Gå til innhold

Arbeidsoppgaver og planlagt utviklingsarbeid

Service- og IKT staben har tjenesteproduksjon både internt og eksternt og bidrar med drift- og støttetjenester på følgende områder:

  • IKT-drift har ansvar for brukerstøtte, drift og vedlikehold av kommunalt nett, servere, fellessystemer og fagapplikasjoner. De tekniske løsningene skal sikre at kommunen til enhver tid har en god, sikker og stabil drift.
  • Servicekontorets oppgaver er først og fremst knyttet til de publikumsrettede tjenestene i kommunen. Målet er at publikum skal få løst flest mulig av sine oppgaver og få svar på sine spørsmål – der og da.
  • Fellesarkiv eller «vårt felles dokumentsenter», har ansvar for digitalisering av all papirbasert innkommen post. Journalføring og kvalitetskontroll av all inn- og utgående post (sendt og mottatt på mail, digitale søknader, etc).  Postliste på nett hver dag før kl 15.00.
  • Kommunikasjonenheten, har ansvaret for at kommunen fremstår som enhetlig og samordnet i sin kommunikasjon med omverden. Enheten skal legge til rette for dialog og kommunikasjon med brukere og innbyggere og sørge for å gi innbyggerne og brukere tilgang til lik informasjon og en felles virkelighetsforståelse. Enheten arbeider for å skape kultur for god internkommunikasjon ved gode rutiner og systemer for intern støtte og bidrar til at organisasjonen tar aktivt i bruk kommunikasjon som et virkemiddel for å nå sine mål.
  • Staben har systemansvaret for følgende fellessystemer:
    • Internett og intranett, Sosiale medier – Facebook, Linkedin, Twitter, Instagram, Youtube og Vine
    • Acos websak Fokus – saksbehandlingssystem
    • Acos utvalgsbehandling inkl. portaløsning for poltikerne
    • Kvalitetssystemet
    • Bedre kommune – system for brukerundersøkelser og medarbeiderundersøkelser
    • Nye Ugleposten som blogg
    • Digital skjemaportalen
    • «Nabolaget mitt»
    • Digitalt kort og låsesystem for hele kommunen
    • Telefonisystem integrert mobil og fastnett med fraværsoppdateringer
  • Vedlikehold og oppdatering av hovedberedskapsplan og sørge for at de øvrige delplanene innen beredskap vedlikeholdes av den sektoren som har ansvar for delplanen. Planlegge og gjennomføre enkle øvelser for å vedlikeholde kompetansen.
  • Service- og ikt sjefen er programansvarlig for Boligsosialt utviklingsprogram, TAK på eget liv. Kommunen har gjennom programmet en unik tilgang til ulike læringsarenaer for kunnskapsutvikling og kompetansedeling.

Planlagt utviklingsarbeid i 2016 er:

  • Digitalisering av kommunen innen 2016, er forventningen fra innbyggere, næringsliv og organisasjoner. Digitale tjenester skal etableres på en felles plattform som betyr en stor og gjennomgående oppgradering av vår IKT-arkitektur.
    • Digital post til/fra innbyggere
    • Standardprogrammer med åpne grensesnitt
    • Selvbetjente løsninger for publikum – nye portaler
    • Gode informasjonskanaler på sosiale medier
    • Sikkerhet gjennom bruk av nasjonale standarder
    • Sikker digital postflyt internt i kommunen

 

  • Kvalitetssystem – videreutvikle fellessystemet i nært samarbeid med sektorer og staber. Verktøy for fortløpende avvikshåndtering og forbedringer i hele tjenesteproduksjonen. Være behjelpelig med gjennomføring av ROS analyser i tjenesteproduksjonen
  • Prosjekt for test og oppgradering av klientløsningene for bruk mot ulike mobile enheter (nettbrett, mobil, bærbart, etc.), og forenklet administrasjon av løsningene.
  • Prosjekt for test og utvikling av skytjenester i feks. mail, fildeling, prosjektstyring, etc.
  • Internkommunikasjon ved gode rutiner og systemer, – utvikle og ta i bruk nye løsninger for å bygge en felles kultur.
  • Ta ansvaret for og sammen med hele organisasjonen utvikle kommunens kommunikasjonsstrategi.
  • Videreutvikle «ugleposten» på nett

Innholdsfortegnelse