Tabellen under viser registrerte avvik/pålegg for Elverum kommune som følge av tilsyn/revisjoner, frist for lukking av avvik samt utbedringstiltak, slik status er ved framlegget av årsmeldingen. Denne oversikten oppdateres i henhold til framdrift i arbeidet og rapporteres ved tertialene og årsslutt.
Tjeneste/tilsynsområde | Avvik/pålegg | Frist lukking | Tiltak |
Sektor for Pleie, rehabilitering, omsorg | |||
Landsomfattende tilsyn med kommunaletjenester til personer med samtidig rusmiddel- problem og psykisk lidelse. | Statens helsetilsyn besluttet at det i2017-2018 skulle gjennomføres landsomfattende tilsyn med kommunale tjenester til personer med samtidig rusmiddelproblem og psykisk lidelse. Fylkesmannen førte tilsyn med Elverum kommunens tjenester juni 2017. | 15.08.19 | NAV og rus- og psykiskehelsetjeneste: Tiltak om innføring av digitalt avvikssystem var påkrevet for å lukke saken. Arbeidet pågår. |
Sektor Familie- og helse | |||
Ettervern og samarbeid mellom barnevern- tjenesten og sosiale tjenester i NAV i Elverum kommune | Fylkesmannen gjennomførte tilsynom ettervern og samarbeid mellom barneverntjenesten og sosialetjenester i NAV i Elverum kommune i mai 2019 som del av landsomfattende tilsyn. Det ble avdekket to lovbrudd under tilsynet:
1. Kommunen hadde ikke utviklet et tilstrekkelig system for styring og kontroll til ungdom som hadde behov for helhetlige og koordinertetjenester fra barnevern-tjenesten og NAV. 2. Kommunen sikrer ikke at ungdommens medvirkning ble systematisk ivaretatt og dokumentert. |
01.03.21 | Tiltak iverksettes og implementeres i henhold til en egenhandlingsplan i Innlandet. Arbeidet pågår. |
Eiendomsstaben | |||
Arbeidstilsynet har gjennomført et skrivebordstilsyn som omhandler kommunens kartlegging av bygg som kan inneholde asbest, og eventuelle rutiner på håndtering av asbest. | Rapport med 3 pålegg ble mottatt 02.03.2020.
Pålegg 1: Sørge for at verneombud og ansatte som kan utsettes for asbeststøv får nødvendig informasjon og opplæring. Pålegg 2: Arbeidsgiver skal utarbeide rutiner for å kartlegge asbest ved oppdragsforhold Pålegg 3: Arbeidsgiver skal sørge for å innhente tillatelse fra Arbeidstilsynet til å arbeide med asbest dersom virksomheten skal utføre rivnings-, reparasjons-eller vedlikeholdsarbeid av asbestholdig materiale. |
Frist for lukking var 15.10.2020 | Etter besvarelse ble det gitt ny frist til 15.2.2021. |
MHBR har gjennomført et branntilsyn ved Hanstad skole etter å ha mottatt en bekymringsmelding. | Avvik 1: Manglende kjennskap til og dokumentasjon over kravene til brannsikkerhet som gjelder forHovedbygget. | Tilbake-melding ble gitt til MHBR innen frist for tilbakemelding. Frist for å lukke avvikene er utsatt på ubestemt tid pga. Covid-19. | Avvik 1: Brannteknisk tilstandsanalyse er gjennomført, der tilstandsgrad og beskrivelse av nødvendige tiltak er definert. Disse tiltakene skal nå kostnads utredes som grunnlag for prioritering i vedlikeholdsplaner. Det var blant annet stor slitasje på branndører, mangler ved branntetting og mangler ved markerings- og ledelyssystem. |
Tjeneste/tilsynsområde | Avvik/pålegg | Frist lukking | Tiltak |
Dette har resultert i en avviksrapport uten at det er gitt pålegg om utbedring med angitt frist. |
Avvik 2: Rutiner for kontroll og vedlikehold av branntekniske bygningsdeler Hovedbygg.
Avvik 3: Krav til bruk av byggverket og rutiner for å sikre at kravene blir overholdt
Avvik 4: Etablering av grunnleggende systematisk internkontroll innen det brannforebyggende sikkerhetsarbeid i virksomheten. |
Det er ikke fare for personsikkerheten. Stilling som fagingeniør drift/vedlikehold har vært utlyst for blant annet å sikre bedre oppfølging av tiltak knyttet til internkontroll. Ingenkvalifiserte søkere. Arbeidet pågår. Avvik 2: Det er ajourført kontrollrutiner i FDV-verktøyet Facilit som grunnlag for lovpålagt dokumentasjon. Opplæring av ansatte pågår samtidig med QR-merking av alle objekter. Avvik 3: Bruker/leietaker svarer ut dette avviket. Eiendomsstaben utarbeider rutiner for opplæring i bruk av bygg. Arbeidet pågår. Avvik 4: Rutiner lages for hvert tjenesteområde. Maler lagres i kvalitets- systemet. Dokumenta- sjon lagres i FDV-verktøyet Facilit, der MHBR har lesetilgang for kontroll. Arbeidet pågår. |
Tabell: Registrerte pålegg for Elverum kommune som følge av tilsyn – status per utgangen av 2020.