

Teknikk og miljø | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | Sum periode |
Investeringsbeløp | 1 500 000 | 1 500 000 | 1 500 000 | 1 500 000 | 6 000 000 |
Lånebehov | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Tilskudd / refusjoner | 0 | ||||
Egenkapital / fond | 1 200 000 | 1 200 000 | 1 200 000 | 1 200 000 | 4 800 000 |
Andre inntekter | 0 | ||||
Inntekt MVA-kompensasjon | 300 000 | 300 000 | 300 000 | 300 000 | 1 200 000 |
Årlig driftsresultat | 0 |
Kommentar: Årlig bevilgning jfr økonomiplan 2015-2018. Det er nødvendig å holde en jevn plan for nyinvesteringer i biler og maskiner, for å gjennomføre drift, vedlikehold og investeringer i kommunal infrastruktur.
Konsekvenser ved å gjøre investeringen: Biler og maskiner er nødvendig innsatsfaktor og anleggsmiddell i alt vårt arbeid
Konsekvenser ved ikke å gjøre investeringen: Manglende investeringer til biler og maskiner vil redusere produksjonskapasiteten og på sikt føre til avvikling av tjenesten.
Teknikk og miljø | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | Sum periode |
Investeringsbeløp | 220 000 | 220 000 | 220 000 | 220 000 | 880 000 |
Lånebehov | 176 000 | 176 000 | 176 000 | 176 000 | 704 000 |
Tilskudd / refusjoner | 0 | ||||
Egenkapital / fond | 0 | ||||
Inntekt MVA-kompensasjon | 44 000 | 44 000 | 44 000 | 44 000 | 176 000 |
Driftsinntekter | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Driftskonsekvenser: | |||||
Renteutg annuitet | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Avdrag annuitet | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Renteutg serielån | -1 496 | -2 992 | -6 216 | -9 747 | |
Avdrag serielån | 0 | -7 040 | -14 080 | -21 120 | 25 år |
Driftsutgifter | -1 496 | -10 032 | -20 296 | -30 867 | -62 691 |
Årlig driftsresultat | -1 496 | -10 032 | -20 296 | -30 867 | -62 691 |
Konsekvenser ved ikke å gjøre investeringen: Urasjonell saksbehandling, plunder og heft, svak gjennomføringsevne
Konsekvenser ved å gjøre investeringen: Konsekvenser ved å gjøre investeringen: Dette er midler som brukes til løpende behov for innløsning av tomtegrunn m.v., og har også betydning for gjennomføring av veganlegg , ny kommunal bygningsmasse, m.v.
Teknikk og Miljø | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | Sum periode |
Investeringsbeløp | 868 000 | 1 081 000 | 1 230 000 | 1 230 000 | 4 409 000 |
Lånebehov | 694 400 | 864 800 | 984 000 | 984 000 | 3 527 200 |
Tilskudd / refusjoner | 0 | ||||
Egenkapital / fond | 0 | ||||
Inntekt MVA-kompensasjon | 173 600 | 216 200 | 246 000 | 246 000 | 881 800 |
Driftskonsekvenser: | |||||
Renteutg serielån | -5 902 | -11 805 | -27 764 | -47 790 | |
Avdrag serielån | 0 | -27 776 | -62 368 | -101 728 | 25 år |
Driftsutgifter | -5 902 | -39 581 | -90 132 | -149 518 | -285 133 |
Årlig driftsresultat | -5 902 | -39 581 | -90 132 | -149 518 | -285 133 |
Prosjekter: Planlagte tiltak for 2016 er: Elvarheimgata partier til Galgeberget bru og ved Lokket. Fortau mot Elvarheimparken inkl . ny kantstein, Gerhard Munthes veg nord, Bekkbakken, partier av Gamle Trysilveg, gsv fra Sentrum Park til Folkvang, gsv vest for Pershagen.
Kommentar: Videreføring av tidligere års praksis.
Konsekvenser ved å gjøre investeringen: Bevilgning av investeringsmidler vil bidra til å ta inn noe av dagens etterslep på å bedre veg standarden, redusere akutt vedlikehold, og gir bedre trafikksikkerhet. Spesielt legges fokus på fortau og sykkelbaner for å øke andelen myke trafikanter med de miljøfordeler dette medfører.
Konsekvenser ved ikke å gjøre investeringen: Manglende midler til dekke rehabilitering, vil gi stadig dårligere kvalitet, og antall klagesaker vil øke. Omdømme konsekvens.
Teknikk og miljø | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | Sum periode |
Investeringsbeløp | 0 | 0 | 0 | 1 068 000 | 1 068 000 |
Lånebehov | 0 | 0 | 0 | 854 400 | 854 400 |
Tilskudd / refusjoner | 0 | ||||
Egenkapital / fond | 0 | ||||
Andre inntekter | 0 | ||||
Inntekt MVA-kompensasjon | 0 | 0 | 0 | 213 600 | 213 600 |
Driftsinntekter | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Driftskonsekvenser: | |||||
Renteutg serielån | 0 | 0 | 0 | -9 185 | |
Avdrag serielån | 0 | 0 | 0 | 0 | 25 år |
Driftsutgifter | 0 | 0 | 0 | -9 185 | -9 185 |
Årlig driftsresultat | 0 | 0 | 0 | -9 185 | -9 185 |
Prosjektfase: Gjelder i all hovedsak utskifting av gatelys. Nyanlegg håndteres i det vesentligste av utbyggere.
Kommentar: Årlig bevilgning jfr økonomiplan 2015-2018. KS 48/15, Revidert økonomiplan: årlig bevilgning skyves ut i perioden.
Konsekvenser ved å gjøre investeringen: Denne bevilgningen vil gi en samordnet gjennomføring av utfasing av bl.annet gamle kvikksølvlamper /gammel armatur mellom Eidsiva Energi og Elverum kommune . Dette medfører betydelige besparelser da e-verket dekker mya av anleggskostnadene(kabel/grøft) Utskifting av av gatelys er et viktig ENØK-tiltak, og gir økt trafikksikkerhet.
Konsekvenser ved ikke å gjøre investeringen: Uten deltakelse med midler fra Elverum kommune, vil Eidsiva Energi gjennomføre sine kabelprosjekter alene, uten samordning med Elverum kommune. Elverum kommune må eventuelt starte egne prosjekter, som vil gi større kostnader uten samordning. Mange av dagen lyktestolper er forøvrig så gamle og råtne at det er innført klatreforbud. Konsekvensen av manglende vedlikehold er fjerning av lysanlegg.
Teknikk og miljø | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | Sum periode |
Investeringsbeløp | 5 205 000 | 5 205 000 | 5 205 000 | 5 205 000 | 20 820 000 |
Lånebehov | 4 164 000 | 4 164 000 | 4 164 000 | 4 164 000 | 16 656 000 |
Tilskudd / refusjoner | 0 | ||||
Egenkapital / fond | 0 | ||||
Inntekt MVA-kompensasjon | 1 041 000 | 1 041 000 | 1 041 000 | 1 041 000 | 4 164 000 |
Driftsinntekter | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Driftskonsekvenser: | |||||
Renteutg annuitet | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Avdrag annuitet | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Renteutg serielån | -35 394 | -70 788 | -147 072 | -230 602 | |
Avdrag serielån | 0 | -166 560 | -333 120 | -499 680 | 25 år |
Driftsutgifter | -35 394 | -237 348 | -480 192 | -730 282 | -1 483 217 |
Årlig driftsresultat | -35 394 | -237 348 | -480 192 | -730 282 | -1 483 217 |
Kommentar: I tråd med Handlings- og økonomiplanstrategien 2016 – 2019
Beskrivelse: Følgende planlegges gjennomført: Storgata sør med parkeringslommer og ny beplantning. GSV mellom Fylken og Søbakken skole. Ringlivegen østre del. Henrik Ibsens veg partier. Bygdeveger, gjenstående grøfting og oppgrusing. Prærienvegen ferdigstillelse. Hagaroavegen må heves og forsterkes.
Konsekvenser ved å gjøre investeringen: Grundig belyst ved flere anledninger
Konsekvenser ved ikke å gjøre investeringen: Grundig belyst ved flere anledninger
Teknikk og miljø | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | Sum periode |
Investeringsbeløp | 0 | 0 | 0 | 327 000 | 327 000 |
Lånebehov | 0 | 0 | 0 | 261 600 | 261 600 |
Tilskudd / refusjoner | 0 | ||||
Egenkapital / fond | 0 | ||||
Andre inntekter | 0 | ||||
Inntekt MVA-kompensasjon | 0 | 0 | 0 | 65 400 | 65 400 |
Driftsinntekter | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Driftskonsekvenser: | |||||
Renteutg serielån | 0 | 0 | 0 | -2 812 | |
Avdrag serielån | 0 | 0 | 0 | 0 | 25 år |
Driftsutgifter | 0 | 0 | 0 | -2 812 | -2 812 |
Årlig driftsresultat | 0 | 0 | 0 | -2 812 | -2 812 |
Prosjektfase: Kirkestua, rabattbeplantning. Elvarheimparken, ny beplantning, bord og benker. Gamle posthuset, ny beplantning, arrondering. Pernille, sikringstiltak. Badeplasser, div tiltak for universell utforming.
Kommentar: Videreføring av tidligere praksis. KS 48/15 Revidert økonomiplan 2015-18, investeringen skyves ut i perioden.
Konsekvenser ved å gjøre investeringen: Investeringer vil redusere etterslepet på standarden og kvaliteten på de kommunale parkanleggene. Det vil bli lagt vekt på å gjøre parkanleggene mindre vedlikeholdskrevende . Velstelte parker og vakre sommerblomster vil gi økt bolyst og trivsel.
Konsekvenser ved ikke å gjøre investeringen: Manglende midler vil bety fortsatt økt etterslep på standard og kvalitet på kommunale parkanlegg. Reduserte bevilgninger vil bety at vi må senke ambisjonsnivået.
Teknikk og miljø | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | Sum periode |
Investeringsbeløp | 3 123 000 | 5 205 000 | 5 205 000 | 5 205 000 | 18 738 000 |
Lånebehov | 2 498 400 | 4 164 000 | 4 164 000 | 4 164 000 | 14 990 400 |
Tilskudd / refusjoner | 0 | ||||
Egenkapital / fond | 0 | ||||
Inntekt MVA-kompensasjon | 624 600 | 1 041 000 | 1 041 000 | 1 041 000 | 3 747 600 |
Driftsinntekter | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Driftskonsekvenser: | |||||
Renteutg serielån | -21 236 | -42 473 | -119 890 | -204 552 | |
Avdrag serielån | 0 | -99 936 | -266 496 | -433 056 | 25 år |
Driftsutgifter | -21 236 | -142 409 | -386 386 | -637 608 | -1 187 639 |
Årlig driftsresultat | -21 236 | -142 409 | -386 386 | -637 608 | -1 187 639 |
Prosjekt: Olav Sæters veg forlengelse til Løvbergsmosaga, GSV forlengelse i Skogvegen til Loken, videreføre Welhavens veg til og med ny innkjøring til renseanlegget på Helset.
Konsekvenser ved å gjøre investeringen: Olav Sæters veg videreføres først til saga og på sikt helt opp til Langholsvegen. Fortau/gsv til Loken trygger ferdselen for de mange eldre som har bosatt seg på St.Hanshaugen og Loken. Videreføring av Welhavens veg gir store forbedringer for trafikksikkerheten i Johan Falkbergets veg med skole og barnehage.
Konsekvenser ved ikke å gjøre investeringen: Utsettelse av ønsket byutvikling, mulig forsinkende effekt Ydalir
Teknikk og miljø | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | Sum periode |
Investeringsbeløp | 500 000 | 0 | 0 | 0 | 500 000 |
Lånebehov | 400 000 | 0 | 0 | 0 | 400 000 |
Tilskudd / refusjoner | 0 | ||||
Egenkapital / fond | 0 | ||||
Inntekt MVA-kompensasjon | 100 000 | 100 000 | |||
Driftskonsekvenser: | |||||
Renteutg serielån | -3 400 | -6 800 | -6 528 | -6 256 | |
Avdrag serielån | 0 | -16 000 | -16 000 | -16 000 | 25 år |
Driftsutgifter | -3 400 | -22 800 | -22 528 | -22 256 | -70 984 |
Årlig driftsresultat | -3 400 | -22 800 | -22 528 | -22 256 | -70 984 |
Prosjektfase: Oppføring av ny eller brukt plasthall for tørr lagring av knuste masser
Kommentar: Strøgrus og omfyllingsmasser kan ikke brukes om de inneholder is og snø. Tidligere har vi leid hall i Ydalir. Hallen ble fylt med tørre masser om sommeren. Dette har opphørt. Ny hall kan oppføres på kommunens driftssentral.
Konsekvenser ved å gjøre investeringen: Tørre masser kan brukes som strøgrus på islagte veger. Tørre omfyllingsmasser rundt rør i veggrunn forhindrer setninger.
Konsekvenser ved ikke å gjøre investeringen: Iset strøgrus går ikke gjennom strøkassa med mindre det halvblandes med salt. Salt på gsv gir håpløs framkommelighet. Snø i omfyllingsmasser gir setninger i vegbane så vegbanen må bygges opp 2 ganger og forsinke og fordyre ferdigstilling.
Teknikk og miljø | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | Sum periode |
Investeringsbeløp | 0 | 0 | 0 | 1 025 000 | 1 025 000 |
Lånebehov | 0 | 0 | 0 | 820 000 | 820 000 |
Tilskudd / refusjoner | 0 | ||||
Egenkapital / fond | 0 | ||||
Inntekt MVA-kompensasjon | 205 000 | 205 000 | |||
Driftskonsekvenser: | |||||
Driftsinntekter | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Renteutg serielån | 0 | 0 | 0 | -8 815 | |
Avdrag serielån | 0 | 0 | 0 | 0 | 25 år |
Driftsutgifter | 0 | 0 | 0 | -8 815 | -8 815 |
Årlig driftsresultat | 0 | 0 | 0 | -8 815 | -8 815 |
Kommentar: I henhold til rapport fra lovpålagt bruinspeksjon. KS 48/15 Revidert Økonomiplan 2015-18, investeringen skyves utover i perioden.
Konsekvenser ved å gjøre investeringen: Sikre framkommeligheten på våre veger. Sikre bruer og rekkverk i henhold til krav.
Konsekvenser ved ikke å gjøre investeringen: Mulig stengning. Kommunen kan bli erstatningspliktig ved brudd på regelverk. Tømmertransporten er svært sårbar.
Teknikk og miljø | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | Sum periode |
Investeringsbeløp | 22 000 000 | 19 000 000 | 22 000 000 | 19 000 000 | 82 000 000 |
Lånebehov | 22 000 000 | 19 000 000 | 22 000 000 | 19 000 000 | 82 000 000 |
Tilskudd / refusjoner | 0 | ||||
Egenkapital / fond | 0 | ||||
Andre inntekter | 0 | ||||
Inntekt MVA-kompensasjon | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Driftskonsekvenser: | |||||
Renteutg serielån | -187 000 | -374 000 | -720 040 | -1 163 640 | |
Avdrag serielån | 0 | -880 000 | -1 640 000 | -2 520 000 | 25 år |
Driftsutgifter | -187 000 | -1 254 000 | -2 360 040 | -3 683 640 | -7 484 680 |
Årlig driftsresultat | -187 000 | -1 254 000 | -2 360 040 | -3 683 640 | -7 484 680 |
Prosjektfase: Rehabilitering og nyanlegg av vann- og avløpsanlegg pågår kontinuerlig, iht hovedplan vann og avløp.
Kommentar: Investeringenes finansiering inngår i gebyrgrunnlaget for vann og avløp.
Teknikk og miljø | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | Sum periode |
Investeringsbeløp | 10 000 000 | 8 000 000 | 5 125 000 | 10 250 000 | 33 375 000 |
Lånebehov | 8 000 000 | 6 400 000 | 4 100 000 | 8 200 000 | 26 700 000 |
Tilskudd / refusjoner | 0 | ||||
Egenkapital / fond | 0 | ||||
Inntekt MVA-kompensasjon | 2 000 000 | 1 600 000 | 1 025 000 | 2 050 000 | 6 675 000 |
Driftskonsekvenser: | |||||
Driftsinntekter | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Renteutg serielån | -68 000 | -136 000 | -252 160 | -330 006 | |
Avdrag serielån | 0 | -320 000 | -576 000 | -740 000 | 25 år |
Driftsutgifter | -68 000 | -456 000 | -828 160 | -1 070 006 | -2 422 166 |
Årlig driftsresultat | -68 000 | -456 000 | -828 160 | -1 070 006 | -2 422 166 |
Prosjektfase: Nytt planløst vegkryss i Prestmyrbakken Rv25 med tilknytting til Olav Sæters veg og Prestmyrvegen
Kommentar: Bevilgningen erstatter tidligere samleveg Ydalir -Loken. Prosjektet er koordinert med Tomteselskapets utvikling av Ydalir området
Konsekvenser ved å gjøre investeringen: Investeringene i Olav Sæters veg og Prestmyrbakken er forutsetting for den store Ydalirutbyggingen.
Konsekvenser ved ikke å gjøre investeringen: Utbyggingen av Ydalir kan ikke realiseres uten denne nødvendige infrastrukturen pga varslede innsigelser/rekkefølgebestemmelser.