3 Økonomiske resultater og hovedtrekk i 2015
Årets resultat
ØKONOMISK OVERSIKT DRIFT | |||
2013 | 2014 | 2015 | |
Sum driftsinntekter | 1 411 780 | 1 451 499 | 1 507 788 |
Sum driftsutgifter ekskl. avskrivn. | 1 364 518 | 1 436 576 | 1 409 036 |
Brutto driftsresultat | 47 262 | 14 923 | 98 752 |
Netto finansutgifter | 51 426 | 52 038 | 70 269 |
Netto driftsresultat | -4 164 | -37 115 | 28 483 |
Netto avsetninger | -20 858 | -10 457 | 28 416 |
Overført til investering | 16 694 | 1 | 0 |
Regnskapsmessig merforbruk | 0 | -26 659 | 67 |
Årets driftsregnskap legges fram med et regnskapsmessig mindreforbruk på 67.250 kroner. Netto driftsresultat er på 28,48 mill. kroner. Noen viktige avvik i forhold til budsjett er:
Sektorenes resultater | -14,6 | mill. kr |
Mer frie inntekter, vesentlig skatt | 6 | mill. kr |
Lavere pensjonsutgifter fra pensjonsselskapene | 11 | mill. kr |
Mindreforbruk lønnsreserven | 12 | mill. kr |
Felles innsparinger, som ikke er gjennomført | -12 | mill. kr |
Sektorenes og stabenes driftsresultater
Netto resultat for alle sektorene samlet viser merforbruk på 14,6 mill. kroner. Se tabellen nedenfor. I 2014 var tilsvarende tall 28,8 mill. kroner.
Det har vært merforbruk i flere sektorer i 2015. PRO hadde et merforbruk på 9,3 mill. kroner som hovedsakelig kommer av økte vedtakstimer i hjemmetjenester/BPA-ordningen, samt noe lavere refusjon på ressurskrevende brukere.
NAV har et merforbruk 4,2 mill. kroner, dette knyttes direkte til utbetalinger til brukere og i hovedsak brukeres boutgifter. Kultursektoren hadde et overforbruk på 5,3 mill. kroner. Barnehage hadde et merforbruk på 2,6 mill. kroner. Merforbruket forklares med økte tilskudd til privat barnehagedrift på 5,0 mill. kroner. 2,4 mill. kroner av dette har blitt dekket inn hovedsakelig ved forsert nedbemanning i kommunale barnehager.
Rådmannen har i henhold til økonomireglementet lagt følgende til grunn i regnskapet:
- Sektorer med mindreforbruk har ikke fått beholde og tatt med seg overskuddet over til 2016. Rådmannen vil vurdere om dette skal foreslås i regnskapssaken som legges fram for kommunestyret.
- Økonomireglementet sier at sektorer og staber med merforbruk må dra med seg merforbruket og får nedjustert framtidige driftsrammer. Merforbruket registreres i regnskapet og dekkes inn ved rammetrekk, normalt over to år. Dette er ikke gjennomført som memoriaposteringer i 2015, da deler av merforbruket kan knyttes til vedtatte innsparinger i året som ikke har kunnet realiseres fullt ut. Rådmannen vil fremme forslag i regnskapssaken til kommunestyret om hvorledes man skal forholde seg til avregning av dette, alternativt om det anbefales at inndekking ikke gjennomføres.
Tabellen nedenfor viser sektorenes netto resultater i forhold til budsjett.
Resultat 2015 1) | Økonomireglementet | |||||
Driftsresultat | før forbruk/avsetn | i % av bto | Bruk av driftsfond nto | Merforbruk | Resultat i | |
Sektorer og staber | driftsfond | driftsutgift | ordinære | strykninger | tilbakebetales | regnskapsdok. |
Rådmann | 1 765 | 8,6 | 1 200 | 0 | 565 | |
Teknikk og miljø | 1 408 | 2,8 | 124 | 0 | 1 284 | |
Eiendom | 1 210 | 2,8 | 0 | 0 | 1 210 | |
Barnehage | 2 573 | -1,5 | 0 | 0 | 2 573 | 2 573 |
Familie- og helse | 1 699 | -1,4 | 249 | 0 | 1 450 | 1 450 |
NAV | 4 358 | -8,4 | 74 | 0 | 4 285 | 4 285 |
Skole | 2 665 | 0,9 | 201 | 0 | 2 465 | |
Kultur | 5 609 | -5,2 | 301 | 0 | 5 308 | 5 308 |
Pleie-, rehab-, omsorg | 7 968 | -1,8 | 1 309 | 0 | 9 277 | 9 277 |
Pesonal | 2 024 | 15,6 | 0 | 0 | 2 024 | |
Service | 104 | 0,5 | 78 | 0 | 182 | |
Økonomi | 523 | 2,4 | 0 | 0 | 523 | |
12 508 | 2 133 | 0 | 22 893 | 14 641 | ||
Sum merforbruk | 22 207 | 22 893 | ||||
Sum mindreforbruk | 9 699 | 8 252 |
1) Faktisk resultat før netto avsetninger. Røde tall betyr merforbruk i forhold til netto budsjettramme.
Utvikling i netto driftsresultat
Grafen viser netto driftsresultat i prosent av driftsinntektene og gir uttrykk for utviklingen i kommunens handlefrihet sammenlignet med landsgjennomsnittet.
Resultatet for 2015 er kraftig forbedret i forhold til fjoråret, noe som også gjenspeiler utviklingen i landet forøvrig. KS sin norm for netto driftsresultat i prosent av driftsinntekter har vært 3 %, men er nå redusert til 1,75 %. Elverum kommune hadde i 2015 et netto driftsresultat i prosent av driftsinntekter på 1,9 %.
Rente- og avdragsbelastning
Grafen viser hvor stor del av brutto driftsresultat som benyttes til å dekke netto kapitalkostnader. Forholdstallet sier noe om kommunens handlefrihet. Kapitalkostnadene må dekkes av driftsinntektene. Det som blir igjen, bidrar til å styrke egenkapitalen.
Grafen viser at kommunen i 2015 hadde en solid resultatforbedring, siden man nå er i en situasjon hvor brutto driftsresultat dekker netto renter og avdrag. Med et brutto driftsresultat eksklusive avskrivninger på 98,8 mill. kroner, og en netto finanskostnad på 70,3 mill. kroner gir dette en rente- og avdragsbelastning på 71,2 %.
Finanskostnader målt mot brutto inntekt
Elverum kommune hadde lave finanskostnader frem til 2007, som følge av de restriksjoner man var underlagt mens man var registrert i ROBEK-registeret. Dette medførte imidlertid at man hadde opparbeidet vesentlige etterslep på vedlikehold av kommunale eiendommer, som kom i tillegg til investeringer som følge av at kommunen vokste.
Grafen sammenligner Elverum kommune mot KOSTRA-gruppe 7 og 13 (Elverum kommune er tatt inn i KOSTRA-gruppe 13 fra 2014).
I årene 2013-2015 er tallene for Elverum justert for ekstraordinære utbytter fra E-verket. Dette for å illustrere hvilket nivå kommunen ville ligget på med ordinært utbytte.
Finanskostnadenes andel av brutto driftsinntekter har fra 2009 til 2015 økt fra 3,4 % til 5,3 %. Dette fører til tilsvarende reduserte ressurser til den ordinære driften. I forhold til landsgjennomsnittet brukte Elverum kommune 1,8 % mer av inntektene til finansutgifter i 2015.
Utvikling i driftsinntekter og driftsutgifter
Utvikling i inntektene er en sentral rammebetingelse for kommunen, fordi kommunen bare i liten grad kan påvirke inntektsnivået. Kommunene får fastsatt sine inntekter gjennom politiske vedtak i Stortinget. Kommunene kan selv påvirke nivået på eiendomsskatt og brukerbetaling, men det er her sterke begrensninger gjennom lover og forskrifter. Siden inntektene i stor grad styres av andre, vil kommunens styringsmuligheter ved siden av å fastsette nivået på eiendomsskatten, ligge i å styre driftsutgiftene og finansutgiftene, slik at kommunen til enhver tid har gode driftsmarginer og god balanse mellom drift, investeringer og likviditet.
Vekst driftsinntekter/-utgifter 2009 – 2015
Grafen viser utviklingen i driftsinntektene og driftsutgiftene som prosentvis endring fra forrige år, målt i løpende priser. I 2015 ble inntektsveksten større enn utgiftsveksten. Driftsinntektene har det siste året økt fra 1 451 mill. kroner til 1 508 mill. kroner, det vil si med 3,9 %. Driftsutgiftene har siste år blitt redusert fra 1 437 mill. kroner til 1 409 mill. kroner, m.a.o. 1,9 %.
En sunn økonomisk utvikling forutsetter at kommunen ikke bruker mer enn det ressurstilgangen tillater, og da må veksten i driftsutgiftene over tid være lavere enn veksten i driftsinntektene.
Reell vekst i driftsutgifter 2009 – 2015
Grafen viser kommunens årlige vekst i driftsutgifter. I tillegg vises sum vekst i driftsutgifter (akkumulert) i forhold til 2009. Endringen vises korrigert for prisutviklingen for å få fram volum¬endringer (faste 2015-priser).
Grafen viser at kommunen i løpet av de siste årene har hatt en vekst i aktiviteten – en samlet aktivitetsvekst på ca. 10 prosent fra 2009 til i dag. Volumreduksjonen for 2015, på 4,7 %, er en betydelig reduksjon fra fjoråret.
Investeringer som medfører økt finanskostnad (lån)
Tall i 1000 kroner
INVESTERINGER BRUTTO |
Rest-bev. 2014 | Oppr bud 2015 | Revid bud 2015 | Regnsk 2015 |
Kommentarer
|
Nyanlegg parker | -221 | 319 | 0 | 177 | Noen tiltak var allerede igangsatt samt etterarbeid Elvarheimparken. Rammen ble fjernet. |
Faste gatedekker | 68 | 637 | 637 | 828 | Storgata fra lokket til st. Olavsgt., gamle Trysil veg fra slakteri til hummeldalsvegen, Leirets bru og gangveg i Elavrheimparken. |
Eiendomsinngrep | 297 | 214 | 214 | 194 | Rammen disponeres av teknisk og eiendom. Kjøp av vegarealer i forbindelse med nye veger i Ydalir. Opprydding i eiendomsforhold ihht reguleringsplaner og utbyggingsavtaler – erverv av kommunal grunn. |
Gatelysinvesteringer | 623 | 833 | 300 | 707 | Tiltak allerede bestilt. Gatelys Einervegen og Søbakkvegen + noen punkter i fjedsetlia. |
Rehabilitering av bruer | 68 | 1 562 | 1 700 | 1 820 | Ny bru Ringlivegen. Rammen er disponert. |
Kommunale veger oppgradering | 0 | 4 164 | 4 164 | 4 295 | Følgende veger/strekninger er oppgradert med nye grøfter og stikkrenner. Deler av Melåsmovegen, Prærievegen. Nedre Skurubergsvegen. Deler av Nomerstadvegen. Nedre Uthusliavegen, Nygårdsgrendavegen. Deler av Furuknappvegen. Rammen er disponert |
Nye veger – byområder (deler finansiert med fond eller andre inntekter) | 5 418 | 3 123 | 500 | 606 | Noe restarbeid Hummeldalsvegen, Ydalirprosjektet + div små tiltak. Lite tiltak på nye veger, rammen er ikke disponert og restbeløp overføres til 2016. |
Grøndalsbakken – ny enhet | -122 | 1 021 | 1 521 | 3 349 | Anbud utlyst på Doffin. Kostnader representerer prosjektering og anbudsbeskrivelse. |
Folkvang – universell utfoming | 293 | 2 000 | 181 | 183 | Ferdig prosjektert. Byggetillatelse gitt. Ikke kapasitet til å gjennomføre 2016. |
Kirkevegen 47 – eksisterende fløy A og B inneklimatiltak | 500 | 10 000 | 0 | 0 | Inngår i Helsehuset alt. 3 inkl. Moen og omsorgsboliger hvor inneklimatiltak prosjekteres sammen med nybygget.
Det er således hensiktsmessig at hele dette prosjektet med budsjett underlegges hovedprosjektet etter hvert. |
Søbakken skole, trinn 2 rehab og utbygning | -6 643 | 36 200 | 62 400 | 55 676 | Ferdig – oppfølging av mangler pågår. |
Lillemoen skole | -127 | 33 000 | 1 000 | 1 655 | Ferdig utarbeidet planløsning og fasader, gjennomført dialogkonferanse – påbegynt markedsdialog. Eierstruktur flerbrukshall er under utredning i regi av arbeidsgruppen, og planlegges fremlagt til Strategikonferansen 2016. |
Vedlikeholds – og driftsmaskiner eiendom | 395 | 330 | 54 | 0 | Innsparingstiltak i 2015. |
Rådhuset rehabilitering og forsyningssikkerhet | 2 103 | 22 699 | 0 | 7 208 | Ferdig – oppfølging av mangler pågår. |
Helsehus alt 3, inkl Moen og omsorgsboliger | 3 173 | 40 062 | 13 000 | 18 336 | Prosjektet har i hele 3. tertial vært under detaljprosjektering. Påløpte kostnader dekker alle delprosjekter ved Helsehuset, inkl. tilleggstjenester og inneklimatiltak kirkevegen 47. |
IKT i skole | 75 | 2 000 | 2 000 | 1 977 | Midlene er i hovedsak brukt til nyinnkjøp av datamaskiner til elever og ansatte.
Noe av midlene er brukt på oppgradering av infrastruktur for å legge til rette for økt bruk. |
IT investeringer | -279 | 1 700 | 1 700 | 972 | Startet utskifting og oppgradering av nett og serverpark, nytt backupsystem. Ubrukte investeringsmidler brukes 1. kv. 2016. |
Kjøp av biler – tidligere erstatter leasing | -281 | 3 500 | 1 780 | 2 686 | Kjøp av biler varierer mellom år etter hvert som leasing-avtaler utløper. |
Langtidsparkering | 0 | 7 500 | 4 686 | 10 736 | Langtidsparkering og Folkvangtomta har hatt samme prosjektnummer. Langtidsparkering har et forbruk på ca.4,5 mill inkl. kjøp av tomt. Etablering av P-plasser ved fotballbanen og ved svømmehall samt innkjøp av P-automater. Noen langtidsparkeringplasser ble ikke realisert i 2015. Rammen er ikke disponert, men ønskes videreført i 2016. |
Geodata, 3D programvare | 0 | 325 | 325 | 299 | Innkjøpet er utført og avsluttet. |
Folkvangtomta | 0 | 6 000 | 6 000 | 0 | Langtidsparkering og Folkvangtomta har hatt samme prosjektnummer. Folkvangtomta har et forbruk på ca. 5.8 mill. Gjenstår noe arbeid i forbindelse med beplantning som blir utført i 2016. |
Svømmehallen – oppgradering renseanlegg/helse og sikkerhet | 1 472 | 633 | 633 | 578 | Renseanlegg ferdigstilt. Mangler imidlertid oppkobling mot SD-anlegg. Totalentreprenør er ansvarlig for utførelse. Byggherre har varslet motfakturering for merarbeid pga. manglende ferdigstillelse. |
Bussholdeplass Elverum ungdomsskole | 0 | 1 000 | 1 000 | 1 724 | Ferdigstilt – merkostnad pga. nødvendig oppgradering av lysmaster, kantstein, uu gangareal og rekkverk (HMS). |
Handlingsplan universell utforming | 0 | 2 000 | 50 | 0 | Utsatt pga. manglende kapasitet. |
Ny skole i sentrum – Ydalir | 0 | 3 000 | 500 | 317 | Gjennomført tidligfaseanalyser og konseptvurderinger. |
Helsehuset, tilleggsfunksjoner | 0 | 11 692 | 0 | 0 | Inngår i Helsehuset alt. 3 inkl. Moen og omsorgsboliger hvor tilleggsfunksjoner prosjekteres som en del av nybygget.
Det er således hensiktsmessig at hele dette prosjektet med budsjett underlegges hovedprosjektet etterhvert. |
Inventar Søbakken | 0 | 1 200 | 1 200 | 0 | Ferdig. Kostnaden er bokført i prosjektet Søbakken skole, trinn 2 rehab. og utbygning. |
Deling av klasserom Vestad skole | 0 | 250 | 250 | 150 | Ferdig. |
Kjølemaskin kulturhus | 0 | 150 | 150 | 169 | Ferdig. |
EPC prosjekt | 1 916 | 0 | 1 500 | 3 908 | Prosjektet er i garantifase med tilhørende optimalisering av tiltak. |
Vestad kompetansesenter | 22 831 | 0 | 0 | 631 | Rest av innestående beløp er utbetalt til entreprenør etter at alle punkter i 1 års garantibefaring ble utkvittert og godkjent. |
Oppkapitalisering Elverum Tomteselskap | 0 | 0 | 0 | 1 948 | Gjennomført ihht KS-vedtak. |
Sykehjem reservestrømsanlegg | 1 401 | 0 | 0 | 825 | Ferdig. |
Infrastruktur Vestad skole m.v. | -41 | 0 | 45 | 45 | Har sammenheng med 12 boenheter for unge med nedsatt funksjonsevne og tilhørende rekkefølgebestemmelser. Reguleringsprosess pågår. |
Hanstad skole rehabilitering | 0 | 0 | 400 | 1 778 | Generalplan ferdig. Midlertidige brakker for 1 klasserom, lagerrom/ toalettrom ferdigstilt. |
Brannvarslingsanlegg 4 kirker | 0 | 0 | 150 | 228 | Prosjektet er overtatt fra Kirkevergen. Tegningsgrunnlag oppdatert, mens fysiske tiltak gjenstår. Prosjektet er underbudsjettert, og må utsettes pga. manglende finansiering og kapasitet. |
omsorgsbolig uten tilsyn (resterende 26) | -317 | 0 | 0 | 0 | Prosjektet inngår i Helsehus alt. 3 inkl. moen og omsorgsboliger. |
Agresso oppgradering KS 69/15 | 0 | 0 | 2 625 | 0 | Oppgraderinger gjennomført nov/des 2015, fakturaer foreløpig ikke mottatt, overføres 2016. |
Byutvikling | -1 580 | 0 | 13 398 | 39 | Restprosjektering/etterslep av prosjektering Torget. |
Øyeblikkelig hjelp medisink utstyr | 0 | 0 | 0 | 359 | Gjelder etablering av interkommunal øyeblikkelig hjelp døgnplasser. Investering er finansiert ved tilskudd, og overført fra drift. |
Uteanlegg Terningen Arena | 2 921 | 0 | 0 | 1 105 | Ferdig. |
Hernes kirkegård | 1 | 0 | 592 | 592 | Tilskudd utbetalt Kirkelig fellesråd ihht KS-vedtak i årsoppgjørssak 2014. |
SUM BRUTTO INVESTERINGER | 197114 | 124 655 | 126 100 |
Investeringer hvor finanskostnader er dekket av inntekter eller fond
Tall i 1000 kroner
INVESTERINGER BRUTTO |
Rest-bev. 2014 | Oppr bud 2015 | Revid bud 2015 | Regnsk 2015 | Kommentar |
Vann- og avløpsplanen | 10 647 | 22 000 | 22 000 | 19 601 | Rehabilitering av gammelt ledningsnett og utvidelse av forsyningsområdet, ihht handlingsplanen. |
Biler og maskiner (miljø og teknikk) | 0 | 1 800 | 1 800 | 2 432 | Innkjøp av traktor, Liten hjullaster, 3 stk. snøfresere, snøskjær og vertikalskjær. |
Startlån til videre utlån | 0 | 65 000 | 62 416 | 62 218 | Utlån ihht budsjett. |
Egenkapitalinnskudd EKP | 0 | 1 500 | 1 500 | 1 407 | Gjennomført ihht vedtak og krav fra EKP. |
Egenkapitalinnskudd KLP | 0 | 1 800 | 1 800 | 1 875 | Gjennomført ihht vedtak og krav fra KLP. |
Rundkjøring byggelånsrenter | 1 049 | 900 | 369 | 354 | Byggelånsrenter rundkjøring v/Basthjørnet. |
Kjøp av kommunale boliger (Ikke fullt ut dekket av leieinntekter) | 25 045 | 18 000 | 32 500 | 27 726 | Det er kjøpt 14 boliger. |
Sandbakken, utbygging psykisk helse | -5 563 | 3 062 | 6 662 | 5 773 | Ferdig. |
12 boenheter for unge med nedsatt funksjonsevne (personalbase finansieres med lån) | 1 377 | 16 063 | 1 400 | 1 472 | Prosjektet har vært under detaljprosjektering i 3. tertial. Reguleringsplanprosessen pågår. |
Demenssenter 24 enheter + 16 omsorgsboliger | 391 | 0 | 4 709 | 9 437 | Anbudsutlysning på Doffin. Forventet oppstart feb 2016 og ferdigstillelse aug 2017. |
Mottatt avdrag ansvarlig lån TAIK as | 0 | 1 080 | 1080 | 1 100 | Avdrag fakturert og betalt ihht avtale |
Renholdsmatter – inngangsparti av bygg | 0 | 500 | 0 | 394 | Anskaffelsen videreføres i 2016. |
SUM BRUTTO INVESTERINGER | 131705 | 135156 | 133789 | ||
SUM ALLE INVESTERINGER BRUTTO | 328819 | 259811 | 259889 |
For alle offentlige innkjøp gjelder Lov om offentlige anskaffelser med gjeldende forskrift. Regelverket er nedfelt i norsk lov og gir klare retningslinjer for alle kjøp, med fastlagte prosedyrer og kunngjøring på Doffin, basen for alle kjøp fra kr 500 000,- uten moms. For anskaffelser over følgende terskelverdier gjelder en utvidet kunngjøring i hele EØS området:
- Varer og tjenester: 1,60 mill. kr uten moms
- Bygg og anlegg: 40 mill. kr uten moms
Generelt er det krav om konkurranse for alle anskaffelser og formelle dokumentasjonskrav for anskaffelser over kr 100 000 uten moms.
Det interkommunale samarbeidet med Hamar, Løten, Ringsaker og Stange har gitt avtaler som representerer et årlig kjøp på ca. 150-200 mill. kr. Arbeidsoppgavene fordeles mellom kommunene som har ansvar for hver sine vareområder. I løpet av 2015 er dette samarbeidet nærmere formalisert gjennom en mer formell samarbeidsavtale mellom kommunene.
I 2015 er totalt 10 nye rammeavtaler gjort gjeldende. I løpet av året ble i alt 17 konkurranser kunngjort på Doffin
Kommunalt innkjøpsforum Hedmark og Oppland (KIFHO) er et viktig forum for utveksling av innkjøpsfaglige temaer i kommunene. Her knytter vi kontakter og deler erfaringer med en rekke virksomheter som er underlagt lov om offentlige anskaffelser, også ut over de vi har et fast samarbeid med.
Innkjøpsavdelingen jobber med en ny innkjøpsstrategi for effektivisering og for å hente ut potensialet for besparelser. Til dette arbeidet har vi tatt i bruk verktøy for analyse av våre innkjøp, og har gjennom året lastet dette med informasjon fra økonomisystemet, som gjør at vi kan gjøre analyser ned på varelinjenivå på leverandørfakturaer sett opp mot det enkelte ansvar i kommunen.
Gjeldende avtaler er registrert i rammeavtaleregister som finnes på kommunens intranett. For å kunne oppnå gode priser også i framtida er det viktig at leverandørene ser at avtalene brukes i det omfanget vi har sagt i anbudsdokumentene, og som er grunnlaget for de tilbudene som er gitt.
Kommunens innkjøpere er godt kjent med gjeldende lovverk og innkjøpsleder bistår i stadig økende grad ved anskaffelser ved større investeringskjøp. Og bistår også i noen grad våre tilknyttede IKS i slike sammenhenger.
Innholdsfortegnelse
-
Glimt fra 2015
- Januar: Beredskapsuke i kommunen
- Februar: Vertskap til ”Kongens Nei”
- Mars: Øker effektiviteten med nytt bilsystem
- April: Stor glede på verdens bokdag
- Mai: Vellykket Barnetråkk på Lillemoen
- Juni: Elvarheim i ny prakt
- Juli: Flytter kapital fra skog til veg
- August: Nye Søbakken skole
- September: Nytt utendørs idrettsanlegg
- Oktober: Den første elbilen er på plass
- November: IKAD - et nytt helsetilbud
- Desember: Flere flyktninger i jobb og aktivitet
- 1 Innledning
- 2 Overordnede mål og resultater
- 3 Økonomiske resultater og hovedtrekk i 2015
- 4 Organisering
- 5 Personal, sykefravær og likestilling
- 6 Samfunn og miljø
-
7 Sektorene og stabenes resultater
- 7.1 Sektor for pleie, rehabilitering og omsorg
- 7.2 Sektor for skole
- 7.3 Sektor for barnehage
- 7.4 Sektor for familie og helse
- 7.5 Sektor for kultur
- 7.6 Sektor for teknikk og miljø
- 7.7 NAV Elverum
- 7.8 Eiendomsstaben
- 7.9 Økonomistaben
- 7.10 Service- og IKT-staben
- 7.11 Personalstaben
- 7.12 Samfunnsutviklingsstaben
- 8 Tjenesteområde under tilsyn
- 9 Oppfølging av politiske vedtak
- 10 Årsregnskap og noter 2015
- 11 Revisjonsberetning 2015
- 12 Vedlegg