
NAV
NAV er organisert inne i Elverum kommunes administrasjon på linje med øvrige tjenesteproduserende sektorer. Arbeids- og velferdsforvaltningsloven regulerer også hvilke kommunale oppgaver som skal legges til det lokale NAV-kontoret. Loven pålegger at det felles lokale NAV-kontoret som et minimum skal dekke kommunens ansvar for økonomisk sosialhjelp, råd og veiledning(minimumsløsning) I samarbeidsavtalen som ble inngått mellom Elverum kommune og NAV Hedmark i 2008 ,sist endret i 2014, framgår det at følgende oppgaver i tillegg til «minimumsløsning» skal legges til NAV-kontoret i Elverum:
I samsvar med §§ 13 og 14 i arbeids- og velferdsforvaltningsloven skal det felles lokale kontoret være den lokale representasjonen til Arbeids- og velferdsetaten. Loven pålegger også at det felles lokale kontoret som et minimum skal dekke kommunens ansvar for økonomisk sosialhjelp, råd og veiledning.
Arbeids- og velferdsetaten skal forvalte arbeidsmarkedsloven, folketrygdloven og andre lover hvor oppgaver er lagt til etaten. Alle tjenester fra Arbeids- og velferdsetaten skal, uavhengig av hvor de produseres, gjøres tilgjengelig for brukerne via det lokale kontoret.
Utover kommunens ansvar for økonomisk sosialhjelp etter lov om sosiale tjenester, råd og veiledning skal kontoret dekke følgende tjenester som i dag ligger til NAV i Elverum:
- Lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen ,Kap 3: Generelle oppgaver:
- Informasjon og generell forebyggende virksomhet – Kommunen skal gjøre seg kjent med innbyggernes levekår, vie spesiell oppmerksomhet til trekk ved utviklingen som kan skape eller opprettholde sosiale problemer, og søke å finne tiltak som kan forebygge slike problemer. Kommunen skal søke å legge forholdene til rette for å utvikle og styrke sosialt fellesskap og solidaritet i nærmiljøet. Kommunen skal spre kunnskap om sosiale forhold og tjenester i kommunen.
- Samarbeid med andre deler av forvaltningen
- Samarbeid med frivillige organisasjoner
- Boliger til vanskeligstilte
- Beredskapsplan, hjelpeplikt og gjensidig bistan
- Helse- og omsorgstjenesteloven ,Kap 3 § 3-2 pkt. 6 c Plass i institusjon og Kap 10, Tvangstiltak overfor rusmiddelavhengige..
- Gjeldsrådgivning.
- Kvalifiseringsprogrammet(KVP).
NAV – Elverum har følgende ressurser til disposisjon for sin virksomhet:
- Sektorens budsjettrammer, kommunal del ca 44,2 millioner kroner.
- NAV har totalt 45 årsverk fordelt med henholdsvis 18 kommunale årsverk og 2 statlige årsverk. Inkludert i disse årsverkene ligger 4 prosjektstillinger IPS-prosjekt(individuell jobbstøtte for målgruppen mennesker med psykiske lidelser) og 3 stillinger som utgjør kompetansemiljøet for veteransaker(Nasjonalt senter). NAV Elverum jobber etter fullintegrert modell, det vil si at oppgaver tillegges den enkelte veileder ut fra kompetanse uavhengig av tilsettingsforhold.
- Kompetansenivået ved NAV Elverum er relativt høyt med formell fagkompetanse fordelt på sosionomer, vernepleiere, førskolelærer, barnevernspedagog, sykepleier, lærere, fysioterapeut, økonomer, fagarbeidere samt at mange har ulike videreutdanninger. Flere har relevant realkompetanse gjennom tidligere arbeidsforhold i a-etat, trygdekontor, sosialkontor, barnevern, pleie- og omsorg, privat næringsdrivende, industri, bank, finans, skole, sykehus og andre kommunale og statlige arbeidsforhold.
I tillegg til å være lokalkontor for Elverum har også kontoret funksjon som regionskontor. Dette innebærer tildeling og fordeling av virkemidler samt oppfølging av avtaler med tiltaksbedriftene. Videre har kontoret et overordnet ansvar for å heve kompetansen i markedsarbeidet ved det enkelte kontor.
Kontoret ved NAV Elverum er innsatsstyrt og delt inn i fire avdelinger med en avdelingsleder for hver avdeling samt 1 felles leder for NAV i Elverum.
De fire avdelingene er:
- Veiledningssenteret som betjener mottak, tar i mot og kvalitetssikrer søknader, gir råd og veiledning både i forhold kommunale og statlige ytelser.
- Markedsavdelingen har ansvar for sykefraværsoppfølging og arbeidsledige i alle aldre. Jobber aktivt ut mot arbeidsmarkedet for å skaffe arbeid og -eller tiltaksplasser. Avdelingen har et særlig ansvar for å følge opp ungdommer som er uten jobb eller har droppet ut av videregående skole. Regionalt ansvar for oppfølging i forhold arbeidsmarked ved de andre kontorene i Sør-Østerdal. Ansvar for oppfølging av krigsveteraner.
- Oppfølgingsavdelingen har ansvar for arbeidsavklaringssaker, oppfølging av brukere med spesielt tilpasset innsats og de som har behov for arbeidsrettet oppfølging, kvalifiseringsprogrammet og rus.
- HR/Økonomi har ansvar for lønn, personal, budsjett, økonomisk sosialhjelp, controllerfunksjon i forhold til statens virkemidler og tiltaksbedriftene.
Planlagt utviklingsarbeid i 2016 er:
- IPS-prosjektet (individuell jobbstøtte – Elverum er 1 av 6 piloter på landsbasis. Dette er et samarbeide mellom DPS (distriktpsykiatrisk senter), helse og NAV.
- Aktivitetsplikt for de som mottar økonomisk sosialhjelp som «hovedinntekt»(det er søkt om kompetansemidler for å bygge opp dette tilbudet).
- Hjem først og Veien til egen bolig , Elverum kommune har i samarbeid med NAV Elverum søkt tilskuddsordningen til kommunalt rusarbeid for 2015 og fått innvilget midler til prosjektene. Disse to prosjektene samordnes da de har samme målgruppe, like arbeidsmetoder og mål. Det er signalisert midler også i 2016.
På grunnlag av langsiktige strategiske mål i kommuneplan, tema/sektorplaner, strategisk plan for NAV Hedmark, Handlings- og økonomiplan, har NAV Elverum følgende arbeidsmål med indikatorer som gjør det mulig å følge utviklingen over tid.
INDIKATOR
ORGANISASJON |
Resultat 2014 |
MÅL 2015 |
MÅL 2016 |
Nærvær |
91% |
95 % |
94% |
Medarbeidertilfredshet samlet, NAV Elverum bruker sentrale medarbeiderundersøkelse som måler HKI (Human Kapital Indeks) Maks oppnåelige poeng 30 |
25,4 |
26 |
26 |
INDIKATOR
TJENESTEKVALITET |
Resultat 2014 |
MÅL 2015 |
MÅL 2016 |
Antall deltagere i kvalifiseringsprogrammet (KVP) |
23 | 30 |
30 |
70% av alle deltagere som avslutter i KVP skal gå over i arbeid eller utdanning. Måles hvert tertial. | 81% | 70 % |
70% |
Andel flyktninger som ikke er i arbeidsrettede tiltak og som følges opp av minoritetsveileder, skal ikke overstige 20%. Måles hvert tertial. [NY i 2014] | 6% |
20 % |
20% |
Antall brukere u/25 som mottar økonomisk sosialhjelp per mnd |
50 |
40 |
40 |
Antall brukere u/25 år som har økonomisk sosialhjelp som hovedinntekt og har mottatt sosialhjelp i mer enn 30 dager |
22 |
20 |
20 |
Antall rusmisbrukere som er i behandling, rehabilitering og som får oppfølging av ruskonsulent i NAV. |
55 |
60 |
30 |
Andel gjeldsrådgivningssaker som fører til avtale | 83% |
80 % |
80% |
Antall avsluttede gjeldsrådgivningssaker per mnd. |
10 |
10 |
|
Brukertilfredshet. NAV gjennomfører brukerundersøkelser hvert år . Brukertilfredsheten måles på en skala fra en fra 1 -6. |
4,30 |
4,70 |
4,70 |
Innholdsfortegnelse
- Kommunestyrets budsjettvedtak
- Formannskapets innstilling til kommunestyret
- Rådmannens innledning
- Hovedtrekk i handlings- og økonomiplan 2016 – 19
-
Statsbudsjettet for 2016 og andre budsjettforutsetninger
-
Budsjettforutsetninger
- Eiendomsskatt
- Gebyrregulativet
- Frie inntekter
- Integreringstilskuddet
- Kommunalt driftstilskudd til private barnehager
- Kommunesektorens inntekter
- Merverdiavgiftskompensasjon
- Pensjon
- Pris- og lønnsforutsetninger
- Renteforutsetninger
- Skatt – personlige skattytere
- Statlige styringssignaler
- Toppfinansieringsordningen for ressurskrevende brukere
- Utbytte fra selskaper
- Vann- og avløpsgebyrer
-
Budsjettforutsetninger
- Handlingsplan
-
Økonomiplan
- Økonomiplan – Budsjettskjema 1A
- Økonomiplan fordelt på sektorer og staber – Budsjettskjema 1B
- Sektorer og stabers budsjettrammer
- Økonomisk oversikt - Drift
- Investeringsplan 2016 – 2019 – Budsjettskjema 2A
- Investeringsplan pr. prosjekt 2016 – 2019 – Budsjettskjema 2B
- Økonomisk oversikt – Investering
- Handlingsplan for vann og avløp 2016 – 2019
-
Virksomhetsplan 2016
- Sektor for oppvekst
- Samfunnsutviklingsstaben
- Eiendomsstaben
- Økonomistaben
- Personalstaben
- Service- og IKT staben
- NAV
- Sektor for kultur
- Sektor for teknikk og miljø
- Styring – ledelse – kontroll
- Sektor for familie og helse
- Sektor for pleie, rehabilitering og omsorg
- Personaloversikt
- Organisering
- Målekort – overordnede styringsmål
- Målhierarki og planhierarki
- Styringsplattformen
- Årshjul
-
Årsbudsjett 2016
- Organisatoriske endringer som påvirker budsjettrammene
-
Ressurstilgang og fordeling
- Driftsbudsjett - Budsjettskjema 1A
- Fordeling av driftsmidler på sektorer og staber - Budsjettskjema 1B
- Sektorenes og stabenes netto rammer
- Hovedoversikt drift
- Nærmere spesifikasjon av rammene på felleskapittelet
- Investeringsbudsjett - Budsjettskjema 2A
- Investeringsbudsjett - Budsjettskjema 2B
- Hovedoversikt investering
- Kommunale tilskudd til ulike organisasjoner
- Eiendomsskatt 2016 – 19 – Teknisk spillerom
-
Gebyrregulativ 2016 – vedtatt kommunestyret 17.12.2015
- Leie av Elverumshallen
- Leie av skolelokaler
- Leie - Helsehuset og Folkvang
- Leie av Ungdommens hus
- Leie - rom Rådhuset og Kulturhuset
- Leie Rådhusplassen og Musikkpavlijongen
- Billettpriser Elverum kino
- Priser Elverum bibliotek
- Billettpriser Elverum svømmehall
- Salg av dokumenter
- Gebyr salg- og skjenkebevillinger
- Betaling for opphold i skolefritidsordning
- Elverum kulturskole semesteravgifter
- Norskopplæring ved Elverum læringssenter
- Betaling for opphold i barnehage
- Betaling for utenlandsvaksinering
- Betaling for tjenester innen pleie og omsorg
- Landbruk - gebyrer for behandling av saker
- Kart og oppmåling - gebyrer for behandling av saker
- Byggesak - gebyrer for behandling av bygge- og delingssaker
- Plansaker - gebyrer for behandling
- Vei, park og anlegg
- Vann- og kloakkgebyrer
- Innfordring - gebyrer for behandling
- Midt-Hedmark Brann- og redningsvesen IKS
- Sør-Østerdal Interkommunale Renovasjonsselskap IKS
- Elverum Kirkelige Fellesråd
- Vedlegg