Kommuneplanens samfunnsdel er kommunens overordnede plan. Det langsiktige målet i kommuneplanen er at «Elverum skal være et godt og sunt sted å leve, med aktive, glade og friske innbyggere». Kommunen har i tillegg til kommuneplanen et planverk på cirka 20 strategiske planer fordelt på seks samfunnsområder, og som er å forstå som nødvendig detaljering av kommuneplanen for å ha et operativt grunnlag for virksomheten. Dette planverket kan leses her.
Hvert år gjennomføres det brukerundersøkelser og andre registreringer/statistikker som viser resultater innenfor fire ulike dimensjoner: Samfunn – Økonomi – Organisasjon – Tjenestekvalitet:
Dimensjoner med indikatorer |
Resultat 2018 |
Resultat 2019 |
Mål 2020 |
Resultat 2020 |
Landsgjennom- snitt |
Samfunnsdimensjonen |
|||||
Innbyggertall, 31. desember |
21 191 |
21 254 |
21 306 |
21 292 |
– |
Reduksjon i energiforbruket i kommunale byggrelatert til referanseåret 2009 – 2010, korrigert i forhold til utetemperatur, areal og brukstid |
-18% |
-21% |
-21% |
– 23% |
– |
Økonomidimensjonen |
|||||
Netto driftsresultat i % av brutto driftsinntekter (anbefalt norm = 2,0%) |
– 0,30 % |
0,55% |
2,0% |
0,74% |
|
Udisponerte disposisjonsfond i % av bruttodriftsinntekter (mål er 4,0 %) |
0,60% |
0,98 % |
4,0% |
1,44 % |
|
Netto lånegjeld i % av brutto driftsinntekter (maks100 %) |
123% |
125 % |
100% |
132 % |
|
Egenfinansiering av investeringsporteføljen ekskl. VARF (mål er 20 %) |
3,0 % |
3,5 % |
20% |
12,8 % |
|
Organisasjonsdimensjonen |
|||||
Nærværsprosent. **) |
92,5 % |
92,8 % |
92,5% |
91,4% |
90,2% |
Medarbeidertilfredshet – 10 faktor (svar fra medarbeidere, skala fra 1-5 (1=svært uenig og 5=svært enig)). |
|||||
1. Oppgavemotivasjon – oppleves oppgavene som endrivkraft og som spennende og stimulerende. |
4,3 |
Ikke målt |
|
4,3 |
4,2 |
2. Mestringstro – tiltro til egen kompetanse og mulighet til å mestre utfordringer. |
4,4 |
Ikke målt |
|
4,4 |
4,3 |
3. Selvstendighet – opplevelse av å ha mulighet til å jobbe selvstendig. |
4,3 |
Ikke målt |
|
4,3 |
4,3 |
4. Bruk av kompetanse – brukt egen jobbrelevantkompetanse på en god måte. |
4,3 |
Ikke målt |
|
4,3 |
4,2 |
5. Mestringsledelse – ledelse som vektlegger at den enkelte medarbeider skal få utvikle seg best mulig i forhold tilegne forutsetninger. |
4,0 |
Ikke målt |
|
4,0 |
4,0 |
6. Rolleklarhet – forventningene til jobben som skalutføres er tydelig definert og kommunisert. |
4,4 |
Ikke målt |
|
4,4 |
4,2 |
7. Relevant kompetanseutvikling – best mulig rustet til åutføre sine oppgaver med høy kvalitet. |
3,7 |
Ikke målt |
|
3,6 |
3,6 |
8. Fleksibilitetsvilje – fleksibel på jobb og tilpasse sin måte å jobbe på til nye behov og krav. |
4,5 |
Ikke målt |
|
4,5 |
4,4 |
9. Mestringsklima – motiveres av å lære, utvikle seg og gjøre hverandre gode. |
4,1 |
Ikke målt |
|
4,1 |
4,1 |
10. Nytteorientert motivasjon – nyttig og verdifullt for andre. |
4,7 |
Ikke målt |
|
4,7 |
4,6 |
Tjenestekvalitetsdimensjonen |
|||||
Tjenestene skal være innenfor lov og forskrift. (Tilsynfra Statsforvalteren på ulike tjenesteområder blir rapport i tertialrapportene og årsrapporten). ***) |
ja |
nei |
ja |
|
|
Brukerundersøkelser på ulike tjenester. ****) |
|
|
|
|
|
Resultat for bruker |
4,7 |
5,1 |
4,7 |
4,7 |
– |
Respektfull behandling |
5,1 |
5,4 |
5,1 |
5,5 |
– |
Tilfredshet med informasjon |
4,5 |
4,9 |
4,5 |
4,5 |
– |
Tabell: Mål og resultater for Elverum kommunes virksomhet målt på sentrale indikatorer innenfor 4 dimensjoner –samfunn, økonomi, organisasjon og tjenestekvalitet. *) = Renter og avdrag i % av brutto driftsinntekter. **) = SSB harfraværsstatistikk per kvartal for landet – ikke for året under ett. ***) = Se pålegg etter tilsynsbesøk senere i rapporten. ****) = Alle brukerundersøkelsene har en skala fra 1 – 6, der 6 er best.