For 2016 gir regelverket følgende spillerom innenfor eksisterende takstregler fra siste taksering i 2004. I kommunestyrets vedtak i Økonomiplan 2015 – 2018 er det forutsatt en skattetakst på 7 promille for 2016. Ved revisjon av Økonomiplanen i mai, ble det i tillegg vedtatt å gjennomføre en kontortaksering for 2016, innenfor gjeldende regelverk. Det gir følgende tekniske spillerom:
Eiendomsskatt grunnlag og skatteestimater
Estimert takstverdi 12 637 284 300 inkl. kontortaksering
Antall bunnfradrag 10 062
2016 | ||||||||||||
Bunnfradrag | 2,00 | 2,50 | 3,00 | 3,50 | 4,10 | 4,25 | 4,50 | 5,00 | 5,50 | 5,75 | 6,10 | 7,00 |
0 | 25,27 | 31,59 | 37,91 | 44,23 | 51,81 | 53,71 | 56,87 | 63,19 | 69,51 | 72,66 | 77,09 | 88,46 |
50 000 | 24,27 | 30,34 | 36,40 | 42,47 | 49,75 | 51,57 | 54,60 | 60,67 | 66,74 | 69,77 | 74,02 | 84,94 |
100 000 | 23,26 | 29,08 | 34,89 | 40,71 | 47,69 | 49,43 | 52,34 | 58,16 | 63,97 | 66,88 | 70,95 | 81,42 |
150 000 | 22,26 | 27,82 | 33,38 | 38,95 | 45,62 | 47,29 | 50,08 | 55,64 | 61,20 | 63,99 | 67,88 | 77,90 |
200 000 | 21,25 | 26,56 | 31,87 | 37,19 | 43,56 | 45,16 | 47,81 | 53,12 | 58,44 | 61,09 | 64,81 | 74,37 |
250 000 | 20,24 | 25,30 | 30,37 | 35,43 | 41,50 | 43,02 | 45,55 | 50,61 | 55,67 | 58,20 | 61,74 | 70,85 |
300 000 | 19,24 | 24,05 | 28,86 | 33,67 | 39,44 | 40,88 | 43,28 | 48,09 | 52,90 | 55,31 | 58,67 | 67,33 |
350 000 | 18,23 | 22,79 | 27,35 | 31,90 | 37,37 | 38,74 | 41,02 | 45,58 | 50,14 | 52,41 | 55,61 | 63,81 |
400 000 | 17,22 | 21,53 | 25,84 | 30,14 | 35,31 | 36,60 | 38,76 | 43,06 | 47,37 | 49,52 | 52,54 | 60,29 |
450 000 | 16,22 | 20,27 | 24,33 | 28,38 | 33,25 | 34,46 | 36,49 | 40,55 | 44,60 | 46,63 | 49,47 | 56,77 |
500 000 | 15,21 | 19,02 | 22,82 | 26,62 | 31,19 | 32,33 | 34,23 | 38,03 | 41,83 | 43,74 | 46,40 | 53,24 |
550 000 | 14,21 | 17,76 | 21,31 | 24,86 | 29,12 | 30,19 | 31,96 | 35,52 | 39,07 | 40,84 | 43,33 | 49,72 |
600 000 | 13,20 | 16,50 | 19,80 | 23,10 | 27,06 | 28,05 | 29,70 | 33,00 | 36,30 | 37,95 | 40,26 | 46,20 |
Kommunen må gjennomføre en retaksering av eiendommene i henhold til gjeldende regelverk. Ut fra byggeprisindekser for vårt distrikt har eiendomsverdiene steget til om lag det dobbelte for boligeiendommer og om lag en halv gang for næringseiendommer, siden forrige taksering i 2004. Det er ikke fattet politiske vedtak om prinsippene for en ny taksering enda, men tabellen under viser hva utslaget kan bli dersom samme regelverk som forrige gang beholdes. Det understrekes fra rådmannen at dette er svært grove estimater og de er ikke egnet til annet enn å gi indikasjoner på inntektsnivåer i en økonomiplan.
Eiendomsskatt grunnlag og skatteestimater
Estimert takstverdi 19 591 354 875
Antall bunnfradrag 10 062
Promille | 2017-2019 | |||||||||||
Bunnfradrag | 2,00 | 2,50 | 3,00 | 3,50 | 4,10 | 4,25 | 4,50 | 5,00 | 5,50 | 5,75 | 6,10 | 7,00 |
0 | 39,18 | 48,98 | 58,77 | 68,57 | 80,32 | 83,26 | 88,16 | 97,96 | 107,75 | 112,65 | 119,51 | 137,14 |
50 000 | 38,18 | 47,72 | 57,26 | 66,81 | 78,26 | 81,13 | 85,90 | 95,44 | 104,99 | 109,76 | 116,44 | 133,62 |
100 000 | 37,17 | 46,46 | 55,76 | 65,05 | 76,20 | 78,99 | 83,63 | 92,93 | 102,22 | 106,86 | 113,37 | 130,10 |
150 000 | 36,16 | 45,21 | 54,25 | 63,29 | 74,14 | 76,85 | 81,37 | 90,41 | 99,45 | 103,97 | 110,30 | 126,57 |
200 000 | 35,16 | 43,95 | 52,74 | 61,53 | 72,07 | 74,71 | 79,11 | 87,89 | 96,68 | 101,08 | 107,23 | 123,05 |
250 000 | 34,15 | 42,69 | 51,23 | 59,77 | 70,01 | 72,57 | 76,84 | 85,38 | 93,92 | 98,19 | 104,16 | 119,53 |
300 000 | 33,15 | 41,43 | 49,72 | 58,00 | 67,95 | 70,43 | 74,58 | 82,86 | 91,15 | 95,29 | 101,09 | 116,01 |
350 000 | 32,14 | 40,17 | 48,21 | 56,24 | 65,89 | 68,30 | 72,31 | 80,35 | 88,38 | 92,40 | 98,02 | 112,49 |
400 000 | 31,13 | 38,92 | 46,70 | 54,48 | 63,82 | 66,16 | 70,05 | 77,83 | 85,62 | 89,51 | 94,96 | 108,97 |
450 000 | 30,13 | 37,66 | 45,19 | 52,72 | 61,76 | 64,02 | 67,79 | 75,32 | 82,85 | 86,61 | 91,89 | 105,44 |
500 000 | 29,12 | 36,40 | 43,68 | 50,96 | 59,70 | 61,88 | 65,52 | 72,80 | 80,08 | 83,72 | 88,82 | 101,92 |
550 000 | 28,11 | 35,14 | 42,17 | 49,20 | 57,63 | 59,74 | 63,26 | 70,29 | 77,31 | 80,83 | 85,75 | 98,40 |
600 000 | 27,11 | 33,89 | 40,66 | 47,44 | 55,57 | 57,61 | 60,99 | 67,77 | 74,55 | 77,94 | 82,68 | 94,88 |
Kommunen har i dag en reduksjonsfaktor på 25 % av markedsverdi og et sett med sonefradrag som gjelder som gjelder områder utenfor tettstedet før man kommer frem til takstgrunnlaget som inngår i beregningen over. I tillegg er en del eiendommer fritatt. Alle disse forutsetningene kan endres ved en ny taksering, og er noe av det første det må tas politisk stilling til i forbindelse med en retaksering. Disse forutsetningene blir liggende fast frem til neste retaksering.
I tillegg kan kommunestyret ved det årlige budsjettvedtaket endre både promillesats og bunnfradrag innenfor regelverket det enkelte år. Det reelle skattenivået i kroner kan således tilpasses de prioriteringer man gjør i forhold til investeringer og utgifter. Rådmannen har lagt virkningen inn i økonomiplanforslaget med 4,1 promille for 2017 og 2018, slik vedtaket i kommunestyret til Økonomiplan 2015 – 2018 ga signal om.
Ved gjennomgang av råbudsjettet i september ble det bedt om en sammenligning av hvilke gebyrnivåer våre nabokommuner og kommunene på Hedmarken benytter. SSB har sammenligningstall mellom kommuner basert på 120 m2 standard bolig, og disse viser:
Årsgebyrer for eiendomsrelaterte kostnader i 120 m2 standard bolig (2015) | ||||||||
IKS-levert i Elverum | Hamar | Ring-saker | Løten | Stange | Våler (Hedm.) | Elverum | Trysil | Åmot |
Årsgebyr for avfallstjenesten 2015 | 1 858 | 1 857 | 2 516 | 2 222 | 2 564 | 2 360 | 2 284 | 1 832 |
Årsgebyr for septiktømming 2015 | 1 580 | 1 089 | 1 482 | 255 | 1 674 | 764 | 3 143 | 1 200 |
Årsgebyr for feiing og tilsyn 2015 | 381 | 609 | 500 | 608 | 533 | 434 | 386 | 429 |
SUM | 3 819 | 3 555 | 4 498 | 3 085 | 4 771 | 3 558 | 5 813 | 3 461 |
Fakturert fra kommunen i Elverum | Hamar | Ring-saker | Løten | Stange | Våler (Hedm.) | Elverum | Trysil | Åmot | |
Stipulert årsgebyr avløp i 2015 for 120 m2 | 4 368 | 6 696 | 4 654 | 4 666 | 4 223 | 2 703 | 6 612 | 6 750 | |
Stipulert årsgebyr vann i 2015 for 120 m2 | 2 675 | 2 675 | 2 675 | 2 675 | 2 675 | 2 675 | 2 675 | 2 675 | |
Eiendomsskatt standard bolig i 2015 for 120 m2 | 7 350 | 4 326 | 3 600 | 6 300 | 2 340 | 3 477 | 1 814 | 3 168 | |
SUM | 14 393 | 13 697 | 10 930 | 13 641 | 9 238 | 8 855 | 11 101 | 12 593 | |
TOTAL GEBYRBELASTNING PÅ STANDARD BOLIG 120 M2 | 18 212 | 17 252 | 15 428 | 16 726 | 14 009 | 12 413 | 16 914 | 16 054 | |
Gjennomsnitt | |||||||||
Esitmater virkning av å legge seg på dette kommunenivået | 58,349 | 48,690 | 30,330 | 43,396 | 16,059 | – | 45,289 | 36,636 | 39,821 |
Tabellen viser gebyrene for renovasjon og feiing/tilsyn, som i Elverum leveres via interkommunale selskaper. Og gebyrene for VA-området og eiendomsskatt som faktureres fra kommunen. Totalt sett kommer Elverum kommune ut som den billigste kommunen i total gebyrbelastning på en standard bolig.
Den nederste linjen viser et grovt estimat på hvilket spillerom vi har for økning i vår eiendomsskatt i mill. kroner, for å ligge på nivå med denne kommunen i total belastning pr standard bolig. I tillegg vises tilsvarende spillerom basert på gjennomsnittet av de øvrige kommunene. I klartekst betyr det at hvis vi legger oss på en gebyrbelastning lik gjennomsnittet av de andre kommunene, ville det gi oss 39,8 mill kroner i økte inntekter ut over nivået vi lå på i 2015.
Rådmannen gir ingen anbefaling av hvilket nivå vi skal legge eiendomsskatten på, men påpeker at vi har et spillerom her i forhold til de ønsker som er fremkommet om ytterligere investeringer i infrastruktur og flere velferdstjenester enn det som er tatt inn og beskrevet i dette økonomiplan forslaget.