4 Organisering
Kommunens organisering av det politiske arbeidet viser hvordan de folkevalgte representantene og representanter oppnevnt av de folkevalgte, er fordelt i styrer, råd og utvalg. Med virkning fra kommunevalget i 2019 ble det innført noen nye benevnelser – jfr. bl.a. som følge av endinger i kommuneloven.
Under vises organisasjonskartet for det politiske arbeidet i Elverum kommune, og det gis en kort redegjørelse for de forskjellige organene slik disse har fungert i 2022. Arbeidet i de forskjellige styrer, komitéer, råd og utvalg med saker, saksunderlag og vedtak m.m. kan følges på kommunens hjemmeside – her: https://www.elverum.kommune.no/politikk.
Figur: Organisering av de folkevalgte organer i Elverum kommune i kommunestyreperioden 2019 – 2023.
Kommunestyret er kommunens øverste organ og består av 35 folkevalgte representanter fra de politiske partiene. Kommunestyret delegerer i stor grad myndighet gjennom et eget delegerings- reglement til underliggende utvalg, formannskapet, kommunedirektøren (kommuneadministrasjonen) med flere. Det er klare regler for hva som kan delegeres og hva kommunestyret selv må beslutte.
Formannskapet er valgt blant kommunestyrets medlemmer i henhold til kommuneloven for valgperioden på 4 år. Formannskapet behandler saker forberedt av administrasjonen og utøver kommunens eierskap i selskap og foretak hvor kommunen er eier.
Kontrollutvalget er oppnevnt av kommunestyret i henhold til kommuneloven. Kontrollutvalget har eget sekretariat, som er sekretariat for 12 kommunale kontrollutvalg. Sekretariatet er organisert som et interkommunalt selskap – Konsek Øst IKS.
Administrasjonsutvalget er et partssammensatt utvalg oppnevnt i henhold til kommuneloven.
Kommunestyrekomiteene (helse og omsorg, utdanning, vekst og utvikling, plan og eiendom) er oppnevnt av kommunestyret i henhold til kommuneloven og er delegert ansvar og myndighet i henhold til eget kommunalt reglement.
Eldrerådet er opprettet med hjemmel i lov og er et rådgivende organ for kommunen. Rådet skal i prinsippet ha til behandling alle saker som gjelder levekårene for eldre i kommunen og avgi uttalelse i saken.
Rådet for personer med funksjonsnedsettelse er opprettet med hjemmel i kommuneloven for å sikre åpen, bred og tilgjengelig medvirkning i saker som er viktige for personer med funksjonsnedsettelse.
Ungdomsrådet er opprettet med hjemmel i kommuneloven. Formålet med er å lære opp unge i demokratiske prosesser og arbeidsmåter.
Selskaper og foretak hvor Elverum kommune har eierinteresser har i 2022 vært:
Kommunale foretak
- KF Elverum kommuneskoger (100 %)
Aksjeselskap
- Agena AS (100 %)
- Elverum Vekst AS (100 %)
- Elverum Energi AS (100%)
- Terningen Arena Idrett og Kultur AS (100%)
- Flerbruksanlegget AS (100%)
- AVR Institute Norway AS (33,3%)
- Nordavind DC Sites AS (7,7%)
Interkommunale selskap
- Sør-Østerdal Interkommunale Renovasjonsselskap IKS
- Midt-Hedmark Brann- og Redningsvesen IKS
- Konsek Øst IKS
Andre virksomheter
- Elverum kommunale pensjonskasse
- Stiftelsen Festspillene Elverum
3 stiftelser:
- Elverum kommunes stiftelse for utdanning
- Elverum kommunes stiftelse for jord, skog og bygdeutvikling
- Elverum kommunes stiftelse for helse, omsorg og pleie
Lovpålagte tjenester organisert som egne rettssubjekter med eget regnskap er:
Renovasjon – Tjenesten er organisert gjennom Sør-Østerdal interkommunale renovasjonsselskap IKS hvor Elverum kommune er kontorkommune og hefter for 60 prosent av selskapets forpliktelser.
Brann- og redningstjeneste – Tjenesten er organisert gjennom Midt Hedmark Brann- og Redningsvesen IKS hvor Elverum kommune er kontorkommune og hefter for 33,2% av selskapets forpliktelser.
Revisjon – Tjenesten er organisert gjennom Konsek Øst IKS hvor Kongsvinger kommune er selskapets kontorkommune. Elverum kommune har en ansvarsdel på 8,35 % av selskapet.
Utover dette drives kommuneskogen som kommunalt foretak gjennom Elverum kommuneskoger KF. Kommuneskogen fører eget separat regnskap for sin virksomhet.
Heleide eller deleide aksjeselskaper er frittstående ordinære AS med styrer oppnevnt i generalforsamlingen. Formannskapet er delegert myndighet som utøvende eierorgan. Kommunen har egen eierskapsmelding som ligger til grunn for utøvelse av eierskapet. De enkelte selskapenes virksomhet drives i henhold til vedtekter og egne strategiplaner for hvert selskap.
Elverum kommunes driftsorganisasjon er vist i organisasjonskartet under på sektor- og stabsnivå. Hver sektor ledes av en sektorsjef, stabene av en stabssjef. Sektorer og staber er videre organisert i faglige enheter med enhetsledere. De største sektorene har i tillegg avdelinger med avdelingsledere underlagt de enkelte enhetene. For å løse nødvendig tjenesteproduksjon og stabs-/støttefunksjoner er det i tillegg til kommunens egen tjenesteproduksjon organisert flere interkommunale samarbeid.
Interkommunalt samarbeid
- Pedagogisk- psykologisk tjeneste
- Innkjøpssamarbeid med nabokommuner
- Barnevernvakt
- Geodata samarbeid
- Miljørettet helsevern
- Arbeidsgiverkontroll
- Elverum Interkommunale Legevakt
- Interkommunale akutte døgnplasser
Elverum kommune er vertskommune og fører regnskapet samt drifter IKT løsningene for PPT- tjenesten i kommunene Stor-Elvdal, Åmot og Elverum. Samarbeidet er basert på en egen avtale. Den skal reforhandles i løpet av våren 2023.
Elverum kommune inngår i kartsamarbeidet Hedmark Kart sammen med 11 øvrige kommuner. Dette samarbeidet har vært gjeldende siden 2021.
Elverum interkommunale legevakt – etablert 1. januar 2014. Dette er et interkommunalt samarbeid mellom kommunene Åsnes, Våler, Åmot og Elverum som sammen tilbyr innbyggerne en felles og mer robust legevakt.
Interkommunale akutte døgnplasser – er et samarbeid mellom Våler, Åsnes og Elverum som tilbyr innbyggere kommunal øyeblikkelig hjelp med døgnplasser (somatikk).
Figur: Administrativ organisering i Elverum kommune i 2022. Sektorene har hovedansvar for tjenesteproduksjon og myndighetsforvaltning. Stabene har primært støtte-/forvaltningsfunksjoner.
Innholdsfortegnelse
-
Glimt fra 2022
- Januar: Økning i antall arbeidsplasser og bedrifter i Elverum
- Februar: Frivilligbørsen ble en suksess
- Mars: Aktivitetskalender på sykehjem skaper glede og forutsigbarhet
- April: Pugger norsk med lærer fra Ukraina
- Mai: Denne gjengen ordner liv og røre på Ungdommens hus i sommer
- Juni: Elveparken Pernille har fått en ansiktsløfting
- Juli: Taxi Elverum først ute med demensvennlig bedrift
- August: Startet skoleåret med fagdag om psykisk helse
- September: Hanstad fyller 40 år
- Oktober: Oppdag verden på Glomdalsmuseet – internasjonal uke
- November: Meg sjøl – verdiarbeid i barnehagene
- Desember: Skøytebana på Fylken klar for bruk
- 1 Innledning
- 2 Overordnede mål og resultater
- 3 Økonomiske resultater og hovedtrekk i 2022
- 4 Organisering
- 5 Sykefravær, bemanning, likestilling og medarbeidere
- 6 Handlingsplan 2022 – 2025 – Arbeid og resultater i 2022
-
7 Tjenesteområdenes resultater
- 7.1 Innledning
- 7.2 Politisk styring - folkevalgte
- 7.3 Administrasjon
- 7.4 Barnehage
- 7.5 Skole
- 7.6 Barnevern
- 7.7 Helse - forebygging og behandling
- 7.8 Pleie og omsorg
- 7.9 Sosial - tjenestebistand
- 7.10 Sosial - økonomisk bistand
- 7.11 Kultur og religiøse formål
- 7.12 Teknisk forvaltning
- 7.13 Teknisk drift
- 7.14 Næringsutvikling
- 8 Beredskap
- 9 Investeringsprosjekter
- 10 Tjenesteområder under tilsyn
- 11 Oppfølging: Politiske vedtak – Handlings- og økonomiplan 2022-2025
- 12 Årsregnskap og noter 2022