Innledning
Kommunesektorens frie inntekter består av rammetilskudd fra staten og skatteinntekter. Andelen frie inntekter anslås til 72 prosent av de samlede inntekter i sektoren. Frie inntekter kan disponeres fritt innenfor rammen av gjeldende lover og regelverk, og gir rom for lokal tilpasning av virksomheten. I tillegg mottar kommunene øremerkede tilskudd som må brukes i tråd med formålet som er angitt for bevilgningen. Disse utgjør 6 prosent av de samlede inntektene. Gebyrinntekter er kommunale avgifter og egenbetaling for tjenester. Gebyrene utgjør 13,6 prosent av kommunesektorens samlede inntekter.
Frie inntekter – Elverum kommune
I henhold til KS’ (kommunenes organisasjon) prognosemodell for statsbudsjettet 2019 vil Elverum kommune motta nær 1.153 millioner kroner i frie inntekter fordelt på skatt og rammetilskudd. Av dette anslås skatteinntektene å bli 610 millioner kroner inklusive inntektsutjevning. I rammetilskuddet på 543,5 millioner kroner ligger også skjønnstilskudd som fordeles av fylkesmannen på 2,2 millioner kroner. Nivået på de frie inntektene i økonomiplan for 2019-2022 er fastsatt med utgangspunkt i Regjeringens forslag til statsbudsjett og prognosemodellen fra KS. I prognosemodellen er landets innbyggertall og demografi fremskrevet med SSB sin MMMM-prognose. Prognosen for utviklingen i innbyggertall i Elverum er usikker. Utviklingen i Elverum er basert på en liten vekst med 0,2 prosent, hvor veksten er lagt på innbyggergruppen 23-66 år. Tabellen nedenfor viser innbyggertallet som er lagt til grunn i planperioden.
Innbyggertall/demografi |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
Innbyggere 0-1 år |
448 |
448 |
448 |
448 |
Innbyggere 2-5 år |
887 |
887 |
887 |
887 |
Innbyggere 6-15 år |
2 524 |
2 524 |
2 524 |
2 524 |
Innbyggere 16-22 år |
1 848 |
1 848 |
1 848 |
1 848 |
Innbyggere 23-66 år |
11 728 |
11 797 |
11 839 |
11 882 |
Innbyggere 67-79 år |
2 632 |
2 632 |
2 632 |
2 632 |
Innbyggere 80-89 år |
823 |
823 |
823 |
823 |
Innbyggere 90 år og over |
206 |
206 |
206 |
206 |
Innbyggere i alt 1.7 før IS-året |
21 096 |
21 165 |
21 207 |
21 250 |
Folketall per 1.1. i IS-året |
21 165 |
21 207 |
21 250 |
21 292 |
Tabell: Tabellen viser antall innbyggere i de forskjellige aldersgrupper, og danner grunnlag for beregning av overføringer av frie inntekter fra Staten.
Integreringstilskuddet
Kommunen får utbetalt integreringstilskudd for flyktninger bosatt etter avtale mellom IMDI og kommunen, eller som bosetter seg i kommunen på egen hånd. Dette gjelder:
- personer som har fått innvilget beskyttelse med flyktningstatus (asyl) i Norge
- personer som har fått oppholdstillatelse på humanitært grunnlag etter utlendingsloven på grunnlag av søknad om asyl
- personer som har fått kollektiv beskyttelse i en massefluktsituasjon
- overføringsflyktninger
- personer som har opphold i Norge på grunn av familieinnvandring til flyktninger
Tilskudd gis ordinært for en periode på fem år fra mottak. I tillegg mottar kommunen særskilt tilskudd ved bosetting av enslige mindreårige flyktninger. Dette tilskudd skal bidra til at enslige mindreårige flyktninger kan bosettes så raskt som mulig i gode bo- og omsorgstilbud tilpasset det enkelte barn. Tilskuddet beregnes fra den måneden den enslige mindreårige blir bosatt og utbetales til og med det året den enslige mindreårige fyller 20 år.
Elverum kommune hadde en årlig økning i nye bosatte flyktninger fra 2012 (35 personer) til 2016 (84 personer). For 2018 ser det ut til at Elverum kommune vil motta 26 flyktninger. For 2019 er det foreløpig usikkert hvor mange flyktninger kommunen vil motta, siden IMDI har utsatt anmodningen til november.
Det er likevel laget en foreløpig prognose på totalt 30 flyktninger, hvorav 3 enslige mindreårige. Integreringstilskuddet er beregnet til 35,6 millioner kroner. Tilskuddet for enslige, mindreårige flyktninger er beregnet til 14,3 millioner kroner. Revidert budsjett 2018 er til sammenligning på 42,3 og 22 millioner kroner. Dette innebærer reduserte tilskudd på 14,4 millioner kroner i 2019.
Eiendomsskatt
Eiendomsskatten er i rådmannens budsjettframlegg innarbeidet med 88,3 millioner kroner. Det innebærer en økning i skattesatsen fra 3,6 promille til 4,6 promille. Dette innebærer 20 millioner kroner i økte skatteinntekter i 2019.
Gebyrregulativet
De fleste gebyrer er betaling for tjenester som er arbeidsintensive og bør justeres ut fra lønnsveksten i kommunen. Den generelle lønnsveksten i 2018 var på 2,8 prosent. Det er derfor foretatt en regulering av de fleste gebyrer ut fra en generell økning på 2,8 prosent.
Det er en del unntak fra beregningen hvor gebyrene er foreslått justert spesifikt av den enkelte sektorsjef, og flere tjenester får sine satser fastsatt i statsbudsjettet eller av andre enn kommunen. Dette gjelder bl.a. oppholdssatsen i barnehage som er maksimalprisregulert og omsorgstjenester som reguleres ut fra grunnbeløpet i folketrygden.
Selvkost
Flere sektorer har gjort selvkostvurderinger og foreslår sine satser justert ut fra dette. På den måten vises de reelle kostnadene frem, og det kan legge grunnlag for en mer reell vurdering av hvilke brukergrupper man ønsker å subsidiere gjennom tilskudd eller styrte rabattordninger.
Utbytte fra selskaper
Kommunen er eier og medeier i flere selskaper. Det er kun Elverum Energi AS hvor det er grunnlag for uttak av utbytte. Fra kommunale foretak (Elverum kommuneskoger) er det ikke utbytte, men overføringer.
Nivået på utbytte fra selskaper er i forhold til selskapets resultater og etter styrets anbefaling. I 2019 er det innarbeidet et forventet utbytte på 6,1 millioner kroner fra Elverum Energi AS. Dette forutsetter at selskapet har et resultat i regnskapet for 2018 som gir rom for et utbytte på dette nivået. Nivået på strømprisene tilsier at dette er et realistisk nivå.
Det er ikke innarbeidet noen overføringer fra KF Elverum kommuneskoger i rådmannens forslag til budsjett for 2019 eller i planperioden.
Toppfinansieringsordningen for ressurskrevende tjenester
Hensikten med ordningen er å sikre at tjenestemottakere som krever stor ressursinnsats fra det kommunale tjenesteapparatet får gode tilbud uavhengig av kommunens økonomiske situasjon. Ordningen gjelder ikke personer over 67 år. For 2019 foreslås det at kommunene får kompensert 80 prosent av egne netto lønnsutgifter til helse- og omsorgstjenester ut over et innslagspunkt. Innslagspunktet for 2019 er estimert til 1.413.000 kroner. Det er heftet stor usikkerhet til denne refusjonen, spesielt knyttet til beregning av timepris. En korrigering av timeprisen vil gi store utslag på refusjonen.
Skatt – personlige skatteytere
Det kommunale skattøret settes til det maksimale av det Stortinget fastsetter. I forslag til statsbudsjett er det kommunale skattøret for personlige skattytere satt til 11,55 prosent, en reduksjon på 0,25 prosentpoeng fra 2018. Skattøren er satt utfra et mål om at skatteinntektenes andel av samlede inntekter for kommunene i 2019 skal ligge på 40 prosent.