudsjettet for 2019 fordeles som netto rammebevilgninger til tjenesteområder. Rådmannen gis myndighet til å foreta en detaljert fordeling av rammebevilgningene på de enkelte tjenesteområdenes budsjettposter, i tråd med kommunestyrets prioriteringer og forutsetninger.
- Investeringsbudsjettets finansieringsbehov for 2019 er kr 504 978 000,-. Dette finansieres med kr 289 455 000,- i lån, kr 74 814 000 i kompensasjon for betalt merverdiavgift, kr 125 348 000 i refusjon, kr 9 000 000 i salg av eiendom og kr 6 361 000,- i bruk av fond. I investeringsrammen ligger det opptak av lån fra Husbaken til videreformidling (Startlån) med kr 85 000 000.
- Låneramme for nye låneopptak I 2019 settes til kr 289 455 000. Det søkes Husbanken om formidlingslån på kr 85 000 000 til videreformidling som startlån. I henhold til kommunens økonomireglement har rådmannen myndighet til å oppta lån innenfor den vedtatte låneramme, og til å godkjenne lånebetingelsene, låneform og låneinstitusjon.
- Gebyrregulativ for 2019 vedtas i samsvar med vedlegget i det fremlagte dokument (datert 31.10.2018).
- I medhold av Lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen (sosialtjenesteloven) §21. I 3. ledd fastsettes det totale garantibeløp for lån til kr 2 mill for budsjettåret 2019.
- Ut over de lovregulerte selvkostområder skal Elverum kommune ha 100 prosent kostnadsdekning (selvkost) for følgende områder: Behandling av private plansaker (reguleringsplaner), Bygge- og delingssaker og for Arbeider etter matrikkelloven og seksjoneringsloven.
- Tilskudd og overføringer til lag, foreninger og organisasjoner betinger at kommunen gis full innsynsrett i bruken av midlene, og gir kontrollutvalget adgang til å føre kontroll med hvordan midlene forvaltes.
- Rådmannen gis fullmakt til å justere mellom budsjettrammer for tjenesteområder ved overgang fra leasing og leieavtaler til kommunal lånefinansiering for kjøretøy, maskiner og utstyr.
- Rådmannen gis fullmakt til å justere budsjettet mellom tjenesteområder for kurante rutinemessige endring som for eksempe lønnsoppgjør eller andre mindre og ikke prinsipielle endringer.
- De økonomiske forskjellene mellom folk øker i Elverum og ellers i landet. I Elverum lever om lag 500 barn i såkalte lavinntekt-familier, der inntektene ikke dekker det de fleste av oss anser som normale utgifter knyttet til dagligdagse innkjøp, bolig, ferie- og fritidsopplevelser. Elverum kommune skal i 2019 sammenstille faktorene som påvirker lavinntekt-familiene, og lansere tiltak for å demme opp for dette økende problemet. Som en del av dette, skal kommunen se på mulighetene for at Elverum kommune så snart som mulig slutter å inntekts-beregne barnetrygden, som et vesentlig tiltak for å styrke familienes økonomiske situasjon.
- Elverum kommune arbeider videre med planer, holdninger og tiltak som legger til rette for en heltidskultur blant kommunens ansatte. Arbeidet tar utgangspunkt i rapporten Rapport heltidskultur i Elverum. Rapporten er utarbeidet med utgangspunkt i to vedtak i Elverum kommune; kommunestyrets sak 120/15 og kommunestyrets sak 129/17, punkt 14. Spesielt i helse- og omsorgssektoren vil dette bidra til mer attraktive stillinger, en effektiv utnyttelse av ressurser og best mulig tilbud til innbyggere med pleie- og omsorgsbehov.
- I ei tid med økende konkurranse fra netthandel og nye store butikker utenfor sentrum, er det viktig at småbutikkene ses i sammenheng med ønsket om mer handel, folkeliv og kulturtilbud i Storgata og resten av Leiret. Elverum kommune må støtte og koordinere dette arbeidet knyttet til kommunens attraktivitets- eller næringsarbeid. Næringslivet må også trekkes aktivt og forpliktende inn i dette arbeidet, dersom Liv i Leiret skal kunne etableres som et varig tiltak for mer handel og bedre trivsel i Elverum sentrum utover 2019.
- Kommunestyret har en klar intensjon om at det tilrettelegges for hyttebygging i området ved Rogstadbakkvollen. Kommunestyret ber styret i EKF-Kommuneskogen legge frem en mulighetsstudie og en fremdriftsplan over dette prosjektet innen 1. april 2019. Begrunnelse: Elverum kommune ønsker å ta del i den verdiskapningen som hytteutbygging bidrar med i vår region.
- Kommunestyret ber om en detaljert orientering om status vedrørende arealbruk og personalressurser ved Moen sykehjem og Sætre alders- og sykehjem. Begrunnelse: I forbindelse med fullføringen av nytt helsehus i Elverum, har det vært noe debatt om hvilke grupper pasienter og personalressurser som bør flyttes til helsehuset og fra hvilken institusjon. Kommunestyret er kjent med at administrasjonen ønsker å rive deler av Moen sykehjem, i tillegg til at det er behov for å tilrettelegge for en enklere bruk av 2. etg ved Sætre alders-og sykehjem. Det er nødvendig at denne dialogen gjennomføres i god tid før k-styrets budsjettkonferanse i juni 2019.
- Kommunestyret ber om at det utarbeides en 4-årig vedlikeholdsplan som beskriver planlagte tiltak og kostnader ved kommunes fem kirkebygg. Begrunnelse: Kommunestyret ser med bekymring på at enkelte av våre kirkebygg har synlige vedlikeholdsbehov som ikke blir utbedret.
- Kommunestyret ber om en detaljert oversikt over hvilke personalressurser som benyttes innenfor administrasjon og ledelse ved samtlige skoler og barnehager i Elverum, i tillegg til den sentrale staben innenfor samme sektor. Begrunnelse: Kommunestyret ønsker en slik oversikt for å kunne vurdere ressursbruken innenfor Sektor Oppvekst.
- I forbindelse med at kirkekontoret skal flytte ut av Generalgården, ønsker k-styret at man forsøker å gi kapellet ved Elverum kirke en nødvendig oppussing, herunder HC-toalett, slik at kapellet kan benyttes til aktiviteter, også i vinterhalvåret. Omfang og økonomiske konsekvenser legges frem til k-styrets budsjettkonferanse i juni 2019. Begrunnelse: Det er et ønske om at kapellet kan fylle flere formål.
Elverum kommune | Økonomiplan 2019 – 2022 | |||
Tall i hele tusen kroner | ||||
Driftsbudsjett | ||||
År | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
Reserve til driftsfond etter foretatte endringer | 582 | 12 194 | 14 281 | 16 084 |
Netto endring av fondsbruk og -avsetning mot rådmannens forslag | -910 | 12 194 | 14 281 | 16 084 |
Sum virkning av egne valgte tiltak og foreslått disponering i rådmannens budsjettforslag: | 582 | 12 194 | 14 281 | 16 084 |
Rådmannens avsetning til generelt driftsfond: | 1 492 | 0 | 0 | 0 |
Netto ordinære avsetninger til disposisjonsfond | 0 | 0 | 0 | 0 |
Sum rådmannens avsetninger til driftsfond | 1 492 | 0 | 0 | 0 |
Valgte endringstiltak for inntekter | 4 250 | -6 274 | -8 512 | -10 506 |
Valgte endringstiltak for utgifter | -3 340 | -5 920 | -5 800 | -5 640 |
Valgte endringstiltak for driftskonsekvenser av investeringer | 0 | 0 | 31 | 62 |
Netto virkning av egne valgte tiltak | 910 | -12 194 | -14 281 | -16 084 |
År | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
Nr | Tiltaktsbeskrivelse | ||||
I1 | Redusert eiendomsskatt | 4 500 | 3 000 | 6 000 | 10 000 |
I2 | Viderefører gratis parkering i sentrum | 2 250 | 3 000 | 3 000 | 3 000 |
I3 | Økt utbytte fra Elverum Energi | -2 500 | -2 500 | -2 500 | -2 500 |
I4 | Økt befolkningsvekst (SSB sitt hovedalternativ MMMM) | -9 774 | -15 012 | -21 006 |
Driftsbudsjett | |||||
År | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
Nr | Tiltaktsbeskrivelse | ||||
U 1 | Reduksjon brannsikring Moen | -2 000 | -4 200 | -4 200 | -4 200 |
U 2 | Reduksjon teknisk drift/forvaltning | -1 000 | -1 000 | -1 000 | -1 000 |
U 3 | Reduksjon i eiendomsforvaltning | -1 000 | -1 000 | -1 000 | -1 000 |
U 4 | Reduksjon i overføring til kirkelig fellesråd | -500 | -500 | -500 | -500 |
U 5 | Utredning og planlegging av investering Hanstad skole | 500 | |||
U 6 | Formannskapets reservepost | 250 | 250 | 250 | 250 |
U 7 | Kommunestyrets reservepost | 250 | 250 | 250 | 250 |
U 8 | 14 nye VTA – plasser (kommunalt tilskudd) | 160 | 280 | 400 | 560 |
Investeringsplan | |||||
År |
2019 |
2020 | 2021 |
2022 |
|
Nr | Tiltaktsbeskrivelse | ||||
Inv 1 | Treningparker Hernes, Vestad og Heradsbygd | 500 | 500 | 500 |
Driftsbudsjett | |||||
År |
2019 |
2020 | 2021 |
2022 |
|
Nr | Tiltaktsbeskrivelse | ||||
Inv 1 | Treningparker Hernes, Vestad og Heradsbygd |
31 |
62 |