På grunnlag av langsiktige strategiske mål i kommuneplan, skolepolitisk plattform, pedagogisk plattform for barnehagen og Handlings- og økonomiplan, har sektor for oppvekst sine arbeidsmål for 2016. Det er satt opp indikatorer for forhold som vurderes som vesentlige. Indikatorene gjør det mulig å følge utvikling over tid og viser om arbeidsmålene nås.
På grunn av sammenslåing av skolesektor og barnehagesektor til en felles oppvekstsektor kan ikke resultat og mål for 2015 under punktet organisasjon tas med.
INDIKATOR
ORGANISASJON |
Resultat 2014 |
MÅL 2015 |
MÅL 2016 |
Nærvær i % |
94% |
93% |
BARNEHAGE INDIKATOR
TJENESTEKVALITET: |
Resultat 2014 |
MÅL 2015 |
MÅL 2016 |
Oppholdstimer per årsverk |
12239 |
11800 |
——— |
Opprettholde 100 % barnehage dekning utfra (antall søkere) ihht loven |
100% |
100% |
100% |
Antall tilsyn etter § 16 i barnehageloven |
4 |
3 |
3 |
Antall elever i språkpraksis fra Elverum Læringssenter |
5 |
10 |
10 |
BRUKERUNDERSØKELSE (SKALA 1 – 6) (Måles 2 hvert år – neste 2017) | |||
Trivsel |
Måles ikke |
5,2 |
—— |
Tilgjengelighet |
Måles ikke |
5,7 |
—— |
Resultat for brukerne |
Måles ikke | 5,1 |
—— |
Respektfull behandling |
Måles ikke |
5,4 |
—— |
Informasjon |
Måles ikke |
4,9 |
——- |
Generelt |
Måles ikke | 5,3 |
——- |
Fysisk miljø |
Måles ikke |
4,7 |
——- |
Brukermedvirkning |
Måles ikke |
4,9 |
——- |
SKOLE INDIKATOR
TJENESTEKVALITET |
Resultat 2014 |
MÅL 2015 |
MÅL 2016 |
Nasjonale prøver 5. trinn: Leseferdighet |
20,5% |
<30 % |
<30 % |
Nasjonale prøver 5. trinn: Engelsk |
11,8 % |
<30 % |
<30 % |
Nasjonale prøver 5. trinn: Regneferdighet |
12,3 % |
<30 % |
<30 % |
Nasjonale prøver 8. trinn: Regneferdighet |
33,1 % |
<30 % |
<30 % |
Nasjonale prøver 8. trinn: Leseferdighet |
27% |
<30 % |
<30 % |
Nasjonale prøver 8. trinn: Engelsk |
31,2% |
<18 % |
<18 % |
Nasjonale prøver 9. trinn: Leseferdighet |
15,6 |
<16 % |
<16 % |
Nasjonale prøver 9. trinn: Regneferdighet |
18,9 |
<16 % |
<16 % |
Grunnskole: NASJONALE PRØVER, prosentvis andel av elevene som ligger på nivå1 – MÅL:
SKOLE INDIKATOR
TJENESTEKVALITET forts. |
Resultat 2014 |
MÅL 2015 |
MÅL 2016 |
GRUNNSKOLEPOENG | |||
Gjennomsnittlig grunnskolepoeng |
38,7 |
38 |
39 |
BRUKERUNDERSØKELSE SFO (skala 1 – 6, der 6 er høyest) | |||
Respektfull behandling |
5,2 |
4,8 |
5,2 |
Resultat for bruker |
4,9 |
4,5 |
5 |
Brukermedvirkning |
4,5 |
4,5 |
4,6 |
ELEVUNDERSØKELSE | |||
Elevundersøkelse 7. trinn: Faglig utfordring |
3,9 |
4,0 |
4,0 |
Elevundersøkelse 7. trinn: Mobbing på skolen |
1,3 |
1 |
1 |
OBJEKTIVE MÅL | |||
LUS-leseutvikling, % andel barn på nivå 3 i LUS-trappa ved skolestart – tidlig innsats |
91 % |
90 % |
95 % |
Andel skolestartere som mestrer utvalgte ferdigheter innenfor rammeplanens fagområde kropp, bevegelse og helse – tidlig innsats. |
98 % |
95 % |
95 % |
Økt svarprosent på brukerundersøkelse i barnehagen |
– | – |
50 % |
Alle barn skal ha en å leke med (barnehagen) |
– |
– |
95% |
Pc-tetthet i grunnskolen /antall elever pr. pc) |
5 |
3,3 |
2,6 |
KULTURSKOLEN (nye mål for 2015) | |||
Andel foresatte som mener de får god informasjon av kulturskolen |
——- |
90% |
90% |
PP TJENESTEN | |||
Andelen elever som får spesialundervisning ihht. § 5.1 |
8,9 % |
9% |
8,5% |
ELVERUM LÆRINGSSENTER (nye mål for 2015) | |||
Andel elever i grunnskolen som gjennomfører eksamen i løpet av tre år |
——— |
70% |
60% |
Andelen som består norskprøve A1 skriftlig og muntlig |
90% |
80% |
|
Andelen som består norskprøve A2 skriftlig og muntlig |
———- |
60% |
50% |