3 Barnehage
Tjenesteområdet barnehage omfatter tjenestene:
- Kommunal barnehagedrift
- Privat barnehagedrift (det vil si kommunens økonomiske bidrag til private barnehager, samt den kommunale tilsynstjenesten overfor private barnehager)
- Styrket spesialpedagogisk opplæring til førskolebarn med særskilte behov
- Tiltak for to-språklige
- Ekstra assistanse og tilsyn/omsorg
- Barnehagelokaler og uteanlegg
- Skyss av barn som har vedtak om dette
I Elverum er det sju private barnehager og sju kommunale barnehager per 31.12.2022.
Målgrupper for tjenestene er alle barn i førskolealder i Elverum kommune.
Kommunens planverk som ligger til grunn for barnehagetjenestene er særlig strategisk plan for utdanning 2017 – 2022.
Målekort – Konkrete mål for tjenesteproduksjonen i 2022 er vist i virksomhetsplanen for 2022. Virksomhetsplanen inneholder et særskilt målekort med indikatorer.
2022 er et år barnehagene har ferdigstilt pågående utviklingsarbeid i forbindelse med kultur for læring samtidig som sektoren jobber med å samle informasjon og kunnskap for nye innsatsområder. De kommunale barnehagene har som planlagt gjennomført den nasjonale foreldreundersøkelsen i 2022.
Barnehage: Indikator tjenestekvalitet | Mål
2022 |
Resultat
2022 |
|
Funksjon 201: Barnehage | |||
Opprettholde 100 % barnehagedekning jamfør barnehagelovens rett til plass | 100 % | 100 % | |
Andel pedagoger i kommunale barnehager skal være 50 % jfr. Strategisk
plan |
50 % | 44,7 % | |
Andel fagarbeidere i kommunale barnehager skal være 40 % jfr. Strategisk plan. | 35 % | 43 % | |
Pedagogene har 1:1 pc. | 100 % | Ja | |
Alle kommunale barnehager gjennomfører 2 Hjerteromsmøter i året (m/foreldre). | 2 | Prosjekt avsluttet |
|
Alle barnehagene gjennomgår minst 2 ganger i halvåret temaer i Handlingsplan for inkluderende barnehagemiljø/KFL. (Sett i sammenheng med kompetanseløft) |
4 |
Ja |
|
Barna i barnehage har tilgang til digitalt utstyr for å nå rammeplanens mål. | Ja | Delvis | |
Barn under 6 år i Elverum har minimum 90 min utetid hver dag. | Ja | Ja | |
Det systematiske trafikksikkerhetsarbeidet i barnehagen skal sørge for at man opprettholder ervervet status som trafikksikker barnehage. | Ja | Ja | |
Retningslinjer mellom enhet for bosetting og introduksjon og barnehage brukes i bosetting og ved barnehageplass. | Ja | Ja | |
Indikator på tjenestekvalitet (Prosesskvalitet) i barnehagetjenesten |
Resultat 2022 |
Nasjonalt resultat 2022 |
|
Ute- og innemiljø | 4.1 | 4.2 | |
Relasjon mellom barn og voksen | 4.5 | 4.5 |
Barns trivsel | 4.8 | 4.7 |
Informasjon | 4.3 | 4.3 |
Barnets utvikling | 4.7 | 4.6 |
Medvirkning | 4.2 | 4.3 |
Henting og levering | 4.4 | 4.4 |
Tilvenning og skolestart | 4.5 | 4.5 |
Tilfredshet | 4.4 | 4.5 |
Økonomiske hovedtall for tjenesteområdet vises i tabellen under:
Tjenesteområde Tall i hele tusen |
Regnskap 2022 |
Opprinnelig budsjett 2022 |
Regulert budsjett 2021 |
*Korrigert avvik |
Barnehage | 176 317 | 175 113 | 176 422 | 734 |
* Koronarelatert forhold er ikke budsjettregulert. Avviket er korrigert for koronarelaterte forhold og viser hva som er avviket i ordinær drift.
Resultatkommentar
Tjenesteområdet barnehage har hatt mindreforbruk på 0,7 millioner kroner. Eiendomsdrift har et mindreforbruk tilsvarende 1,19 millioner. Av dette utgjør 0,8 millioner mindreforbruk på energikostnader.
Merforbruk skyldes økte refusjoner for redusert foreldrebetaling tilsvarende 0,7 millioner til private barnehager. I tillegg ble det på slutten av 2022 fattet vedtak om ekstra pensjonstilskudd for 4 private barnehager.
Elverum har full barnehagedekning i henhold til loven. Det betyr at det er de barn som har rett til barnehageplass har barnehageplass. Elverum fyller retten til barnehageplass med ett opptak med fastsatt dato 1. mars. I 2022 var det pr 15.12.22 plassert 998 barn (0 – 6 år) totalt i private og kommunale barnehager.
De kommunale barnehagene har i 2022 gjennomført utdanningsdirektoratets foreldreundersøkelse. Gjennomgående er foreldre i Elverumsbarnehagene godt fornøyd med tjenesten de får, men det er forskjeller mellom barnehagene på enkelte områder.
I løpet av 2022 har barnehagene sammen med skole og PP-tjenesten startet opp arbeidet med kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis. Tiltakene skjer i et regionalt samarbeid mellom kommunene i region Sør-Østerdal og universitet- og høgskolesektoren.
I 2022 fikk 29 barn i alderen 0 – 6 år spesialpedagogisk hjelp etter barnehagelovens § 31. 28 barn ble tildelt ekstra ressurser i forbindelse med tilrettelegging etter barnehagelovens § 37.
Elverumsbarnehagene hadde i 2022, 143 minoritetsspråklige barn i barnehagene. 100 % av disse hadde oppholdstid på 41 timer eller mer, det vil si full plass. Det er i et tidlig-innsats-perspektiv en god indikator med tanke på betydningen av god språkutvikling.
Bemanningsnorm – Barn per ansatt viser til antall barn per årsverk til grunnbemanningen. Grunnbemanningen er alle ansatte i barnehagen som jobber direkte med hele barnegruppen. Normen er 6 barn per voksen for barn over 3 år. I Elverum er antall barn 5,68 barn per voksen i gjennomsnitt per 15.12.2022.
Pedagognorm – Pedagognormen innebærer at det skal være minst én pedagogisk leder per 7 barn under tre år og minst én pedagogisk leder per 14 barn over tre år. Alle barnehagene i Elverum oppfylte per 15.12.2022 pedagognorm. Snittet er 12,7 barn pr. pedagog (omregnet til store barn hvor barn under 3 år teller dobbelt).
Nasjonale mål om pedagogisk bemanning – Pedagognorm er et krav i forskrift. Andel pedagoger i barnehager er et nasjonalt mål for sektoren og et signal til kommuner om prioritering.
I regjeringens barnehagestrategi Barnehagen for en ny tid er det et mål at pedagoger skal utgjøre 60 % av barnehagens bemanning innen 2030. Pr. 31.12.22 er andelen pedagoger i Elverumsbarnehagene 44,7 %.
I tråd med virksomhetsplanen for 2022 har det vært gjennomført særskilt utviklingsarbeid, resultatene fra dette er kommentert under:
Planlagt utviklingsarbeid i 2022 | Gjennomføring – kommentar | |
Delta i utviklingsarbeidet Kultur for Læring. I 2021/2022 arbeider alle barnehagene med kompetansepakken «Inkluderende barnehagemiljø, fritt for krenkelser, utarbeidet av SEPU (Senter for praktiskrettet utdanningsforskning). Arbeidet fortsetter inn i 2022 med kompetansepakker. | Planlagt arbeid er ferdigstilt. | |
Digitalisering i barnehage. Økt digital kompetanse og bedre effektivitet ved bruk av digitale løsninger og ulike digitaliseringstiltak ønsker vi skal føre til effektivisering og gevinst, spesielt innenfor det administrative arbeidet.
Utvikle ny IKT-strategi med fokus på rammeplanens mål. |
Alle barnehagene har fått opplæring i bruk av digitalt samspillsverktøy i forbindelse med tverrfaglig samarbeid.
Alle barnehagene har tatt i bruk GAT til føring av timer og fravær. Arbeid med IKT-strategi avventes og ses i sammenheng med utarbeidelse av strategisk plan Oppvekst i Elverum. |
|
Oppstart Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkludering i regionen Sør-Østerdal. Dette er en oppfølging av Meld.St. 6. Satsingen på kompetanse omfatter hele laget rundt barna, og skal bidra til at den spesialpedagogiske hjelpen er tett på de barna som har behov for det. Samtidig skal oppgavene til Stat.ped (statlige spesialpedagogiske støttetjenester) bli tydeligere og mer spisset for barn med varige og omfattende behov. | Alle barnehagene og spesialpedagogisk team har startet opp og følger gruppelederopplæring.
Arbeid med organisering av styrket tilbud førskole er pågående. |
|
Hjerterom. En hovedsatsing som bygger på mål fra Strategisk plan for utdanning er utarbeidelse av en sosial handlingsplan for barn og unge i Elverum.
Barn og unge i Elverum skal vokse opp i et trygt, inkluderende miljø, og få de utviklingsmulighetene de trenger for å styrke sin personlige vekst, alene og sammen med andre. Høsten 2021 starter barnehagene opp verdiarbeidet «Hjerterom på timeplanen» i alle kommunale og 3 private barnehager. |
Prosjektet er avsluttet. Arbeid med inkluderende praksis ivaretas i kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis. |
Fortsette arbeidet med tidlig innsats og tverrfaglig samhandling. Hensikt å styrke tverrfaglig samarbeid og samhandling for å bedre kommunens samlede tjeneste- tilbud til barn og unge i aldersgruppen 0- 24 år. Etablere samhandlingsmodell for tverrfaglig samhandling sammen med de andre sektorene. | Pågående.
Alle barnehager gjennomfører tverrfaglige kontaktmøter mellom barnehage, pp-tjeneste, helsestasjon og barnevern. Alle enhetsledere i barnehager deltar i ledersamlinger i “Laget rundt barn, unge og deres familier”. |
Digitale arbeidsprosesser og samhandling: Vi vil fortsette å ha fokus på å kartlegge arbeidsprosesser innenfor tjenesteområdet for å identifisere muligheter for mer bruk av digitale verktøy som kan bidra til å frigjøre tid fra administrative oppgaver og/eller effektivisere prosessen. I forbindelse med pilot 0- 24 er vi i implementering av digital handlingsveileder og stafettlogg som bedre samhandling mellom barnehage, andre tjenester og foreldre.
Utvikle en IKT-strategi for barnehage med fokus på rammeplanens mål: Det er viktig å se IKT- strategi for barnehager i sammenheng med IKT-strategi for skole for å sikre progresjon i hele utdanningsløpet fra barnehage til skole. I tillegg må kompetansen heves for å være i stand til å nå rammeplanens mål.
Nasjonale føringer og strategier: Tilpasse og utvikle barnehagetjenesten i tråd med nasjonale føringer og strategier. Viktige føringer som må integreres i strategisk plan Oppvekst i Elverum er:
- Program for folkehelsearbeid 2017 – 2027
- Oppvekstreform og endringer i lovverk
- Barnehage for en ny Nasjonal barnehagestrategi mot 2030 (ny i 2023)
- Nasjonale faglige retningslinjer
- Bedre tverrfaglig innsats -BTI-modellen implementeres som ledd i 0 – 24-piloten
- Stortingsmelding 6 og omorganisering styrket tilbud førskole
Sektor for barnehage må prioritere å videreføre arbeidet med å ruste ledere i å stå i endrings- og utviklingsarbeid, samt få til effektiv ressursutnyttelse og god ledelse av tjenestene.
Andel pedagoger i barnehagene: Det er et nasjonalt mål at andelen ansatte i barnehager som er pedagoger skal opp på 60 % (Barnehage for en ny tid. Nasjonal barnehagestrategi mot 2030). Per 15.12.2022 er andelen pedagoger i Elverumsbarnehagene på 44,7 %.
Innholdsfortegnelse
-
Glimt fra 2022
- Januar: Økning i antall arbeidsplasser og bedrifter i Elverum
- Februar: Frivilligbørsen ble en suksess
- Mars: Aktivitetskalender på sykehjem skaper glede og forutsigbarhet
- April: Pugger norsk med lærer fra Ukraina
- Mai: Denne gjengen ordner liv og røre på Ungdommens hus i sommer
- Juni: Elveparken Pernille har fått en ansiktsløfting
- Juli: Taxi Elverum først ute med demensvennlig bedrift
- August: Startet skoleåret med fagdag om psykisk helse
- September: Hanstad fyller 40 år
- Oktober: Oppdag verden på Glomdalsmuseet – internasjonal uke
- November: Meg sjøl – verdiarbeid i barnehagene
- Desember: Skøytebana på Fylken klar for bruk
- 1 Innledning
- 2 Overordnede mål og resultater
- 3 Økonomiske resultater og hovedtrekk i 2022
- 4 Organisering
- 5 Sykefravær, bemanning, likestilling og medarbeidere
- 6 Handlingsplan 2022 – 2025 – Arbeid og resultater i 2022
-
7 Tjenesteområdenes resultater
- 7.1 Innledning
- 7.2 Politisk styring - folkevalgte
- 7.3 Administrasjon
- 7.4 Barnehage
- 7.5 Skole
- 7.6 Barnevern
- 7.7 Helse - forebygging og behandling
- 7.8 Pleie og omsorg
- 7.9 Sosial - tjenestebistand
- 7.10 Sosial - økonomisk bistand
- 7.11 Kultur og religiøse formål
- 7.12 Teknisk forvaltning
- 7.13 Teknisk drift
- 7.14 Næringsutvikling
- 8 Beredskap
- 9 Investeringsprosjekter
- 10 Tjenesteområder under tilsyn
- 11 Oppfølging: Politiske vedtak – Handlings- og økonomiplan 2022-2025
- 12 Årsregnskap og noter 2022