Gå til innhold

NAV

NAV er organisert inne i Elverum kommunes administrasjon på linje med øvrige tjenesteproduserende sektorer. Arbeids- og velferdsforvaltningsloven regulerer også hvilke kommunale oppgaver som skal legges til det lokale NAV-kontoret. Loven pålegger at det felles lokale NAV-kontoret som et minimum skal dekke kommunens ansvar for økonomisk sosialhjelp, råd og veiledning(minimumsløsning) I samarbeidsavtalen som ble inngått mellom Elverum kommune og NAV Hedmark i 2008 ,sist endret i 2014, framgår det at følgende oppgaver i tillegg til «minimumsløsning» skal legges til NAV-kontoret i Elverum:

I samsvar med §§ 13 og 14 i arbeids- og velferdsforvaltningsloven skal det felles lokale kontoret være den lokale representasjonen til Arbeids- og velferdsetaten. Loven pålegger også at det felles lokale kontoret som et minimum skal dekke kommunens ansvar for økonomisk sosialhjelp, råd og veiledning.

Arbeids- og velferdsetaten skal forvalte arbeidsmarkedsloven, folketrygdloven og andre lover hvor oppgaver er lagt til etaten.  Alle tjenester fra Arbeids- og velferdsetaten skal, uavhengig av hvor de produseres, gjøres tilgjengelig for brukerne via det lokale kontoret.

Utover kommunens ansvar for økonomisk sosialhjelp etter lov om sosiale tjenester, råd og veiledning skal kontoret dekke følgende tjenester som i dag ligger til NAV i Elverum:

  • Lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen ,Kap 3: Generelle oppgaver:
    • Informasjon og generell forebyggende virksomhet – Kommunen skal gjøre seg kjent med innbyggernes levekår, vie spesiell oppmerksomhet til trekk ved utviklingen som kan skape eller opprettholde sosiale problemer, og søke å finne tiltak som kan forebygge slike problemer. Kommunen skal søke å legge forholdene til rette for å utvikle og styrke sosialt fellesskap og solidaritet i nærmiljøet. Kommunen skal spre kunnskap om sosiale forhold og tjenester i kommunen.
    • Samarbeid med andre deler av forvaltningen
    • Samarbeid med frivillige organisasjoner
    • Boliger til vanskeligstilte
    • Beredskapsplan, hjelpeplikt og gjensidig bistan
  • Helse- og omsorgstjenesteloven ,Kap 3 § 3-2 pkt. 6 c Plass i institusjon og Kap 10, Tvangstiltak overfor rusmiddelavhengige..
  • Gjeldsrådgivning.
  • Kvalifiseringsprogrammet(KVP).

NAV – Elverum har følgende ressurser til disposisjon for sin virksomhet:

  • Sektorens budsjettrammer,  kommunal del ca 44,2 millioner kroner.
  • NAV har totalt 45 årsverk fordelt med henholdsvis 18 kommunale årsverk og 2 statlige årsverk. Inkludert i disse årsverkene ligger 4 prosjektstillinger IPS-prosjekt(individuell jobbstøtte for målgruppen mennesker med psykiske lidelser) og 3 stillinger som utgjør kompetansemiljøet for veteransaker(Nasjonalt senter). NAV Elverum jobber etter fullintegrert modell, det vil si at oppgaver tillegges den enkelte veileder ut fra kompetanse uavhengig av tilsettingsforhold.
  • Kompetansenivået ved NAV Elverum er relativt høyt med formell fagkompetanse fordelt på sosionomer, vernepleiere, førskolelærer, barnevernspedagog, sykepleier, lærere, fysioterapeut, økonomer, fagarbeidere samt at mange har ulike videreutdanninger. Flere har relevant realkompetanse gjennom tidligere arbeidsforhold i a-etat, trygdekontor, sosialkontor, barnevern, pleie- og omsorg, privat næringsdrivende, industri, bank, finans, skole, sykehus og andre kommunale og statlige arbeidsforhold.

I tillegg til å være lokalkontor for Elverum har også kontoret funksjon som regionskontor. Dette  innebærer tildeling og fordeling av virkemidler samt oppfølging av avtaler med tiltaksbedriftene. Videre har kontoret et overordnet ansvar for å heve kompetansen i markedsarbeidet ved det enkelte kontor.

Kontoret ved NAV Elverum er innsatsstyrt og delt inn i fire avdelinger med en avdelingsleder for hver avdeling samt 1 felles leder for NAV i Elverum.

De fire avdelingene er:

  • Veiledningssenteret som betjener mottak, tar i mot og kvalitetssikrer søknader, gir råd og veiledning både i forhold kommunale og statlige ytelser.
  • Markedsavdelingen har ansvar for sykefraværsoppfølging og arbeidsledige i alle aldre. Jobber aktivt ut mot arbeidsmarkedet for å skaffe arbeid og -eller tiltaksplasser. Avdelingen har et særlig ansvar for å følge opp ungdommer som er uten jobb eller har droppet ut av videregående skole. Regionalt ansvar for oppfølging i forhold arbeidsmarked ved de andre kontorene i Sør-Østerdal. Ansvar for oppfølging av krigsveteraner.
  • Oppfølgingsavdelingen har ansvar for arbeidsavklaringssaker, oppfølging av brukere med spesielt tilpasset innsats og de som har behov for arbeidsrettet oppfølging, kvalifiseringsprogrammet og rus.
  • HR/Økonomi har ansvar for lønn, personal, budsjett, økonomisk sosialhjelp, controllerfunksjon i forhold til statens virkemidler og tiltaksbedriftene.

Planlagt utviklingsarbeid i 2016 er:

  • IPS-prosjektet (individuell jobbstøtte – Elverum er 1 av 6 piloter på landsbasis. Dette er et samarbeide mellom DPS (distriktpsykiatrisk senter), helse og NAV.
  • Aktivitetsplikt for de som mottar økonomisk sosialhjelp som «hovedinntekt»(det er søkt om kompetansemidler for å bygge opp dette tilbudet).
  • Hjem først og Veien til egen bolig , Elverum kommune har i samarbeid med NAV Elverum søkt  tilskuddsordningen til kommunalt rusarbeid for 2015 og fått innvilget midler til prosjektene. Disse to prosjektene samordnes da de har samme målgruppe, like arbeidsmetoder og mål. Det er signalisert midler også i 2016.

På grunnlag av langsiktige strategiske mål i kommuneplan, tema/sektorplaner, strategisk plan for NAV Hedmark, Handlings- og økonomiplan, har NAV Elverum følgende arbeidsmål med indikatorer som gjør det mulig å følge utviklingen over tid.

INDIKATOR

ORGANISASJON

Resultat 2014

MÅL 2015

MÅL 2016

Nærvær

91%

95 %

94%

Medarbeidertilfredshet samlet, NAV Elverum bruker sentrale medarbeiderundersøkelse som måler HKI (Human Kapital Indeks) Maks oppnåelige poeng 30

25,4

26

26

INDIKATOR

TJENESTEKVALITET

Resultat 2014

MÅL 2015

MÅL 2016

Antall deltagere i kvalifiseringsprogrammet  (KVP)

23 30

30

70% av alle deltagere som avslutter i KVP skal gå over i arbeid eller utdanning. Måles hvert tertial. 81% 70 %

70%

Andel flyktninger som ikke er i arbeidsrettede tiltak og som følges opp av minoritetsveileder, skal ikke overstige 20%. Måles hvert tertial. [NY i 2014]  6%

20 %

20%

Antall brukere u/25 som mottar økonomisk sosialhjelp per mnd

50

40

40

Antall brukere u/25 år som har økonomisk sosialhjelp som hovedinntekt og har mottatt sosialhjelp i mer enn 30 dager

22

20

20

Antall rusmisbrukere som er i behandling, rehabilitering og som får oppfølging av ruskonsulent i NAV.

55

60

30

Andel gjeldsrådgivningssaker som fører til avtale  83%

80 %

80%

Antall avsluttede gjeldsrådgivningssaker per mnd.

10

10

Brukertilfredshet. NAV gjennomfører brukerundersøkelser hvert år . Brukertilfredsheten måles på en skala fra en fra 1 -6.

4,30

4,70

4,70

Innholdsfortegnelse